0

دانشمندان علت تهوع دوران بارداری را کشف کردند

دانشمندان علت تهوع دوران بارداری را کشف کردند
بازدید 22

[ad_1]

دانشمندان موفق به کشف علت تهوع دوران بارداری شده‌‌اند. محققان کشف کرده‌اند که وجود سطح بالایی از پروتئین خاصی به نام جی‌دی‌اف۱۵” (GDF15) عامل اصلی این اتفاق است.

تقریباً ۰.۳ تا ۲ درصد از زنان که با یک شدت بالاتر از استفراغ مواجه می‌شوند که به نام “هایپراِمِسیس گراویداروم” مشهور است. این وضعیت گاهی به حدی شدید است که زنان را در فعالیت‌های روزانه‌شان، مانند خوردن و نوشیدن با مشکل مواجه می‌کند. در موارد بحرانی، این مشکل حتی می‌تواند به موارد مرگبار ناشی از کمبود آب در بدن منجر شود.

بیشتر بخوانید: برای آلودگی هوا چه کنیم ؟ خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها برای مقابله با آلودگی هوا

علت تهوع دوران بارداری

تازه‌ترین تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشان می‌دهد، که محققان موفق به شناسایی یک هورمون پیشرفته که توسط جنین در دوران رشد در بدن مادر ترشح می‌شود، شده‌اند که ممکن است عامل ایجاد تهوع صبحگاهی باشد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که پروتئین “جی‌دی‌اف۱۵” (GDF15)، که به‌طور محدود توسط اعضایی از بدن مانند مثانه، پروستات و کلیه‌ها تولید می‌شود، از طریق پیوند به گیرنده‌های خاص در ساقه مغز می‌تواند حالت تهوع را در فرد ایجاد کند.

دکتر ارهیلی، یک پژوهشگر فعال در زمینه مطالعات متابولیسم در دانشگاه کمبریج در بریتانیا و از تیم نویسندگان این تحقیق، درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «در دوران اولیه بارداری، سطح این هورمون که از سلول‌های جنینی آزاد می‌شود، افزایش می‌یابد و باعث ایجاد حالت تهوع و بیماری می‌شود. این وضعیت به طور اصلی در سه ماه اول بارداری در حالت بحرانی است و سپس به تدریج کاهش پیدا می‌کند.»

علت تهوع دوران بارداری
علت تهوع دوران بارداری

تحقیقات علمی که نتایج آن در نشریه معتبر نیچر منتشر شده، نشان می‌دهند که افزایش سطح این پروتئین در بدن ممکن است به عنوان یک سازوکار محافظتی برای مادران در مقابل مسمومیت و همچنین حفاظت از جنین در فرآیند رشد نسبت به مواد سمی، تکامل یافته باشد. گروه پژوهشی در این مطالعه پس از بررسی ۶۰ زن باردار با تجربه تهوع و استفراغ و مقایسه آنها با حدود ۶۰ زن دیگر که حالت تهوع نسبت به آن کمتر یا اصلاً نداشتند، به این نتیجه رسیدند که سطح این پروتئین به طرز قابل توجهی در گروه تجربه‌کننده تهوع و استفراغ بالاتر بود.

تیم پژوهشی همچنین با تحلیل دقیق داده‌های ژنتیکی بیش از ۱۸ هزار نفر به این نتیجه رسید که ارتفاع سطوح این پروتئین در زنانی که در دوران بارداری نبوده‌اند، به نوعی از خطر تجربه تهوع و استفراغ در دوران بارداری محافظت می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر زنان در دوران بارداری سطح بالاتری از پروتیئن را داشته باشند، نسبت به این هورمون واکنش کمتری نشان می‌دهند.

پژوهشگران اعتقاد دارند که کشف این یافته‌های جدید می‌تواند راهنمایی موثری در جهت یافتن درمانی برای تهوع شدید در دوران بارداری باشد. دکتر ارهیلی اظهار داشته است: “نتایج حاکی از آن است که با انجام تزریق دوزهای بالای این هورمون به افرادی که به طور کلی سطوح پایینی از این پروتئین دارند و به دنبال بارداری هستند، می‌توان احتمال تجربه تهوع در دوران بارداری را کاهش داد و فرصت آنها برای این تجربه‌ی ناگوار را کمتر کرد.”

همچنین، می‌توان به زنان باردار داروهایی را ارائه داد که گیرنده‌های این پروتئین را مسدود کرده و حالت تهوع و استفراغ را در آن‌ها کاهش دهد، با این حال نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

دکتر ارهیلی اظهار می‌کند: «ما در حال حاضر دید روشنی در مورد عواملی که ممکن است این مشکل را ایجاد کنند پیدا کرده‌ایم و این به ما امکان می‌دهد تا راه‌هایی برای پیشگیری و درمان این موضوع را بشناسیم.»

بیشت بخوانید: 

لطفا نظرات خود را در خصوص مطلب علت تهوع دوران بارداری در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید