0

آموزش 12 روش حل مشکل باز نشدن گوگل پلی (تست شده)

آموزش 12 روش حل مشکل باز نشدن گوگل پلی (تست شده)
بازدید 12


گوگل پلی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و پرکاربرد برای دانلود اپلیکیشن در تمامی تلفن‌های اندرویدی محسوب میشود.

متاسفانه معمولا بسیاری از کاربران، باز نشدن ❌ گوگل پلی را گزارش کرده‌اند. از آنجایی که این سرویس اهمیت زیادی به عنوان مرجع دانلود و بروز رسانی برنامه ها دارد، در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ۱۲ روش حل مشکل باز نشدن گوگل پلی میپردازیم.

چرا گوگل پلی باز نمیشود؟

?Why doesn’t Google Play open

به طور خلاصه برای رفع مشکل باز نشدن گوگل پلی میتوانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • ابزارهای تغییر دهنده آی پی استفاده کنید.
  • تنظیمات اینترنت و شبکه را بررسی کنید.
  • حافظه کش گوگل پلی را پاک کنید.
  • تنظیمات ساعت و تاریخ را بررسی کنید.
  • سیستم عامل را آپدیت کنید.
  • گوگل پلی را از منبع دیگری نصب کنید.
  • فضای ذخیره سازی را خالی کنید.
  • گوگل پلی را Force close کنید.
  • حالت پرواز را روشن و خاموش کنید.
  • یکبار از اکانت گوگل خارج و مجددا وارد شوید.
  • برنامه را ریست فکتوری کنید.
  • مشکل را به پشتیبانی گزارش دهید.

بر اساس راهنمایی Google Play Help، روش ‌های گفته شده میتوانند در حل مشکل باز نشدن گوگل پلی موثر باشند.

۱- ابزارهای تغییر دهنده آی پی استفاده کنید

به دلیل برخی از محدودیت‌های ایجاد شده برای این سرویس در سال‌های اخیر، برای ورود به آن در داخل کشور نیاز به ابزارهای تغییر دهنده آی پی یا VPN میباشد. به همین دلیل پیش از استفاده این برنامه باید از اتصال به یک تغییر دهنده ای پی قوی مطمئن شوید و آن را به درستی فعال نمایید. علاوه بر آن در صورت استفاده از سرورهای DNS برای این منظور، بهتر است حتما فرایند تست امنیت VPN و نشت DNS را انجام دهید. زیرا برخی اوقات نشت DNS یا DNS LEAK باعث لو رفتن آی پی حقیقی شما و در نتیجه باز نشدن گوگل پلی میشود.

۲- تنظیمات اینترنت و شبکه را بررسی کنید

از دیگر مواردی که میتواند به شما کمک کند، بررسی اتصال به اینترنت است. برای آنکه بتوانید اطلاعات لازم را به سرورهای گوگل پلی ارسال و دریافت کنید، لازم است که حتما به یک اینترنت مناسب دسترسی داشته باشید. برای این منظور بهتر است شرایط اتصال به آن را بررسی کنید و در صورت نیاز یکبار آن را روشن و سپس مجددا خاموش کنید. این کار را میتوانید با پایین کشیدن صفحه تنظیمات سریع یا وارد شدن به بخش Settings، قسمت Connections انجام دهید. سپس بخش WiFi را یکبار خاموش روشن کنید.

بررسی تنظیمات شبکه برای رفع مشکل گوگل پلی

در صورت نیاز میتوانید مودم اینترنت را یک بار ریستارت کنید یا حالت استفاده اینترنت را از WiFi به Mobile data تغییر دهید.

۳- حافظه کش گوگل پلی را پاک کنید

بر اساس راهکارهای ارائه شده در سایت سامسونگ، یکی از راهکارهایی که میتواند از آن به منظور رفع مشکل گوگل پلی استفاده کنید، پاک کردن حافظه کش این برنامه است. اینکار به شما کمک کند تا با حذف اطلاعات نادرست ذخیره شده از این برنامه و داده‌های مشکل دار بتوانید مجددا به خوبی از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش ممکن است بر اساس مدل گوشی و نسخه سیستم عامل اندروید در دستگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد.

برای انجام اینکار لازم است ابتدا به بخش تنظیمات گوشی (Settings) بروید و وارد بخش Apps شوید. سپس از لیست برنامه‌ها، Google play store را پیدا کنید یا نام آن را در بالای صفحه سرچ کنید.

پاک کردن حافظه کش گوگل پلی

پس از ورود به تنظیمات این برنامه وارد قسمت Storage شوید. در پایین صفحه میتوانید از گزینه‌های Clear cache و Clear data استفاده کنید تا فرایند تکمیل شود. سپس با اتصال به یک اینترنت پایدار و VPN مجددا وارد برنامه شوید.

حل مشکل باز نشدن گوگل پلی با پاک کردن کش برنامه

از این روش میتوان برای رفع مشکل گوگل پلی در گوشی‌های هواوی نیز استفاده کرد.

۴- تنظیمات ساعت و تاریخ را بررسی کنید

تنظیمات مربوط به ساعت و تاریخ گوشی یا Date and time نیز از جمله مسائل مهمی است که میتواند در حل مشکل گوگل پلی در سامسونگ، تاثیرگذار باشد. عدم مطابقت این موارد با اطلاعات ثبت شده از دستگاه شما در سرویس‌های گوگل باعث ایجاد ناهماهنگی خواهد شد. بنابراین برای آنکه این تنظیمات را بررسی یا اصلاح کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا بخش تنظیمات گوشی را باز کنید و سپس به قسمت General Management بروید. حالا از بین گزینه‌ها Date and time را انتخاب کنید. در ادامه گزینه های Automatic date and time و Automatic time zone را فعال کنید تا زمان و ساعت گوشی بر اساس موقعیت مکانی به صورت خودکار تنظیم شود.

تنظیمات تاریخ و ساعت برای رفع مشکل گوگل پلی

۵- سیستم عامل را آپدیت کنید

دیگر راهکار موثر برای حل مشکل باز نشدن گوگل پلی در گوشی های اندرویدی بروز رسانی سیستم عامل است. از آنجایی که این برنامه به صورت خودکار آپدیت میشود، نیازی به بروزرسانی آن توسط کاربران برنامه نیست. اما در صورت ایجاد مشکل در عملکرد این برنامه و باز نشدن آن، میتوانید با آپدیت کردن سیستم عامل اندروید عملکرد آن را بهبود بدهید. این روش در عین سادگی میتواند کارکرد بسیاری از برنامه‌ها بهتر کند.

برای آنکه بتوانید سیستم عامل اندروید را بروز رسانی کنید، ابتدا لازم است وارد تنظیمات گوشی شوید. سپس صفحه را به پایین اسکرول کنید و گزینه Software updates را انتخاب کنید. در بخش Download and install میتوانید جزئیات نسخه جدید را ببینید را با زدن بر روی گزینه Download آن را نصب و فعال کنید.

حل مشکل باز نشدن گوگل پلی با بروز رسانی سیستم عامل

۶- گوگل پلی را از منبع دیگری نصب کنید

یکی از راهکارهای دیگری که میتوانید برای حل مشکل باز نشدن گوگل پلی انجام دهید، دانلود این برنامه از طریق منابع دیگر است. برخی اوقات این روش میتواند به شما کمک کند تا با داشتن نسخه دیگری از برنامه، آن را به شکل راحت تری باز کنید. در این روش میتوانید از منابع ایرانی سافت ۹۸ یا فارسروید یا منابع خارجی مثل Uptodown استفاده نمایید.

دانلود برنامه گوگل پلی استور

۷- فضای ذخیره سازی را خالی کنید

بسیاری از مواقع پر بودن فضای ذخیره گوشی یا Device Storage باعث اختلال در عملکرد بسیاری از برنامه‌ها یا فایل‌های سیستمی میشود. به همین دلیل در صورتی که احساس میکنید گوشی شما اخیرا بیش از حد سنگین شده است، بهتر است برنامه های اضافه یا فایل‌های غیر ضروری را حذف یا به محل دیگری منتقل کنید. به این صورت میتوانید با خالی کردن فضای مطلوب از گوشی به سادگی برنامه ها را اجرا یا دانلود کنید.

۸- گوگل پلی را Force close کنید

بستن اجباری گوگل پلی یکی دیگر از راهکارهایی است که میتوانید امتحان کنید. این روش برای رفع ارورها یا گیر کردن برنامه در یک حالت میتواند بسیار کاربردی باشد. برای اینکار میتوانید وارد مسیر Settings و سپس Apps شوید. از لیست برنامه Google play store را پیدا کنید، از پایین صفحه روی دکمه Force stop و OK بزنید.

توقف اجبار گوگل پلی

۹- حالت پرواز را روشن و خاموش کنید

برای حل مشکل باز نشدن گوگل پلی میتوانید روشن کردن و خاموش کردن Airplane mode یا Flight mode را امتحان کنید. فعال کردن حالت پرواز در تلفن‌های همراه باعث خاموش شدن سیم کارت و تنظیمات مربوط به اینترنت و راه اندازی مجددا آن میشود. به همین خاطر در بسیاری از مواقع میتوانید به این وسیله اتصال به شبکه را مجددا انجام دهید. برای اینکار صفحه تنظیمات را به پایین بکشید و از بین گزینه ها روی آیکون هواپیما بزنید و پس از روشن شدن آن در چند دقیقه آن را مجددا غیر فعال کنید.

روشن کردن حالت پرواز برای حل مشکل باز نشدن گوگل پلی

۱۰- یکبار از اکانت گوگل خارج و مجددا وارد شوید

اتصال اکانت گوگل به برنامه‌های این سرویس میتواند نقش مهمی در کارکرد آنها داشته باشد. به همین خاطر در صورتی که نتوانستید مشکلتان را با این برنامه حل کنید، شاید بهتر باشد احتمال وجود مشکل در حساب کاربری را نیز در نظر بگیرید. در ادامه اگر اکانت شما سالم بود، میتوانید یکبار از آن خارج و مجددا وارد شوید.

برای اینکار وارد Settings، بخش Passwords & accounts شوید و روی Google بزنید. در نهایت با استفاده از دکمه Remove account از حساب کاربری گوگل خارجی شوید. شما مجددا با طی کردن همین مسیر و استفاده از Add account میتوانید پس از وارد کردن آدرس و رمز عبور مجددا اکانت تان را فعال کنید.

خروج از حساب کاربری گوگل

۱۱- برنامه را ریست فکتوری کنید

اگر همه راهکارهای گفته شده نتوانست مشکل را برطرف کند، میتوانید تلفن را ریست فکتوری کنید. اما توجه داشته باشید این آخرین راهکار است زیرا این روش تمامی تنظیمات گوشی شما را به حالت کارخانه برمیگرداند و تمامی برنامه ها و تنظیمات را از بین میبرد. اما این مسئله میتواند ایراد های بوجود آمده در سیستم را به طور کامل رفع کند. برای ریست فکتوری گوشی‌های اندرویدی مطابق روش زیر عمل کنید:

Settings را باز کنید و وارد بخش General settings شوید. صفحه را اسکرول کنید تا گزینه Reset را پیدا کنید. حالا روی دکمه Factory data reset بزنید.

حل مشکل باز نشدن گوگل پلی با ریست فکتوری

۱۲- مشکل را به پشتیبانی گزارش دهید

یکی از آخرین راهکارهایی که میتوانید از آن در زمان مشکل باز نشدن گوگل پلی در شیائومی یا سایر گوشی‌های اندرویدی استفاده کنید، در میان گذاشتن آن با پشتیبانی است. این مسئله باعث میشود تا کارشناسان بتوانند این ایراد را در آپدیت‌های بعدی برنامه رفع کنند. اینکار را میتوانید از طریق بخش Google Play Help انجام دهید و مشکل پیش آمده را در کارد Describe your issue بنویسید.

گزارش مشکل به Google Play Help

سوالات متداول

چگونه گوگل پلی را فعال کنیم؟

برای فعالسازی گوگل پلی در گوشی‌های اندرویدی ابتدا لازم است یک حساب گوگل داشته باشید. سپس با لاگین کردن و ورود به سیستم گوگل، با استفاده از آدرس و پسورد حسابتان میتوانید آن را به سادگی بر روی تلفن همراه فعال سازی کنید.

چرا گوگل پلی کار نمی کند؟

در زمان کار نکردن گوگل پلی مهم ترین مواردی که باید بررسی کنید، اتصال پایدار به اینترنت و فعال بودن ابزارهای تغییر دهنده آی پی یا VPN است.

چرا گوگل پلی بروزرسانی نمیشه؟

سیستم گوگل پلی در اکثر سیستم ها به گونه‌ای تنظیم شده است که به صورت خودکار و دوره‌ای بروزرسانی میشود در غیر اینصورت بهتر است تنظیمات مربوط به Auto-update apps در این برنامه را بررسی نمایید.

چرا گوگل پلی بالا نمیاد؟

لود نشدن گوگل پلی عموما مربوط به مسئله اتصال به اینترنت، و یا فعال نبودن VPN در تلفن همراه میباشد. برای رفع این مشکل میتوانید علاوه بر حل این مسائل، خالی بودن فضای کافی در گوشی و بروزرسانی سیستم عامل را نیز بررسی کنید.

چرا گوگل پلی خطای سرور میده؟

خطای سرور گوگل پلی را میتوان با پاک سازی کش و دیتای برنامه، بررسی عملکرد سرور گوگل، اتصال به اینترنت و تنظیمات وی پی ان انجام دهید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم با ارائه راهکارهای موثری مثل انجام تنظیمات تاریخ و زمان در گوشی، آپدیت کردن سیستم عامل، اتصال به تغییر دهنده آی پی و نصب نسخه دیگری به شما برای حل این مشکل کمک کنیم. البته به طور معمول با استفاده از  اتصال به یک اینترنت پایدار و VPN سالم میتوانید بدون مشکل به گوگل پلی متصل شوید. در غیر اینصورت شاید مشکل ایجاد شده مربوط به غیر فعال شدن موقتی سرورهای اصلی گوگل پلی باشد. اگر با هیچ یک از روش‌های گفته شده مشکل حل نشد، شاید نیاز به ریست فکتوری دستگاه باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما برای حل مشکل باز نشدن گوگل پلی چه روشی را میتوان امتحان کرد؟ در صورتی که با استفاده از این روش توانستید گوگل پلی را اجرا کنید یا روش دیگری را میشناسید، تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید