0

سرور چیست؟ انواع سرور و کاربردهای آن

سرور چیست
بازدید 12

[ad_1]

سرورها سیستم‌های قدرتمندی هستند که با هدف سرویس‌دهی به سایر سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و کاربران ساخته شد‌ه‌اند. این سرویس‌ها قادر به پاسخگویی تعداد زیادی از درخواست‌های کاربران در بستر اینترنت هستند. سرورها به طور معمول به دو نوع سرورهای سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند. سرورهای سخت افزاری در واقع دستگاه فیزیکی متصل به شبکه‌ای هستند که در مراکز داده یا دیتا سنترها مستقر هستند. این سرورها در شرایط خاصی نگهداری می‌شوند و منابع زیادی جهت ذخیره‌سازی داده‌ها و مدیریت آن‌ها دارند. به طور معمول روی سرورهای فیزیکی یک یا چند نرم‌افزار نیز وجود دارند که در کنار سیستم عامل اجرا می‌شوند، تا بتوانند خدمات مورد نیاز کاربران و شبکه را به بهترین نحو ارائه کنند. سرورهای نرم‌افزاری برنامه‌های کامپیوتری هستند که وظیفه آن‌ها خدمات‌رسانی به سایر برنامه‌های برقراری ارتباط کاربران با سرور و برنامه‌های دیگر است. در واقع این سرورها یک رایانه متصل به شبکه هستند که با هدف چند منظوره ساخته شده‌اند و وظیفه آن‌ها برقراری ارتباط بین کاربران و سرور فیزیکی و ایجاد بستر مناسب جهت تبادل داده‌ها و اطلاعات و ذخیره‌سازی آن‌ها است.

معرفی انواع سرورها

سرورها دارای نمونه‌های متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها با هدف خاصی طراحی شده است. از جمله انواع سرور موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب سرور (Web server)

وب سرور برنامه کامپیوتری است که به درخواست‌های http پاسخ می‌دهد و محتوای مانند تصاویر ویدیوها اسکریپت‌ها و صفحات وب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور کلی وظیفه اصلی این وب سرور دریافت درخواست‌های http از کاربران از طریق مرورگر بازیابی محتوای وب و ارسال محتوای وب به آن‌ها است.

وب سرورها نمونه‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Apache، Nginx و IIS اشاره کرد. برای انتخاب وب سرور باید عواملی مانند نوع وب‌سایت، میزان ترافیک سایت، نوع برنامه‌هایی که اجرا کنید و بودجه مدنظرتان را مشخص کنید.

سرور فایل (File server)

سرور فایل یک نمونه دیگر از سرورهای متصل به شبکه است که برای ذخیره‌سازی به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با کاربران دیگری که در شبکه وجود دارند استفاده می‌شود. به طور کلی وظیفه اصلی این سرور ذخیره‌سازی فایل‌ها، اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کاربران مختلف، مدیریت دسترسی کاربران به فایل‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز و پشتیبانی از فایل‌ها خواهد بود.

از جمله مزیت‌های استفاده از سرور فایل می‌توان به ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها، امکان اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها، امنیت بالای داده‌ها و پشتیبان گیری منظم آن‌ها اشاره کرد. سرورهای فایل دارای نمونه‌های مختلف مانند سرورهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز، مبتنی لینوکس و مبتنی بر NAS هستند.

برای انتخاب این سرورها عواملی مانند تعداد کاربران، نوع فایل‌هایی که می‌خواهید ذخیره کنید، فضای ذخیره‌سازی و بودجه‌ای که برای خرید سرور در نظر دارید مهم خواهد بود.

میل سرور (Mail server)

این سرورها سرویس‌های نرم‌افزاری هستند که وظایف مربوط به ارسال دریافت و مدیریت ایمیل‌ها را بر عهده دارند. در واقع میل سرور وظیفه دریافت ایمیل‌ها از آدرس‌های ایمیل تحت مدیریت، ذخیره‌سازی ایمیل‌ها تا زمانی که گیرنده آن‌ها را دریافت کند، ارسال ایمیل‌ها به سمت مقاصد مورد نظر،  مدیریت ایمیل‌ها و دسته‌بندی آن‌ها جهت ارسال به صندوق‌های بر عهده دارند.

از جمله مزیت استفاده از میل سرور می‌توان به قابلیت اطمینان بالای آن‌ها جهت دریافت ارسال ایمیل، امنیت بالای سرور، پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به ایمیل، مدیریت آسان ایمیل‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌تر مانند همگام‌سازی ایمیل‌ها با تلفن همراه و تهیه لیست‌های ارسال ایمیل اشاره کرد.

میل سرورها دارای نمونه‌های مختلفی از جمله سرورهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز، مبتنی بر لینوکس و SaaS هستند. برای انتخاب این سرورها باید به تعداد کاربران، حجم ایمیل‌ها، قابلیت‌های مورد نیازتان و بودجه که برای خرید میل سرور در نظر گرفته‌اید توجه داشته باشید.

سرور پایگاه داده (Database server)

سرور پایگاه داده سرویسی است که از طریق شبکه امکان ذخیره‌سازی، سازمان‌دهی و مدیریت داده‌ها را فراهم می‌کند. وظایف اصلی این سرور ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها، سازمان‌دهی آن‌ها جهت جستجو و بازیابی راحت‌تر، مدیریت داده‌ها جهت به روزرسانی، حذف و ایجاد داده‌ها و امکان دسترسی به داده‌ها توسط کاربران مجاز است.

 از جمله مزیت‌های استفاده از سرور پایگاه داده می‌توان به کارایی بالای این سرورها جهت ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها قابلیت اطمینان سرور پایگاه داده جهت محافظت از داده‌ها در برابر خرابی و از دست رفتن آن‌ها، امنیت این سرور جهت محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز، قابلیت مقیاس‌پذیری سرور و پشتیبانی از داده‌های کلان و ارتقای کاربران اشاره کرد.

انواع مختلفی از سرورهای پایگاه داده وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سرورهای MySQL، Microsoft SQL Server، Oracle Database و PostgreSQL اشاره کرد. در انتخاب سرورهای پایگاه داده باید نوع داده‌هایتان، حجم داده‌هایتان، تعداد کاربران و نوع برنامه‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید را مشخص کنید.

سرور بازی (Game server)

اگر طرفدار بازی‌های کامپیوتری هستید، احتمالاً نام سرور بازی بارها به گوشتان خورده است. این سرورها برای میزبانی بازی‌های آنلاین و ارائه خدمات به بازیکنان این بازی‌ها در نظر گرفته می‌شود. وظایف اصلی سرور بازی اجرای بازی، فراهم کردن امکان اتصالات اتصال بازیکنان به بازی، مدیریت بازی‌ها جهت ردیابی امتیازات، کنترل بازیکنان و ارائه خدمات به بازیکنان مانند چت، ذخیره‌سازی پیشرفته بازی و غیره است.

از جمله مزایا استفاده از این سرورها می‌توان به عملکرد بهتر بازی‌ها نسبت به کامپیوترهای شخصی، فراهم کردن تجربه مناسب بازی با وجود گرافیک بهتر، امکان تعامل بیشتر بازیکنان با هم، قابلیت مقیاس‌پذیری جهت ارتقای بازیکنان و امنیت بالای سرور جهت محافظت از بازی در برابر تقلب و هک اشاره کرد.

سرورهای بازی دارای نمونه‌های مختلف مانند سرور اختصاصی، سرور مجازی سرور مبتنی بر ابر هستند. برای انتخاب این سرورها عواملی مانند نوع بازی، تعداد بازیکنان، نوع خدمات مورد نیازتان و بودجه‌ای که برای خرید سرور در نظر گرفته‌اید اهمیت دارند.

سرور پروکسی (Proxy server)

سرور پروکسی یک واسطه بین کاربران اینترنت است که به عنوان یک دروازه بین شبکه محلی اینترنت کار می‌کند و ترافیک را قبل رسیدن به رایانه فیلتر و مسیریابی می‌کند. وظایف اصلی این سرورها محافظت از حریم خصوصی کاربران، پنهان کردن آدرس آی پی، تأمین امنیت سرور در برابر بدافزارها و تهدیدهای آنلاین، کنترل دسترسی به سرور برای دسترسی به وب‌سایت‌ها و محتوای خاص و بهبود عملکرد سرور جهت وب گردی و غیره است.

سرورهای پروکسی دارای نمونه‌های مختلفی مانند سرورهای شفاف، ناشناس و مخفی هستند. این سرورها با توجه به اینکه چه نوعی دارند ممکن است آدرس آی پی کاربر را پنهان کرده، اما مدیریت خودشان را به عنوان یک سرور آشکار کنند. یا اینکه هر دو را پنهان کنند و هیچ فردی متوجه نشود که سرور از نوع پروکسی است. برای انتخاب این سرورها باید عواملی مانند سطح حریم خصوصی مورد نیاز، نوع امنیتی که می‌خواهید، محتوایی که قرار است به آن دسترسی داشته باشید را مشخص کنید.

سرور DNS

سرور دی ان اس وظیفه ترجمه نام دامنه به آدرس آی پی را بر عهده دارد. این سرورها نام دامنه را به نشانی معتبر یا شناسه عددی آی پی ترجمه می‌کنند. در واقع، ذخیره رکوردهای dns و پاسخ به پرس و جوهای دی ان اس بر عهده این سرورها است.

از جمله مزیت استفاده از این سرورها می‌توان به قابلیت استفاده از آن‌ها جهت دسترسی کاربران با آی پی به جای نام دامنه به وب‌سایت‌ها، ذخیره‌سازی بالای ریپورت‌های دی ان اس، اطمینان بالای سرور و امنیت بالای سرور dns جهت پیشگیری از حملات فیشینگ و حملات آنلاین اشاره کرد.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع: ماهان شبکه ایرانیان

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و مجله خبری آی تی و دیجیتال هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید