0

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها ؛ آینده‌ای آمیخته به ابهام برای همه شرکت‌ها!

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها ؛ آینده‌ای آمیخته به ابهام برای همه شرکت‌ها!
بازدید 119


وضعیت قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت. آینده این شرکت‌ها چه می‌شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی وضعیت 10ساله قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها را مورد سنجش قرار داد. در این گزارش گفته شده است که نزولی بودن رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت‌های زیست بوم نوآوری کشور را به خطر انداخته و آن را با چالشی جدی در آینده مواجه می‌کند.

نکته جالب در این گزارش افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 55 شرکت به 7 هزار شرکت فعال در طی مدت 10ساله است. در ادامه با حزئیات این گزارش همراه مجله خبری آی تی و دیجیتال باشید.

بیشتر بخوانید: فیزیکدان‌ها برای مشاهده رفتار کرم‌ چاله از پردازنده کوانتومی گوگل استفاده کردند!

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

گزارش ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد 10‌ساله قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد که طی این بازه زمانی، تعداد دانش‌بنیان‌ها بیش از 127 برابر شده است. با‌این‌حال بررسی میزان درآمد محصولات دانش‌بنیان، توزیع این شرکت‌ها در پارک‌های فناوری و درآمد این پارک‌ها بیانگر این واقعیت است که روند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها کند بوده و ممکن است ظرفیت اکوسیستم نوآوری کشور در آینده با چالش جدی مواجه شود.

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

به‌طور‌کلی، بر‌اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌ها منتشر ساخته و به میزان فعالیت و درآمد پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در آن پرداخته، روند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش بنیان را بسیار کند عنوان کرده است. گزارش این مرکز تأکید دارد که کند‌بودن روند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت زیست بوم نوآوری کشور را به خطر انداخته و آن را با چالشی جدی در آینده مواجه خواهد کرد. اما جزئیات این گزارش چه می‌گویند؟

قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال 1389 به تصویب مجلس رسید. حال مرکز پژوهش‌های مجلس با جمع‌آوری حداکثری اطلاعات موجود، عملکرد 10‌ساله این قانون را بررسی و تحلیل کرده است.

یافته‌های موجود تا اردیبهشت 1401 حاکی از آن است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طی این دوره ده‌ساله از 55 شرکت به 7 هزار شرکت رسیده است.

دانش‌بنیان‌ها بر‌اساس نوع و میزان فعالیت خود به نوپای نوع یک و دو و نیز تولیدی نوع یک و دو تقسیم‌بندی شده‌اند. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع 2 بر سایر انواع شرکت‌های زیست‌بوم نوآوری غالب هستند و حدود 56 درصد کل شرکت‌ها را شامل می‌شوند. شرکت‌هایی که حداقل یک کالا یا خدمت با سطح فناوری بالا به مرحله تولید رسانده باشند یا به فعالیت‌های مهندسی و پروژه‌های پیمانکاری بپردازند و حداقل 10 درصد کار آن‌ها معیار‌های شرکت دانش‌بنیان را داشته باشد، در زمره دانش‌بنیان‌های تولیدی نوع 2 قرار می‌گیرند.

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت
قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، روند دانش‌بنیانی شرکت‌ها تا به امروز رو به افزایش بوده و شیب آن در سال‌های 1396 تا 1399 زیاد است، اما در سال 1400 این روند کند شده. سخت‌گیری‌ها در اعطای تأییدیه و توجه بیشتر به کیفیت فعالیت‌های دانش‌بنیانی این شرکت‌ها از جمله دلایل این کندی عنوان شده است.

این در حالی است که طبق گزارش سال 1400 اکوسیستم دانش‌بنیان که توسط شرکت اعتبارسنجی ارزش‌آفرین اعتماد رونمایی شد، روند تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان طی 4 سال اخیر، نزولی بوده است.

آن‌طور که مرکز پژوهش‌ها گزارش کرده، بخش اعظمی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند.

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

براساس آمار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا فروردین 1401، نزدیک به 50 درصد کل این شرکت‌ها در تهران مستقر هستند و بخش عمده دیگر نیز در اصفهان، البرز و خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان به چه شکل است؟

اگرچه آمار رسمی از میزان درآمد محصولات دانش‌بنیان با فناوری‌های برتر منتشر نشده است، اما برآوردها نشان می‌دهد درآمد این شرکت‌ها در سال 1399 حدود 150 هزار میلیارد تومان بوده است. تنها 10 درصد از این رقم به شرکت‌های دارای فناوری‌های پیشرفته و نوپا تعلق دارد و باقی آن در اختیار شرکت‌های دارای فناوری‌های متوسط رو به بالا است.

براساس گزارش بانک جهانی، میزان صادرات محصولات با فناوری‌های پیشرفته ایران نسبت به کل صادرات صنعتی کشور طی چند سال گذشته به‌طور متوسط یک درصد بوده است.

بررسی‌های صورت‌گرفته نیز نشان می‌دهد به‌طور متوسط تنها 17 درصد شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری از نوع دانش‌بنیان هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد کل شاغلان شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌صورت تجمیعی، حدود 220 هزار نفر در سال 1400 گزارش کرده است که بخش اعظمی از آن‌ها در شرکت‌های تولیدی نوع 2 فعال هستند.

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت
قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

براساس نمودار فوق، تعداد کل شاغلان این حوزه با روند تقریباً ثابتی رو به افزایش است.

با توجه به توزیع شرکت‌های دانش‌بنیان بر‌اساس نوع، سطح و زمینه فعالیت همچنین روند تأسیس شرکت‌های جدید و نوپا، استقرار آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری و ارزیابی مواردی همچون اشتغال، درآمد، صادرات، نحوه تأمین مالی فناوری و مؤلفه‌های شاخص جهانی نوآوری نشان می‌دهد نرخ تأسیس شرکت‌های نوپا و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های تولیدی بسیار پایین آمده است.

میزان فعالیت و درآمد پارک‌ها نیز بیانگر این واقعیت است که روند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در پارک‌ها کند بوده و ممکن است ظرفیت زیست‌بوم نوآوری کشور از منظر شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بازیگران کلیدی این عرصه در آینده با چالش جدی مواجه شود و این ظرفیت در خطر باشد.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه گزارش خود به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته است. غالب‌بودن تعداد شرکت‌های تولیدی نوع 2، کاهش نرخ تأسیس شرکت‌های نوپا و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های تولیدی، روند کند رشد و بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، مشکلات کسب‌وکاری پیش روی استارتاپ‌ها، سهم اندک شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و صنایع غذایی نسبت به سایر زمینه‌ها و تمرکز بر آموزش عالی و خلق دانش بدون سرریز آن به خروجی‌های نوآوری از جمله این چالش‌ها است.

قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت

در پایان نیز پیشنهادهایی برای رفع چالش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی در طول اجرای برنامه هفتم توسعه ارائه شدند. ایجاد و تقویت زیرساخت های تقاضا‌محوری تجاری‌سازی از طریق حمایت و مشارکت دولت با بخش خصوصی، رفع موانع کسب‌و‌کاری شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه استانی فعالیت‌های دانش‌بنیان، افزایش همکاری‌های فناورانه با کشورهای همسایه و ایجاد انگیزه و جذب سرمایه بخش خصوصی، از جمله این پیشنهادها هستند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید