0

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است ؛ قیمت کارخانه خودرو چند درصد افزایش می‌یابد؟

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است ؛ قیمت کارخانه خودرو چند درصد افزایش می‌یابد؟
بازدید 129

[ad_1]

با وجود وعده چندین و چندباره مسئولین در خصوص کنترل و عدم افزایش قیمت خودرو در سال 1402، به نظر می‌رسد این موضوع کاملا اجتناب‌ناپذیر است!

معاون وزارت صمت از افزایش قیمت خودرو در سال 1402 خبر داد و اعلام کرد تا پایان فروردین ماه قیمت کارخانه‌ای تمامی خودروهای ساخت داخل با افزایش همراه خواهند شد. طبق گفته وی، به طور میانگین خودروها بسته به نوع خود، با افزایش 30 تا 70 درصدی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس کالا برای همیشه متنفی شد

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است

معاون وزارت صمت اعلام کرد تا پایان فروردین ماه قیمت کارخانه‌ای خودرو اعلام خواهد شد. در همین راستا کارشناسان بر این باورند یک سونامی افزایش قیمت خودرو در راه خواهد بود.

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است
افزایش قیمت خودرو

بازار خودرو پس از اینکه یک دوره روند افزایشی قیمت‌ها را پشت‌سر گذاشته بود، به تازگی روند نزولی را تجربه کرد؛ اما با این وجود شورای رقابت برای تغییر قیمت‌ها برنامه جدیدی را در نظر گرفته است. در همین راستا معاون خودرویی وزارت صمت اخیرا اعلام کرد:

با توجه به عدم تغییر قیمت کارخانه‌ای خودروها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ و با در نظر گرفتن تورم فعلی، قیمت محصولات خودروسازان در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا خواهند کرد. اما در بعضی خودرو‌ها این عدد می‌تواند کمتر از 30 درصد و در برخی از خودرو‌ها نیز می‌تواند بیشتر از 70 درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد، اما دقیق نیست.

همچنین معاون وزارت صمت اعلام کرد تا پایان فروردین ۱۴۰۲ محاسبات لازم به انجام خواهد رسید و قیمت‌های جدید نیز اعلام خواهد شد. از این رو کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت کارخانه محصولات خودروسازان به زودی یک سونامی یا زلزله چند ریشتری را در بازار به وجود خواهد آورد.

وقتی هیچکس مسئولیت اعلام قیمت جدید خودرو را نمی‌پذیرد!

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از تسنیم، با وجود اینکه شورای رقابت روز گذشته با تعللی چندماه مجوز افزایش قیمت انواع محصولات را صادر کرد، اما از همان ساعات نخست صدور مجوز، شورای رقابت از اعلام جزئیات تغییرات قیمت خودداری کرد و مسئولیت اعلام قیمت جدید خودروها را با وزارت صمت دانست. به نحوی که توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که مصوبه افزایش قیمت برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود تا روند پیاده‌سازی آن تسوط سازمان حمایت انجام شود.

البته بعد از اعلام این خبر گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص میزان تغییرات قیمتی خودروها مطرح شد اما دستگاه‌های متولی بیشتر ترجیح دادند سکوت کنند و اعلام جزئیات بیشتر این موضوع را متوجه دیگری بدانند. از یک طرف شورای رقابت خود را مسئول تعیین دستور العمل عنوان می‌کرد و از طرف دیگر وزارت صنعت نیز در مقام اجرا خود را متولی اعلام جزئیات صورت جلسه شورای رقابت در تغییرات قیمت انواع خودروهای داخلی نمی‌دانست.

نکته قابل توجه اینجاست از روز گذشته ارقام مختلفی از افزایش قیمت ها مطرح شده است به نحوی که شجاعی سخنگوی شورای رقابت اعلام کرده “متوسط افزایش قیمت ها حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد خواهد بود البته ما هیچ عددی را اعلام نمی کنیم و وزارت صمت باید اعداد را اعلام کند”.

جالب تر اینجاست دودانگه نایب رئیس شورای رقابت نیز در گفتگویی اعلام کرد میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصدو محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود این موضوع در جلسه شورای رقابت به اتفاق آرا تصویب و فرایند ابلاغ وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است.

سوال اینجاست در نهایت خودرو چقدر گران شده است ؟ چرا وقتی به صورت رسمی مجوز افزایش قیمت ها صادر شده دستگاه‌های متولی از اعلام اعداد ممانعت می‌کنند؟ سیاست بازی در میدان اقتصاد تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟ آیا این نهادها می‌خواهند خبر افزایش قیمت‌ها به نام آنها تمام نشود؟

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید