0

آموزش ایجاد خط دور متن یا استروک متن در فتوشاپ

آموزش ایجاد خط دور متن یا استروک متن در فتوشاپ
بازدید 355


شما می‌ توانید در فتوشاپ 🅿️ به نوشته‌ ها طرح بدهید، حاشیه‌ هایی به آن‌ها اضافه کنید و یا آن‌ها را برجسته کنید، یکی از افکت های متن محبوب در فتوشاپ ساخت متن با خط دور آن با حالت های متفاوت است که در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ایجاد خط دور متن یا استروک متن در فتوشاپ می‌ پردازیم.

آموزش استروک دادن به متن در فتوشاپ

?How to Add Strokes to Text in Photoshop

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برجسته کردن متن در فتوشاپ، ایجاد خط دور متن است. حتی اگر در استفاده از فتوشاپ مبتدی باشید، انجام این کار سریع و آسان است. احتمالا از این به بعد، این یکی از افکت‌های مورد علاقه شما خواهد بود. در انجام این کار ظرافت مهم است و با ترکیب مناسب فونت، فرم و ترکیب‌بندی می‌توانید جلوه زیبایی ایجاد کنید. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک متن را به روشی درست مانند یک حرفه‌ای، طراحی کنید.

نحوه ایجاد حاشیه دور متن فتوشاپ

با استفاده از مراحل زیر می‌توانید برای هر چیزی روی بوم فتوشاپ خود استروک ایجاد کنید.

نحوه ایجاد حاشیه دور متن فتوشاپ

برای شروع ابزار Type (عمودی یا افقی) را انتخاب کرده و متن خود را به صورت عمودی یا افقی تایپ کنید.

استروک متن در فتوشاپ

بر روی Type Layer راست کلیک کرده و از منو Blending Options را انتخاب کنید، یا ابتدا به  Layer، سپس به Layer Style رفته و Stroke را انتخاب کنید.

در کادر Layer Style در زیر لیست Styles در سمت چپ Stroke را انتخاب کنید. گزینه های زیر Stroke به شما کنترل کاملی بر ظاهر حاشیه متن می دهد. با استفاده از slider یا با وارد کردن مقدار خود به صورت دستی، سایز یا عرض را برای استایل خط مورد نظر خود تنظیم کنید.

آموزش استروک دادن به متن در فتوشاپ

سپس یک پوزیشن برای Stroke انتخاب کنید. وقتی متن با عناصر لایه دیگر ترکیب می شود، پوزیشن مناسب ظاهر افکت را تغییر می‌دهد. سه انتخاب برای افکت متن فتوشاپ وجود دارد: درون، مرکز و بیرون.

از Blend Mode برای کنترل تنظیمات استروک رنگی با لایه های زیر استروک استفاده کنید. این کار بر روی ظاهر نهایی استایل متن در فتوشاپ هنگامی که برای مثال متنی را روی یک تصویر رنگارنگ قرار می‌دهید، تاثیر می‌گذارد. همچنین می توانید از اسلایدر Opacity برای تنظیم شفافیت حاشیه متن استفاده کنید.

استروک‌های فتوشاپ را می توان با رنگ‌های ثابت، گرادیان‌های رنگارنگ و حاشیه‌های طرح‌دار پر کرد. اگر می خواهید رنگ ثابتی داشته باشید، روی Color tile کلیک کنید تا Color Picker باز شود. رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و OK را بزنید.

چیزی که تا کنون داریم به این صورت است:

حاشیه دور متن فتوشاپ

اگر فکر می‌کنید ظاهر کار نامطلوب به نظر می‌رسد، نگران نباشید. مطمئنا می‌توانید متن و طرح‌های رنگارنگ‌تری را در فتوشاپ ایجاد کنید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای یافتن نتایج جالب‌تر ابزارهای مختلفی را امتحان کنید. به عنوان مثال، تصویر زیر  وقتی که Pattern را به جای Color انتخاب می‌کنید را نشان می‌دهد.

افکت متن فتوشاپ

نحوه ترسیم یک فونت در فتوشاپ

متن موجود در تصویر فتوشاپ فوق یک فونت sans-serif ساده است. همچنین می‌توانید فونت‌های جذاب‌تر و یا فونت‌های تو خالی با طراحی زیبا ایجاد کنید.

فونت های Outline در ساخت  لوگوها، علائم، بیلبوردها و …  استفاده می‌شوند. می توانید تعداد زیادی فونت Outline رایگان را به صورت آنلاین پیدا کنید و سپس آن‌ها را در پروژه‌های خود استفاده کنید.

ایجاد استروک در فتوشاپ

یکی از راه‌های ایجاد فونت outline فتوشاپ این است که فونتی را مشخص کنید و سپس آن را تو خالی کنید در نتیجه تنها یک حاشیه در اطراف متن باقی می‌ماند. شما می توانید این گرافیک را در بالای یک تصویر قرار دهید تا یک تیتر جذاب طراحی کنید.

ابتدا در یک سند خالی متن خود را تایپ کنید. روی Type Layer کلیک راست کرده و دوباره Blending Options را انتخاب کنید.

شکل دادن به متن در فتوشاپ

به Layer Style و سپس Stroke بروید. پوزیشن Outside را انتخاب کنید. Size اسلایدر را روی هر وزن خطی که می خواهید و Opacity  را روی ۱۰۰ تنظیم کنید. سپس بر روی OK کلیک کنید.

استایل متن در فتوشاپ

در تب لایه ها، Opacity متن را به ۰ درصد کاهش دهید.

این یک مثال ساده از استروک متن در فتوشاپ است، اما راه های زیادی برای خلاقیت با فونت های مشخص شده و افکت‌های مختلف وجود دارد. در بخش بعدی، استایل متن نیمه برجسته در فتوشاپ را بررسی می کنیم.

چگونه در فتوشاپ قسمتی از یک متن را طراحی کنیم؟

در این مثال، از  روش Outline برای ایجاد یک جلوه ظریف استفاده خواهیم کرد که برای ایجاد یک طرح چند رسانه‌ای، عالی خواهد بود. اثر نهایی باید به صورت زیر باشد:

نحوه استروک دادن در فتوشاپ

برای شروع، یک document جدید در فتوشاپ ایجاد کنید. از ابزار Rectangle برای ایجاد یک لایه پس زمینه رنگی استفاده کنید. شما قبلا رنگ پس زمینه خود را انتخاب کرده اید؛ تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که همان رنگ را برای لایه متن خود انتخاب کنید.

 متن خود را مانند قبل تایپ کنید. نیمی از متن شما باید روی قسمت رنگ شده بوم و قسمت دیگر باید بالای نیمه دیگر باشد.

اکنون، حاشیه متن فتوشاپ خود را اضافه کنید. روی متن در پنل لایه‌ها کلیک راست کنید، Blending Options را انتخاب کرده و  وزن خط و موقعیت Stroke خود را تعیین کنید.

OK را بزنید، طرح شما باید بسیار شبیه آنچه در بالا انجام دادیم باشد.

این طراحی را می‌توان برای پروژه های مختلف مانند بروشورها، کارت‌های تولد، دفترچه یادداشت دیجیتال و حتی طراحی وب، با کمی تغییر استفاده کرد. می‌توانید آن را همراه با ترفندهایی که قبلاً توضیح دادیم، استفاده کنید. راه‌های زیادی برای طراحی یک متن وجود دارد، اما ایجاد یک استروک ساده‌ترین راه برای انجام آن در فتوشاپ است. همیشه می توانید متن را با هر Layer Styles دیگری ترکیب کنید تا جلوه‌های بیشتری را به آن اضافه کنید.

نحوه شکل دادن به متن در فتوشاپ

فایل document خود را باز کنید یا یک سند جدید با ابعاد مورد نیاز خود ایجاد کنید. سپس ابزار مورد نظرتان را از tool bar سمت چپ انتخاب کنید.

استایل متن در فتوشاپ

بعد از انتخاب ابزار بر روی بوم کلیک کنید. با این کار یک لایه ایجاد شده و کادر متن ظاهر می‌شود. در این کادر می‌توانید متن مورد نظر خود را تایپ کنید.

ایجاد خط دور متن در فتوشاپ

حال فونت، سایز و پوزیشن متن را به مقدار دلخواه خود تغییر دهید. در این مثال انتخاب ما فونت League Gothic با سایز ۱۱۰ است. به‌علاوه رنگ فونت را به سفید تغییر می‌دهیم تا طرح مشکی ما بر روی آن مشخص شود.

افکت متن فتوشاپ

حال برای ایجاد استروک در فتوشاپ روی نماد کوچک  fx در پایین پنل لایه ها کلیک کرده و stroke را انتخاب کنید.

ایجاد خط دور متن در فتوشاپ

اکنون یک کادر با آپشن‌های مختلف استروک می‌بینید. در اینجا می‌توانید سایز، پوزیشن استروک،  blend mode، رنگ و opacity را تنظیم کنید. ما در این مثال از اندازه ۸،  Inside position و رنگ مشکی استفاده می‌کنیم.

حاشیه متن فتوشاپ

تا به اینجا ممکن است شما از طرح خود راضی باشید. اما ما در این مثال می‌خواهیم متن را توخالی کنیم. لایه مربوطه را انتخاب کرده و fill را روی ۰% تنظیم کنید.

استروک متن در فتوشاپ

اکنون می‌توانیم افکت‌های چند لایه را در یک لایه داشته باشیم. در این مثال ما دو استروک مختلف را بر روی یک لایه نشان می‌دهیم. برای این منظور بر روی علامت + کنار stroke در styles list کلیک کنید. با این کار افکت استروک دوم اضافه می‌شود این افکت‌ها لایه‌بندی هستند، بنابراین افکت پایین‌تر در لیست باید به‌گونه‌ای قرار داده شود که قابل مشاهده باشد. در این مثال ما پوزیشن را به outside و رنگ را به رنگ زرد تغییر دادیم.

تنظیمات استروک در فتوشاپ

اکنون طرح نهایی ما آماده است. در صورتی که بخواهید تغییرات بیشتری ایجاد کنید، هر دو افکت نوشتار و استروک قابل ویرایش هستند.

ایجاد استروک در فتوشاپ

نحوه استروک دادن در فتوشاپ

استروک متن در فتوشاپ کار آسانی است. برای این کار ابتدا مطمئن شوید که متن مورد نظر bold یا برجسته نیست.

استروک متن در فتوشاپ

بر روی لایه متن مورد نظر کلیک راست کنید.

تنظیمات استروک در فتوشاپ

بر روی Blending Options کلیک کنید.

استایل متن در فتوشاپ

در سمت چپ پنجره Blending بر روی Stroke کلیک کنید.

افکت متن فتوشاپ

تنظیمات استروک در فتوشاپ مانند ضخامت، رنگ و گستردگی و … را انتخاب کنید.

نحوه استروک دادن در فتوشاپ

بر روی OK کلیک کنید.

ایجاد استروک در فتوشاپ

آموزش حجم دادن به متن در فتوشاپ

در این قسمت می‌خواهیم نحوه اضافه کردن چند استروک مجزا به یک متن را آموزش دهیم:

ابتدا یک Document جدید ایجاد کنید. برای این کار به منو File در بالای صفحه بروید و New  را انتخاب کنید و یا از کلید میانبر Ctrl +N استفاده کنید. سایز مورد نظر خودتان را برای Document انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید. در این مثال ما از Document با عرض ۶ اینچ، ارتفاع ۴ اینچ و رزولوشن ۳۰۰ پیکسل استفاده می‌کنیم.

سپس نوع ابزار را مشخص کنید. از قسمت پالت Tools نوع ابزار (Type Tool) را انتخاب کنید و یا بر روی حرف T روی کیبورد کلیک کنید.

حاشیه متن فتوشاپ

در این مرحله یک فونت از Options Bar انتخاب کنید. ما در اینجا از فونت Arial Black در سایز ۶۰pt استفاده می‌کنیم.

استایل متن در فتوشاپ

سپس داخل پنجره Document  کلیک کرده و متن خود را اضافه کنید. در این جا ما کلمه STROKES را وارد کردیم. حال بر روی checkmark کلیک کنید.

افکت متن فتوشاپ

پس از اضافه شدن متن، بر روی آیکون Layer Styles کلیک کرده و Stroke را انتخاب کنید.

استروک در فتوشاپ

هنگامی که Stroke را انتخاب کنید متن مورد نظر در کادر با حاشیه قرمز در اطراف آن ظاهر می‌شود.

ایجاد خط دور متن در فتوشاپ

سایز پیش فرض برای استروک ۳ پیکسل و پوزیشن پیش فرض آن Outside است. ما در این جا برای استروک سایز ۶ پیکسل و پوزیشن Inside را انتخاب می‌کنیم.

استروک متن در فتوشاپ

پس از اتمام کار برای خروج از Layer Styles  بر روی OK کلیک کنید. پس از اعمال تغییرات متن ما به صورت زیر خواهد بود:

استروک در فتوشاپ

از آن‌جایی که رنگ پس زمینه Document سفید است، می‌توانید رنگ متن را به سفید تغییر دهید. اگر بخواهیم رنگ پس زمینه را تغییر دهیم نیز می‌توانیم رنگ متن را متناسب با آن تغییر دهیم. برای راحتی می‌توانید لایه متن را Hide کنید و بقیه لایه‌ها در حالت Visible قرار دهید.

با انتخاب لایه متن در بالا گزینه‌های Opacity و Fill را مشاهده خواهید کرد. برای پنهان کردن لایه متن مقدار Opacity را بر روی ۰% قرار دهید. با این کار هر چیزی که بر روی لایه باشد، Hide می‌شود. برای این که متن بدون پنهان شدن استروک پنهان شود، مقدار Fill را روی ۰% قرار دهید.

تنظیمات استروک در فتوشاپ

چیزی که می‌بینید به صورت زیر خواهد بود، متن پنهان شده اما حاشیه دور آن باقی مانده است:

ایجاد خط دور متن در فتوشاپ

به طور معمول در فتوشاپ بیش از یک استروک برای لایه‌ها امکان‌پذیر نیست. اما می‌توانیم به هر تعداد که می‌خواهیم از لایه متن کپی کنیم و از استروک‌های مختلف روی هر کپی استفاده کنیم. برای اینکه هر استروک مشخص شود، کافی است تا سایز و پوزیشن هر کدام را تغییر دهید.

برای کپی کردن لایه متن در ویندوز Ctrl+J و در مک Command+J را فشار دهید. لایه‌های کپی شده در بالای لایه متن اصلی ظاهر می‌شوند. هنگامی که لایه‌ها را کپی کردید، به لایه متن اصلی برگردید. در این مثال ما استروک‌ها را بر روی متن اصلی اعمال می‌کنیم.

استایل متن در فتوشاپ

اگر آیکون fx در سمت راست لایه متن در پالت لایه‌ها را ببینید، یعنی یک لایه یا بیشتر به لایه‌ها اضافه شده است. برای بازگزداندن Layer Styles کادر متن بر روی آیکون دابل کلیک کنید. سپس Stroke را از لیست سمت چپ کادر متن انتخاب کنید. خواهید دید که استروک در ستون وسط نمایان می‌شود. برای تغییر رنگ استروک بر روی color swatch در وسط کادر متن کلیک کرده و رنگ مورد نظر خود را از Color Picker انتخاب کنبد. ما در اینجا رنگ نارنجی را انتخاب می‌کنیم. سپس بر روی OK کلیک کنید.

نحوه استروک دادن در فتوشاپ

بعد از انتخاب رنگ، Position استروک را به Outside تغییر دهید تا استروک به ناحیه خارجی متن انتقال یابد.

تنظیمات استروک در فتوشاپ

پس از اتمام کار بر روی OK کلیک کنید. خواهید دید که دو استروک اطراف متن ایجاد شده است. استروک اصلی به رنگ قرمز در درون متن و استروک جدید به رنگ نارنجی در بیرون اضافه شده‌اند. با تغییر Position این دو استروک از قرار گرفتن آن‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری کردیم.

ایجاد خط دور متن در فتوشاپ

برای اضافه کردن استروک‌های بیشتر و ایجاد خط دور متن در فتوشاپ می‌توانید مانند بالا عمل کنید اما این بار تنظیمات دیگری را انتخاب کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ایجاد خط دور متن یا استروک متن در فتوشاپ پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از این آموزش افکت زیبایی به متن مورد نظر خود دهید. نظر و پیشنهاد خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید