0

چگونه طراح گرافیک شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

چگونه طراح گرافیک شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)
بازدید 22


آیا می‌دانید برای فعالیت به‌عنوان یک طراح گرافیک حرفه‌ای، باید چه مسیری را طی کرد؟ اگر شما هم به طراحی و تصویرسازی برای شرکت‌ها و کسب و کارها و کار در طیف وسیعی از صنایع علاقمندید، مسیر طراحی گرافیک، ایده‌آل‌ترین مسیر شغلی برای شماست. از صنعت آموزش گرفته تا صنعت بازی تا دنیای تبلیغات و بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی، هیچ کسب و کاری نیست که از داشتن یک طراح گرافیک خلاق و زبردست بی‌نیاز باشد. در ضمن، طراحی گرافیک از جمله مشاغل انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به‌صورت فری‌لنس و دورکاری هم انجام شود. برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ای یا آموزش سایر مهارت‌های کلیدی در بازار کار، به پلتفرم آموزش آنلاین ایران لرن مراجعه بفرمایید.

۱۰ قدم تا حرفه‌ای شدن در طراحی گرافیک

۱۰ قدم تا حرفه‌ای شدن در طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یک قلمروی بسیار گسترده‌ است که هرکس به فراخور ترجیحات و تجربیاتش، مسیری متفاوت و منحصربفرد را در آن طی می‌کند. موارد زیر چکیده‌ای از تجربیات حرفه‌ای‌های این صنعتند و مستقل از اینکه به‌عنوان گرافیست چه مسیری را طی می‌کنید، شما را سریعتر به مقصد می‌رسانند.

۱) اصول طراحی گرافیک را یاد بگیریم

حتما به گوشتان خورده که یک طراح گرافیک حرفه‌ای، باید فرد خلاقی باشد و خلاقیت چیزی نیست که بتوان در کلاس‌های درس آموزش داد! این گفته تا حد زیادی درست است اما یک گرافیست برای به‌کار افتادن ماهیچهٔ خلاقیت، به یک فنداسیون و درک قوی از عناصر طراحی نیاز دارد. عناصر طراحی (Design Elements) عبارتند از: خط، رنگ، شکل، فرم، روشنایی، فضا و بافت که در دوره‌های تخصصی ایران لرن آنها را یاد می‌گیریم.

۲) در دوره های آنلاین و معتبر ثبت نام کنیم

امروزه مطالب و کتاب‌های آموزشی متعددی برای طراحی گرافیک در دسترس است. اما شرکت‌ در کلاس‌‌ها و دوره‌های آنلاین، می‌تواند سرعت پیشرفت شما را به مراتب بیشتر کند. منتها خود دوره‌های آنلاین هم درجاتی دارند و همگی به یک اندازه اثرگذار و کاربردی نیستند. بنابراین باید تحقیق مفصلی داشته باشیم و فقط در کلاس‌هایی هزینه کنیم که ما را برای بازار کار آماده کنند. چون هرچه زودتر به درآمدزایی برسید، روند پیشرفت و حرفه‌ای شدنتان شتاب بیشتری می‌گیرد.

۳) نرم‌افزارها و ابزارهای کلیدی را بیاموزیم

در قلمروی طراحی گرافیک، بعضی از نرم‌افزارها هستند که استاندارد صنعت محسوب می‌شوند و سال‌هاست که توسط حرفه‌های این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به احتمال زیاد شما هم با ابزارهای مشهوری مثل ادوبی فتوشاپ، ادوبی ایلاستریتر و کُرل دراو آشنایی دارید که ارکان صنعت گرافیک هستند و یادگیری آنها برای هر گرافیستی واجب‌ است. تعدادی از مرسوم‌ترین ابزارهای طراحان گرافیست عبارتند از:

  • فتوشاپ (Adobe Photoshop)
  • ایلاستریتور (Adobe Illustrator)
  • این‌دیزاین (Adobe InDesign)
  • کُرل دراو (CorelDraw)
  • اِسکِچ (Sketch)
  • گیمپ (Gimp)
  • اَفینیتی دیزاینر (Affinity Designer)
  • گرَویت دیزاینر (Gravit Designer)
  • کانوا (Canva)
  • اینفینیت دیزاین (Infinite Design)
  • اینک اِسکِیپ (Inkscape)
  • ادوبی اکسپرس (Adobe Express)

۴) از آثار طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای الهام بگیریم

برای رشد هرچه‌ بیشتر و سریعتر به عنوان یک طراح گرافیک، باید دائما به آثار اساتید و حرفه‌ای‌های این رشته توجه کنیم. عمیق شدن در آثار دیگران، به شدت موثر است و ایده‌های بیشماری در ذهنمان می‌کارد و یک طراح گرافیک، از جهان پیرامونش و از هر چیز ممکن الهام می‌گیرد. خوشبختانه امروزه یک طراح لوگو یا طراح بسته‌بندی یا هر شاخهٔ دیگری از گرافیک، به بیشمار نمونه‌کار قوی و حرفه‌ای دسترسی دارد و می‌تواند عیار کارش را با بهترین‌های این صنعت مقایسه کند.

۵) از قدرت شبکه‌های اجتماعی غافل نشویم

طراحان گرافیک هم مثل انیماتورها، موشن‌گرافیست‌ها، تدوین‌گرها و تمام کسانی که با کارهای هنری و خلاقانه سروکار دارند، به رزومهٔ قوی و نمونه‌کارهای جذاب نیاز دارند. همانطور که در این مقاله اشاره شد، نمونه‌کارها یا به اصطلاح پُرتفوی (Portfolio) شما، باید شامل بهترین کارهایتان باشد، دایرهٔ مهارت‌های شما را به رخ بکشد و کارفرما را در همان نگاه جذب کند. پس در شبکه‌های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا پلتفرم‌های تخصصی مثل بیهَنس (Behance) یا دریبل (Dribbble) حضور پررنگی داشته باشید و استعدادتان را در معرض دید قرار دهید.

۶) از پروژه‌های کوچک شروع کنیم

طراحی گرافیک، قلمرویی فوق‌العاده گسترده است و رقابت تنگاتنگی در آن وجود دارد. تمام گرافیست‌های حرفه‌ای، پیش از آنکه برای خودشان برند و وزنه‌ای شوند، این رقابت را چشیده‌ و برای گرفتن پروژه‌های ریز و درشت تقلا کرده‌اند. اساتید ایران‌لرن تلاش دارند فرد کارجو، در سریع‌ترین زمان به سطح بازار کار برسد و از تمام ابزارها و مهارت‌های لازم برخوردار باشد. اما در ابتدای مسیر بهتر است کمی آهسته و پیوسته پیش برویم و به جای حساسیت روی دستمزد، به کسب تجربه و ساختن روزمه تمرکز کنیم.

۷) با تقویت مهارت نویسندگی مهارناپذیر باشید

داشتن توانایی نویسندگی، در کنار مهارت در طراحی گرافیک، درهای زیادی را باز می‌کند و شانس درآمدزایی را بالا می‌برد. خصوصاً وقتی کار فری‌لنس می‌کنیم و می‌خواهیم با کسب و کارهای کوچک و متوسط همکاری کنیم. نویسندگی تبلیغاتی یا به اصطلاح کپی‌رایتینگ، مثل طراحی گرافیک، هنر انتقال مفاهیم و جلب مخاطب است و اگر در جعبه‌ٔ ابزارها و مهارت‌هایمان، جایی داشته باشد، طیف وسیع‌تری از پروژه‌ها و کارها به سمتمان سرازیر می‌شود.

با تقویت مهارت نویسندگی مهارناپذیر باشید

۸) در دنیای طراحی گرافیک همیشه بروز باشیم

طراحان گرافیک باید با آخرین جریانات و روندهای (Trends) روز دنیا آشنا باشند و بتوانند با انواع سلایق کار کنند. البته اجباری برای تقلیدِ صددرصد از مدِ روز نداریم ولی لازم است به آن اشراف داشته باشیم. طراحانی هم که امروز برند شده‌ و سبک کاری خودشان را دارند، همین مسیر را رفته و به ساز بازار رقصیده‌اند. درآمد خوب و پروژه‌های بیشتر در گروی جلب رضایت مشتری و تسلط بر ایده‌های متنوع‌ است.

۹) در یک یا چند شاخه متخصص باشیم

یک طراح گرافیک می‌تواند به‌اصطلاح آچار فرانسه و همه‌فن‌حریف باشد. یعنی هم لوگو بزند، هم کارت ویزیت و سربرگ بسازد، هم از چاپ سر در بیاورد و هم دستی در طراحی UI/UX اپ و صفحات وبسایت داشته باشد.

این تجربیات مختلف، بسیار ارزشمند هستند و او را به گرافیست کامل‌تری تبدیل می‌کنند. اما از یک جایی به بعد بهتر است به سمت علاقه و تخصص اصلی خودمان برویم تا بتوانیم با مشتریان سنگین‌وزن‌تری سروکار داشته باشیم.

۱۰) یادگیری و بهبود مستمر رمز موفقیت ماست

گرافیست‌ها ستون برندسازی بیزنس‌ها و ارتباطشان با مخاطبین هستند و درعین‌حال ممکن است در چرخهٔ روزمرگی و تکرار گرفتار شوند. بنابراین مهم است که به‌عنوان یک نیروی خلاق، همیشه از چالش‌ها و تجربیات جدید استقبال کنیم و با یادگیری مستمر، در لیگ برترین‌های حرفهٔ خود باشیم.

هدف آکادمی ایران لرن، تربیت نیروهای ماهر و متخصص و معرفی آنها به بازار کار است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت  https://iranlearn.net علاوه بر آموزش کلیدی‌ترین مهارت‌های روز، از تجربهٔ تیمی از اساتید و مشاورین فعال برخوردار شده و مسیر استخدام و رسیدن به شغل و حرفهٔ دلخواه را با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کوتاهتر طی کنند. پس همین حالا سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های خود را آغاز کنید و در مسیر حرفه‌ای خود قدم بردارید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و مجله خبری آی تی و دیجیتال هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید