0

بررسی: آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست؟

بررسی: آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست؟
بازدید 24

[ad_1]

شما با پخت و پز در هواپز یک بافت عمیق سرخ شده اما بدون روغن اضافی را دارید. 🍗 هواپز ها به عنوان یک وسیله پخت و پز سالم و بدون ضرر تبلیغ می شوند. خیلی زود هم جزو وسایل محبوب آشپزخانه قرار گرفتند. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی اینکه آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست می پردازیم.

آیا هواپز سرطان زاست؟

Are Air Fryers Bad for You? Benefits and Risks of Cancer

بر اساس گزارش هایی که در سایت VerywellHeatlth است هواپز سرطان زا نیست از جهاتی مفید هم هست زیرا بافت و طعم مواد غذایی را حفظ می کند زیرا با کمترین میزان  روغن آنها را سرخ می کند که برای سلامت قلب مفید است. از طرفی همه  هواپز ها برای سرخ مواد غذایی ترکیباتی به نام آکریل آمبد را تولید می کند یکی از عوامل احتمالی بروز سرطان است. می توان از مواد غذایی در پخت و پز در هواپز استفاده کرد که شکر و اسید آمینه کمتری دارند تا آکریل آمید کمتری تولید شود. اما تا زمانی که دمای پخت غذا تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد بالا تر نرود می توان گفت غذا سالم تر تهیه شده است.

آیا دستگاه هواپز سرطان زاست؟

بر طبق گزارشات موسسه FDA آمریکا روغن دوباره گرم شده سرطان زا است. کار اکثر سرخ کن ها نیز همینطور است که روغن یک بار مصرفی را چندین بار گرم و استفاده می کنند. بنابراین احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند. در این فرآیند دو تا از عوامل سرطان زا به نام آکریل آمیدها و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای PAHs تولید می شود. طبق گزارشات موسسه غذا و داروی آمریکا اینها یکی از عوامل بروز سرطان هستند.

هواپز سرطان زاست؟

مضرات هواپز

دستگاههای هواپز با از اشعه مادون قرمز برای پخت و پز غذا استفاده می کنند. بنابراین طعم و بافت و مواد غذایی مفید در آنها حفظ می شود. اما آنها ممکن است باعث بروز مواد خطرناک و احتمالا سرطانی شوند. در حالت کلی سرخ کردن غذا باعث ایجاد چربی و کالری بیشتری در آن می شود اما سرخ کردن در هواپز به کاهش عوامل سرطان زای آن کمک می کند. بر اساس گزارش سایت موسسه بین المللی بیولوژی آمریکا سرخ غذا در هواپز تا ۹۰ درصد مواد آکریل آمید آن را پایین می آورد.

آیا تفلون هواپز سرطان زاست؟

ماده آکریل آمیدها یکی از عوامل سرطان زا است که در برخی از مواد غذایی که با روش های پختی مثل دمای بالا سرخ، برشته یا پخته می شوند ایجاد می شود. مواد آکریل آمیدها از خود روغن به وجود نمی آیند بلکه از شکر و اسید آمینه ای به نام آسپاراژین که در دمای بسیار بالا باشند به وجود می آید. طبق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا آکریل آمیدها در دود سیگار نیز به وجود می آید. آسپارازین ها نیر عمدتا در منابع گیاهی مثل سویا، آجیل، حبوبات، سیب زمینی و همچنین منابع حیوانی مثل گوشت گاو، تخم مرغ، غذاهای دریایی و مرغ وجود دارند.

هواپز سرطان زاست

آکریل آمید

در بین تمام روش های پخت و پز سرخ کردن باعث تولید بیشترین آکریل آمید می شود . در حالی که در پخت و پز از طریق بخارپز یا تفت مواد غذایی کمترین میزان آکریل آمید ایجاد می شود. آژانس محافظت از محیط زیست Environmental Protection Agency آمریکا آکریل آمید را در گروه B2 مواد سرطان زا طبقه بندی کرده است. این گروه به معنی موارد سرطان زای احتمالی است. همچنین سازمان FDA آمریکا عادت سرخ کردن غذا را مرتبط با سرطان های سینه، رحم، کبد و مرتبط دانسته اند.

هیدروکرین های چند حلقه ای

آسپاراژین ها تنها نگرانی در مورد سرطان ها نیست. سرخ غذا ها در دمای بالا مواد سرطان زایی به نام هیدرو کرین های آروماتیک چند حلقه ای تولید می کند. این مواد در بخارهای ناشی از پخت و پز ذوب و توسط افراد استنشاق می شوند. بر اساس گزارش سایت verywellhealth تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ در چین انجام شد. در این تحقیقات مشخص شد که زنانی که در معرض بخار ناشی از پخت و پز در دمای بالا بودند به سرطان ریه مبتلا شدند. از آنجا که هواپز از روغن بسیار کمتری استفاده می کند پس بخار ناشی از آن هم کمتر است.

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

دستگاه های هواپز از یک هیتر گرم کن که در بالای دستگاه قرار دارد برای پخت و پز غذا استفاده می کند. بنابراین روش پخت و پز آن از اشعه استفاده نمی شود. برخلاف پخت و پز در مایکروویو که امواج مختلف با طول موج های مختلفی را استفاده می کند. در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که هیترها از اشعه مادون قرمز استفاده می کنند که اشعه بدون ضرر است. بنابراین این دستگاه اشعه مغناطیسی که به طور غیر مستقیم برای انسان مضر باشد ندارد. اما در معرض مستقیم بودن این اشعه باعث سوختگی پوست و در بلند مدت سرطان پوست می شود. در نتیجه تولید گرما توسط هیتر و جریان در گردش هوای گرم غذای شما را آماده می کند. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا هواپز اشعه دارد باید بگوییم بله دارد اما مضر نیست!

آیا تفلون سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

پوشش تفلون یک ماده نچسب داست باعث می شود مواد غذایی در زمان پخت و پز به آن نچسبد. از این رو یکی از لوازم محبوب در آشپزخانه است. سبد و سینی داخل دستگاه هواپز از جنس تفلون است تا مواد غذایی به آن نچسبد. همانطور که در بالا گفتیم ساز و کار دستگاه هواپز بر اساس جریان هوای گرم است. اسپری کمی روغن بر روی مواد غذایی به جهت سلامت آن برای قلب و عروق و کنترل وزن است. تفلون یک نام تجاری برای ماده پلی تترا فلوئوراتیلن PTEE است.

هواپز سرطان زاست

آیا تفلون هواپز سرطان زاست؟

ارتباط سرطان زا بودن دستگاه هواپز تنها به ماده پلی تترا فلوئورواتیلن ماده بستگی دارد. اگر این ماده در دمای بالای ۲۶۰ درجه قرار بگیرد بخارهای سمی تولید می کند. این بخار ها اسیدی و خورنده هستند که در ایجاد سرطان غدد درون ریز انسان موثر هستند. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ موسسه مراقبت و کنترل سرطان در آمریکا استفاده از این ماده در ساخت ظروف ممنوع شد. در اکثر هواپز ها دمای پخت و پز تا ۲۰۵ درجه می رسد و بالا تر نمی رود.

سوالات متداول

آیا پخت و پز در هواپز ها ایمن است؟

در واقع می توانیم بگوییم نسبت به سایر روش های پخت و پز ایمن تر است. در مقایسه با اجاق گازها می توانیم بگوییم خطرناک نیستند زیرا اجاق گازها از یک ماده قابل اشتعال سریع و انفجاری استفاده می کند. در حالی که هواپز ها کاملا ایمن هستند.

فایده جانبی استفاده از هواپز ها چیست؟

استفاده از روغن کم در مقایسه با سرخ کن های معمولی، حفظ بیشتر مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن، سلامت قلب و کنترل وزن.

جمع بندی

سرخ غذا در هواپز ها روش مبتکرانه برای پخت غذای سالم تر است. در مقایسه با سرخ غذا در روغن فراوان میزان چربی، کالری و ترکیبات بالقوه مضر کمتری را دارد. اما همیشه توجه کنید که مواد مضر در سطح کمتر در غذاهای پخته شده در هواپز ها وجود دارد. همچنین پخت غذا در هواپز به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین استفاده از غذای های آب پز نسبت به سرخ آنها ارجحیت دارد.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال بررسی کردیم که آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست؟ نظر شما چیست؟ آیا پخت غذا در هواپز بهتر از سرخ کن ها است؟ آیا طعم غذا در هواپز دلچسب است؟ لطفا نظرات و تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید