0

آموزش گام به گام 14 روش حذف کاراکتر از اکسل

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل
بازدید 37

[ad_1]

گاهی اوقات شما می خواهید متن یا قسمتی از یک متن را از سلول های اکسل حذف کنید. ممکن است صفحه شیت شما با اطلاعات مختلفی لود شود. شما با اطلاعات اضافی آن چه می کنید؟ حذف کاراکترها بهترین گزینه برای ادیت صفحه اکسل است. 🗑️ در این مطلب مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش گام به گام حذف کاراکتر از اکسل می پردازیم.

نحوه حذف کاراکتر از سلول اکسل

How to Remove Character from Excel Cell

بهترین گزینه برای حذف اطلاعات نامربوط و ناخواسته از صفحه اکسل است. شما باید اطلاعات را به متن دلخواه خودتان تبدیل کنید. ممکن است شما مجبور باشید فقط تعدادی کاراکترها را حذف کنید. حذف کردن اولین کاراکتر یا آخرین کاراکتر در حفظ اطلاعات مفید است. در این صورت داده های شما تبدیل به داده های جدید می شوند. در این مطلب راجع به رایج ترین موارد حذف کاراکترها در Excel صحبت خواهیم کرد.

اگر هدف شما حذف کاراکتر از سلول اکسل باشد. شما با دو روش می توانید اینکار را انجام دهید. ابزار Find & Replace و یک فرمول خاص کار حذف کاراکتر از اکسل را انجام می دهد.

حذف کاراکتر از سلول با استفاده از Find & Replace

با توجه به اینکه حذف یک کاراکتر چیزی جز جایگزین کردن اطلاعات دیگری نیست، پس با استفاده از Find & Replace استفاده کنید. محدوده ای را انتخاب کنید که می خواهید کاراکتر را حذف کنید. Ctrl +H را بزنید تا پنجره جدید باز شود. در کادر Find what کاراکتری را که می خواهید حذف کنید تایپ کنید. کادر Replace with را خالی بگذارید. روی Replace All کلیک کنید.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

به این ترتیب تمام کاراکتر مورد نظر شما در این محدوده حذف می شوند. در آخر پنجره Pop-Up نمایش داده می شود که عملیات انجام شده و چند سلول جایگزین شده است.

توجه کنید این روش تمام داده ها را از منبع حذف می کند. بنابراین ممکن است اطلاعات شما با منبع فرق داشته باشد. حالا Ctrl + Z را بزنید تا همه اطلاعات بازگردانده شود. در صورتی که حروف برای شما مهم هستند. در پنجره Find & Replace روی گزینه Option کلیک کنید. در اینجا گزینه Match case را بزنید تا نسبت به جستجوی حروف حساس شود.

حذف یک کاراکتر از رشته در اکسل با فرمول

برای حذف یک کاراکتر خاص از یک نوشتار اکسل (String) از فرمول عمومی SUBSTITUTE استفاده کنید.

SUBSTITUTE(string, char, “”)

دقت کنید در تصویر بالا فرمول به شکل زیر خواهد بود.

=SUBSTITUTE(A2, “#”, “”)

اساسا کاری که فرمول انجام می دهد این است که در محدوده A2 اجرا می شود. # را حذف می کند.

لطفا توجه داشته باشید SUBSTITUTE همیشه یک رشته را بر می گرداند. حتی اگر داده ها به صورت عددی باشند به واسطه “” به صورت رشته آن را بر می گرداند. اما اگر می خواهید نتیجه عدد باشد از فرمول زیر استفاده کنید.

=VALUE(SUBSTITUTE(A2, “#”, “”))

آموزش گام به گام حذف کاراکتر از اکسل

یا می توانید عملیات ریاضی اضافه کنید. مثلا با ۰ جمع کنید یا در ۱ ضرب کنید.

=SUBSTITUTE(A2, “#”, “”)*1

حذف همزمان چند کاراکتر در اکسل

برای حذف چندین کاراکتر به صورت همزمان کافی است فرمول های SUBSTITUTE را داخل هم قرار دهید. برای مثل برای حذف کاراکترهای # و / و فرمول به صورت زیر خواهد بود.

=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(A2, “#”,””), “/”, “”), “”, “”)

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

تابع SUBSTITUTE به حروف حساس است. لطفا هنگام کار با این تابع به این نکته توجه کنید. اگر شما می خواهید نتایج حتما به صورت رشته باشید در زمان جایگذاری تابع گزینه Paste special – Values را انتخاب کنید. در شرایطی که کاراکترهای مختلف زیادی وجود دارد استفاده از تابع LAMBDA-defined RemoveChars بسیار راحت تر است.

حذف قسمتی از متن در اکسل

دو روشی که برای حذف یک کاراکتر استفاده کردیم برای حذف قسمتی از متن در اکسل نیز کاربرد دارد.

حذف قسمتی از متن در اکسل با استفاده از Find & Replace

برای حذف قسمتی از متن در چندین سلول، ابتدا محدوده را انتخاب کنید. سپس کلیدهای ctrl + H را بزنید تا پنجره Find & Replace باز شود. سپس متنی را که می خواهید حذف کنید در کادر وارد کنید. قسمت Replace with را خالی بگذارید. با انتخاب گزینه Replace All عملیات حذف انجام می شود.

حذف قسمتی از متن در اکسل با استفاده از فرمول

برای حذف قسمتی از متن دوباره از فرمول SUBSTITUTE استفاده می کنیم.

SUBSTITUTE(cell, text, “”)

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

برای مثال برای حذف a از محدوده انتخابی فرمول به شکل زیر می شود:

SUBSTITUTE(B5, a , “”)

حذف یک کاراکتر خاص در اکسل

اگر می خواهید کاراکتر خاصی را حذف کنید باید مشخص کنید کدام نمونه با یک رشته خالی باید جایگزین شود. دوباره از فرمول SUBSTITUTE استفاده می کنیم. اما فرمول کلی تر استفاده می کنیم.

SUBSTITUTE(string, char, “”, instance_num)

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

مثلا برای حذف% اول در محدوده A9 فرمول به شکل زیر می شود.

SUBSTITUTE(A9, “%”, “”, 1)

حذف اولین کاراکتر در اکسل

برای حذف اولین کاراکتر از سمت چپ، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید. اما این کار را به روش های مختلفی انجام می دهند.

REPLACE(cell, 1, 1, “”)

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

این فرمول می گوید: در سلول مشخص شده، یک کاراکتر را (num_chars) که در واقع شماره کاراکتر است را از موقعیت ۱ بردار. حالا با یک رشته خالی “” جایگزین کن. وقتی با یک رشته خالی جایگزین می کند در واقعیت آن کاراکتر حذف می شود.

در روش بعدی یک کاراکتر از طول کل رشته حذف می کنیم. که با تابع LEN محاسبه می شود. حالا تفاوت را به راست منتقل می کند تا آن تعداد را خارج کند.

RIGHT(cell, LEN(cell) – 1)

نتیجه هر دو فرمول یکی خواهد بود.

حذف متن بعد از یک کاراکتر خاص

برای حذف متن بعد از یک کاراکتر خاص فرمول به صورت زیر می شود:

LEFT(string, SEARCH(char, string) -1)

منطق این فرمول این است که تابع SEARCH موقعیت کاراکتر مشخص شده را پیدا می کند. آن را به تابع LEFT می دهد که تعداد کاراکترهای مربوطه را از ابتدا می شمارد. حالا ۱ از نتیجه SEARCH کم می شود.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

برای مثال برای حذف متن بعد از : فرمول به صورت زیر می شود.

LEFT(A2, SEARCH(“.”, A2) -1)

حذف کاراکتر از سمت چپ اکسل

زمانی که نیاز دارید کاراکترها را از سمت چپ حذف کنید با توابع RIGHT و LEN و SEARCH می توانید این کار را انجام دهید.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

REPLACE(string, 1 num_chars, “”)

یا RIGHT(string, LEN(string) – num_chars)

وقتی شما می خواهید ۲ کاراکتر از سمت چپ را در محدوده A2 حذف کنید:

REPLACE(A2, 1, 2, “”)

یا RIGHT(A2, LEN(A2) – ۲)

یا اگر بخواهید ۳ کاراکتر از سمت چپ را حذف کنید:

REPLACE(A2, 1, 3, “”)

یا RIGHT(A2, LEN(A2) – ۳)

در هر حال هر دو فرمول نتیجه یکسانی را می دهند.

حذف کاراکتر از سمت راست اکسل

برای حذف کاراکتر از سمت راست به توابع LEFT و LEN و SEARCH نیاز دارید.

LEFT(string, LEN(string) – num_chars)

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

برای مثال برای ۵ کاراکتر آخر سلول فرمول به شکل LEFT(A2, LEN(A2) – ۵) می شود.

حذف فاصله قبل یا بعد از متن در اکسل

در برنامه هایی مانند مایکروسافت ورد فاصله ای بین کلمات برای ایجاد یک جریان متعادل و به خوانایی آن کمک می کند. اما در صفحه اصلی اکسل گاها به طور ناخواسته فاصله ایجاد می شود. مایکروسافت اکسل برای حذف این کاراکترهای اضافی تابع TRIM را معرفی می کند.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر ااز اکسل

TRIM(A3)

فضای A3 جایی است که می خواهید فاصله های اضافی را حذف کنید. اگر این فرمول در شیت شما اجرا نمی شود احتمالا سلول های قفل شده یا سلول های غیر قابل چاپ در محدوده انتخابی شما وجود دارد. برای یکسان کردن تمام سلول ها از فرمول زیر استفاده کنید:

SUBSTITUTE(A3, CHAR(160), ” “)

حالا برای سلول های غیر قابل چاپ فرمول بالا را در تابع CLEAN قرار دهید:

CLEAN(SUBSTITUTE(A3, CHAR(160), ” “))

بعد از این مرحله برای حذف فاصله در سلول های عادی و غیر قابل چاپ و قفل شده فرمول بالا را در تابع TRIM قرار دهید:

TRIM(CLEAN(SUBSTITUTE(A3, CHAR(160), ” “)))

حذف کاراکتر و جداسازی قسمتی از متن در اکسل

ابزار Flash Fill در اکسل برای کمک به سرعت عمل شما و جلوگیری از کار تکراری است. به این صورت که خروجی فایل اکسل این عملیات بر اساس خواسته شما مثل جداسازی، حذف و یا پر کردن سلول را برای شما انجام می دهد. فرض کنید در یک سلول نام و آدرس ایمیل آنها نوشته شده است. که با کاما از هم جدا شده اند. حالا شما قصد دارید متن بعد از کاما و خود کاما را نیز حذف کنید. برای این کار از عملکرد Flash Fill کمک می گیریم.

ابتدا یک سلول در کنار سلول داده ها در نظر بگیرید. در آنجا تنها نام را وارد کنید. گزینه Flash Fill را بزنید.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

ابزار Flash Fill را می توانید از آدرس Data< Data Tools <Flash Fill پیدا کنید. در سلول پایین نیز نام را تایپ کنید. دوباره Flash Fill را بزنید. اکسل الگو سازی کرده و بقیه سلول ها را تنها با نام پر می کند. برای تایید آن کلید Enter را بزنید. توجه کنید ممکن است اکسل بعد از پر کردن ۳ سلول الگو سازی نکند. بنابراین شما نیاز دارید سلول های بیشتری را پر کنید.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

همچنین این ابزار همیشه جواب گو نیست. اگر شما داده های اصلی را تغییر دهید داده هایی که با ابزار Flash Fill پر کرده اید تغییری نمی کنند. یعنی به صورت فرمول نویسی عمل نمی کند. پس همیشه نتیجه را خودتان چک کنید.

ابزارهای ویژه برای حذف کاراکتر یا متن در اکسل

اگر شما عاشق راه حل های ساده برای چالش های پیچیده هستید. حتما ابزارهایی که همراه Ultimate Suite است را امتحان کنید. در تب Ablebits Data در گروه TEXT سه ابزار برای حذف متن از اکسل وجود دارد. Specific characters and substrings و Characters in a certain position و Duplicate characters سه ابزار کاربردی اکسل برای حذف متن یا کاراکتر از سلول است.

برای حذف یک کاراکتر خاص از چندین سلول روی محدوده مورد نظرتان کلیک کنید. گزینه select Remove custom characters را انتخاب کنید. حالا کاراکتر خاصی که می خواهید حذف شود را در کادر وارد کنید. می توانید گزینه مربوط به حساس بودن به حروف بزرگ یا کوچک را نیز تیک بزنید.

آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل

برای حذف یک مجموعه کاراکتر یا یک متن Remove character sets را انتخاب کنید. حالا از منوی Pop-Up می توانید هر کدام از گزینه ها را انتخاب کنید. Non-printing characters کاراکترهای غیر قابل چاپ را حذف می کند. Text characters کاراکترهای متنی را حذف می کند و اعداد را نگه می دارد. Numeric characters کاراکترهای متنی را نگه می دارد و اعداد را حذف می کند. Symbols & punctuation marks نماد و علائم نگارشی را حذف می کند. برای حذف قسمتی از متن گزینه Remove a substring را انتخاب کنید. متنی را که می خواهید حذف شود در کادر وارد کنید.

با استفاده از روش های بالا حذف کاراکترها برای مبتدیان نیز ساده خواهد بود. اما به یاد داشته باشید که با تمرین است که استاد می شوید!

نظرات و پیشنهاد شما؟

در این مطلب مجله خبری آی تی و دیجیتال ما به آموزش گام به گام روش حذف کاراکتر از اکسل پرداختیم. شما چه روشی را پیشنهاد می کنید؟ کدام یک از روش های بالا را استفاده کرده اید؟ اگر سوالی در زمینه حذف کاراکتر از اکسل دارید با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید