0

آموزش 12 روش حل مشکل پرش تصویر در ویندوز 10 و ویندوز 11

آموزش 12 روش حل مشکل پرش تصویر در ویندوز 10 و ویندوز 11
بازدید 292


گاهی ممکن است متوجه این مسئله شوید که تصویر کامپیوتر یا لپ تاپ 💻 شما دچار پرش شده است. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ۱۲ روش حل مشکل پرش تصویر در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ میپردازیم.

آموزش روش حل مشکل پرش تصویر در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

?How to Fix Screen Flickering on Windows 10 and 11

یکی از مشکلاتی که ممکن است در ویندوز ۱۰ و ۱۱ رخ بدهد، پرش تصویر صفحه و نویز داشتن آن است. این مشکل را می توانید با روش های مختلف برطرف کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال علت پرش تصویر در ویندوز ۱۱ و ۱۰ را بررسی می کنیم و روش های حل این مشکل را آموزش می‎‌دهیم.

علت پارازیتی شدن مانیتور کامپیوتر چیست؟

پیش از هر چیزی باید علت خاموش و روشن شدن صفحه لپ تاپ و کامپیوتر را پیدا کنید. برای انجام این کار با فشردن Ctrl + Shift + Esc می‌توانید Task Manager را باز کنید.

علت پارازیتی شدن مانیتور کامپیوتر

به جای این کار می‌توانید روی تسکبار راست کلیک کنید و سپس Task Manager را انتخاب کنید. روش دیگر این است که Task Manager را فشار دهید و سپس Task Manager را انتخاب کنید.

علت پارازیتی شدن مانیتور کامپیوتر

حال به Task Manager نگاه کنید. اگر پرش تصویر در Task Manager به همراه دیگر بخش‌های صفحه هم وجود دارد، احتمالا مشکل از سخت افزار یا درایور نمایشگر خراب است. از طرف دیگر، اگر همه چیز پرش دارد اما Task Manager مشکلی ندارد، احتمالا مشکل به یک برنامه برمی‌گردد.

حل مشکل پرش تصویر در ویندوز ۱۰ و ۱۱ با چک کردن مانیتور و کابل‌ها

اگر کامپیوتر دسکتاپ دارید، بهتر است برای حل مشکل چشمک زدن صفحه مانیتور کامپیوتر، کابل‌ها را چک کنید. تمامی کابل‌های مانیتور را جدا کنید. سپس با دقت همه آنان را در محل درست وصل کنید. اگر کابل مانیتور دیگری دارید، بهتر است از آن استفاده کنید یا کابل جدیدی تهیه کنید. کابل خراب هم می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. کابل را چک کنید تا زدگی و پارگی نداشته باشد.

اگر مانیتور دیگری در دسترس دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به سیستم خود وصل کنید و مشکل را چک کنید تا مطمئن شوید مشکل از مانیتور شما است یا به برنامه و نرم افزار خاصی برمی‌گردد. همچنین بهتر است کابل مانیتور را روی مانیتور دیگری تست کنید تا مطمئن شوید مشکل از کابل نیست.

حل مشکل چشمک زدن آیکون ها در ویندوز ۱۰ با تعیین Refresh rate صحیح

ممکن است علت پرش تصویر در ویندوز ۱۰ درست نبودن Refresh rate مانیتور باشد. مانیتورهای معمولی اصولا می‌توانند Refresh rate تا ۶۰Hz را کنترل کنند اما مانیتورهای مدرن‌تر و قوی‌تر می‌توانند تا ۳۶۰Hz را هم کنترل کنند.

دکمه‌های Windows key + I را فشار دهید تا Settings باز شود. سپس روی System کلیک کنید. حال روی Advanced display settings کلیک کنید. روی منوی Refresh rate بزنید و گزینه پایین‌تری را انتخاب کنید. این کار تا جایی انجام دهید که پرش تصویر برطرف شود.

مشکل پرش تصویر در ویندوز 10

حل مشکل پرش مانیتور در ویندوز ۱۰ با ریست کردن درایور نمایشگر

روش دیگر برای رفع مشکل پرش مانیتور در ویندوز ۱۰ این است که درایور را ریست کنید. برای حذف درایور ابتدا باید ویندوز را در حالت Safe mode بوت کنید.

مشکل پرش تصویر در ویندوز 10

سپس Windows key + I را فشار دهید حال Update & Security > Recovery را انتخاب کنید. در بخش Advanced start-up روی Restart now کلیک کنید. وقتی سیستم شما ری استارت شد، Troubleshoot > Advanced options > Startup settings > Restart را انتخاب کنید. وقتی دوباره سیستم ری استارت شد، گزینه پنجم را انتخاب کنید تا سیستم شما وارد حالت Safe Mode with Networking شود. حال Windows key + X را فشار دهید تا Device Manager باز شود.

مشکل پرش تصویر در ویندوز 10

روی Display adaptors دو بار کلیک کنید تا باز شود. سپس روی کارت گرافیک خود راست کلیک کنید و Uninstall device را انتخاب کنید. سپس روی Delete the driver software for this device بزنید. حال روی OK بزنید. دوباره سیستم خود را ری استارت کنید.

برای نصب درایور جدید، دکمه‌های Win+I را فشار دهید. سپس روی Update & Security کلیک کنید. حال روی Check for updates بزنید.

به جای این کار می‌توانید به سایت سازنده و برند کارت گرافیک خود بروید و درایور مناسب سیستم خود را از آن ‌جا دانلود کنید.

اگر مشکل همچنان ادامه دارد، شاید با نصب درایوری قدیمی‌تر بتوانید مشکل را رفع کنید. گاهی آپدیت‌ه به جای رفع مشکل، دردسرساز می‌شوند. برای این کار ابتدا باید درایور را حذف کنید. سپس به سایت سازنده کارت گرافیک بروید و درایوری به جز آپدیت جدید را نصب کنید.

حل مشکل چشمک زدن صفحه لپ تاپ ایسوس و… با قرار دادن کارت گرافیک در محل درست

ممکن است علت پرش صفحه در ویندوز ۱۰ و ۱۱ این باشد که کارت گرافیک شما به درستی در جای خود قرار نگرفته است. در این حالت، اگر کامپیوتر دسکتاپ دارید، کابل مانیتور را از کارت گرافیک جدا کنید. سپس کابل را به مادربورد متصل کنید. اگر پرش تصویر برطرف شد، مشکل از کارت گرافیک است.

کامپیوتر خود را خاموش کنید. سپس تمامی کابل‌ها را جدا کنید. کیس را باز کنید. کارت گرافیک را از مادربورد جدا کنید. سپس کارت گرافیک را به درستی سر جایش قرار دهید.

حل مشکل نویز تصویر لپ تاپ و کامپیوتر با حذف برنامه مشکل ساز

گاهی علت پریدن رنگ مانیتور و پرش تصویر در آن، وجود برنامه خاصی است. آیا اخیرا برنامه‌ای را نصب کرده‌اید و پس از آن این مشکل رخ داده است؟ اگر این چنین است، باید آن برنامه را حذف کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تمامی برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید آپدیت و به روز باشند. اگر با آپدیت کردن برنامه مشکل حل نشد، بهتر است آن را حذف کنید. برای این کار Windows Key + I را فشار دهید و سپس روی Apps کلیک کنید. حال روی Sort by بزنید. روی Installation date کلیک کنید. برنامه موردنظر را انتخاب کنید و روی Uninstall بزنید. در نهایت، سیستم خود را ری استارت کنید.

مشکل نویز تصویر لپ تاپ

حل مشکل پرش صفحه لپ تاپ و کامپیوتر با ساخت پروفایل کاربری جدید

روش دیگر برای رفع مشکل پرش صفحه در ویندوز ۱۱ و ۱۰ این است که پروفایل کاربری جدیدی بسازید. دکمه Windows Key + I را فشار دهید. سپس روی Accounts > Family & other users کلیک کنید. سپس روی Add someone else to this PC بزنید و مراحل خواسته شده را انجام دهید.

مشکل نویز تصویر لپ تاپ

حل مشکل پرش تصویر ویندوز ۱۱ و ۱۰ با آپدیت کردن ویندوز

برای حل مشکل پرش تصویر ویندوز ۱۱ و ۱۰ می‌توانید ویندوز خود را به روز کنید. Win + I را فشار دهید. سپس از سمت چپ روی Windows Update کلیک کنید. روی Check for updates بزنید. اگر آپدیتی وجود دارد، آن را دانلود کنید. سپس سیستم خود را ری استارت کنید تا فرایند آپدیت انجام شود.

مشکل نویز تصویر لپ تاپ

حل مشکل پرش تصویر ویندوز ۱۱ با دانلود درایور قدیمی

برای حل مشکل پرش تصویر ویندوز ۱۱ می‌توانید نسخه قدیمی‌تر درایور را نصب کنید. برای این کار Win+R را فشار دهید. سپس در کادر devmgmt.msc را وارد کنید و روی Enter بزنید. در پنجره Device Manager روی Display adapters کلیک کنید تا باز شود. سپس روی کارت گرافیک خود راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. در پنجره Properties روی سربرگ Driver بزنید. روی دکمه Roll Back Driver بزنید. سپس روی Yes بزنید.

مشکل نویز تصویر لپ تاپ

اگر دکمه Roll Back Driver در این پنجره خاکستری رنگ است، یعنی نسخه قبلی وجود ندارد.

رفع مشکل پرش تصویر کامپیوتر و لپ تاپ در ویندوز ۱۱ با آپدیت درایور

برای رفع مشکل پرش تصویر کامپیوتر و لپ تاپ در ویندوز ۱۱ به این روش، دکمه‌های Win+X را فشار دهید. روی Device Manager کلیک کنید. سپس روی Display adapters کلیک کنید. روی آداپتور نمایشگر خود راست کلیک کنید و سپس Update Driver را انتخاب کنید. حال روی Search automatically for driver بزنید. اگر آپدیتی وجود داشته باشد، ویندوز شما آن را پیدا خواهد کرد. سپس آن را نصب می‌کند. اگر نه، می‌توانید وارد سایت سازنده کارت گرافیک شوید و درایور خود را جستجو کنید. سپس آخرین نسخه متناسب با ویندوز خود را نصب کنید.

مشکل پرش تصویر کامپیوتر

حل مشکل پرش صفحه در ویندوز ۱۱ با چک کردن Personalization Settings

برای حل مشکل پرش صفحه در ویندوز ۱۱ دکمه‌های Win+I را فشار دهید. سپس روی Personalization > Background کلیک کنید. روی Personalize your background بزنید و Solid color را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید Picture را انتخاب کنید.

مشکل پرش تصویر کامپیوتر

سپس به Personalization > Colors بروید.

مشکل پرش تصویر کامپیوتر

روی Accent color کلیک کنید و سپس Manual را انتخاب کنید.

حل مشکل پرش صفحه در ویندوز ۱۱ با تغییر Animation effects

برای حل مشکل پرش صفحه در ویندوز ۱۱ به صورت موقت، می‌توانید Animation effects را خاموش کنید. برای این کار به Settings > Accessibility > Visual Effects > Animation effects بروید. با این کار تمامی موارد این بخش خاموش می‌شوند.

مشکل پرش تصویر کامپیوتر

اگر نمی‌خواهید همه چیز در این بخش خاموش شود، دکمه‌های Win + S را فشار دهید. adjust performance را تایپ کنید و سپس روی Adjust the Appearance and Performance of Windows کلیک کنید. در پنجره Performance Options گزینه Custom را انتخاب کنید. تیک Animate controls and elements inside windows را بردارید. سپس روی Apply و OK بزنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال مشکل پرش تصویر در ویندوز ۱۰ و ۱۱ را بررسی کردیم و روش های حل این مشکل را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای رفع این مشکل استفاده کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید