0

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟
بازدید 122


با صعود ولز به جام جهانی فوتبال،‌ تکلیف همه تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر مشخص شد و حالا فرصت مناسبی برای بررسی گروه بندی جام جهانی 2022 قطر است

جام جهانی قطر از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 (30 آبان تا 27 آذر 1401) در کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین بار است که یک کشور عرب میزبان جام جهانی است و اساسا بعد از جام جهانی 2022 به میزبانی کره و ژاپن، این دومین بار است که آسیا میزبان جام جهانی است.

مستر بلیط

به مانند دوره‌های قبل در این دوره از جام جهانی نیز 32 تیم حاضرند، اما بنابر برنامه‌ریزی فیفا، این آخرین دوره جام جهانی با 32 تیم است و از دوره بعدی جام جهانی در سال 2026، تعداد تیم‌ها به 48 افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که تا همین یکماه پیش تکلیف تیم‌های حاضر در قطر کاملا مشخص نبود، بررسی گروه بندی جام جهانی 2022 قطر و وضعیت تیم‌ها و گروه‌ها کاری نسبتا بیفایده به نظر می‌رسید. اما حالا با صعود استرالیا، کاستاریکا و ولز به جام جهانی و کامل شدن جدول جام جهانی قطر 2022 شاید موقعیت مناسبی باشد تا گروه بندی جام را بررسی کنیم.

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟
جدول جام جهانی قطر 2022

با انجام قرعه‌کشی مرحله گروهی در 12 فروردین 1401، تکلیف گروه‌ها و حتی سهمیه‌های باقی مانده جام جهانی قطر مشخص شد. اما در آن زمان هنوز 3 سهمیه بلاتکلیف بود. حالا اما با صعود کاستاریکا، استرالیا و ولز به جام جهانی،‌ گروه بندی جام جهانی 2022 قطر شکل نهایی به خود گرفته و به قرار زیر است:

گروه A:

  • قطر
  • اکوادور
  • سنگال
  • هلند

گروه B:

  • انگلیس
  • ایران
  • آمریکا
  • ولز

گروه C:

  • آرژانتین
  • عربستان
  • مکزیک
  • لهستان

گروه D:

  • فرانسه
  • استرالیا
  • دانمارک
  • تونس

گروه E:

  • اسپانیا
  • کاستاریکا
  • آلمان
  • ژاپن

گروه F:

  • بلژیک
  • کانادا
  • مراکش
  • کرواسی

گروه G:

  • برزیل
  • صربستان
  • سوئیس
  • کامرون

گروه H:

  1. پرتغال
  2. غنا
  3. اروگوئه
  4. کره جنوبی

اما در ادامه این بحث از گروه بندی جام جهانی 2022 قطر قصد داریم با نگاهی اجمالی به اعضای هر گروه از جام جهانی 2022، تحلیلی کلی و گذرا از وضعیت هر گروه ارائه کنیم. با ما باشید.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قهرمان جام جهانی 2022 قطر؛ چه تیم‌هایی شانس بیشتری دارند؟

گروه A: قطر، اکوادور، سنگال، هلند

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

در قدم اول از بررسی گروه بندی جام جهانی 2022 قطر به گروه میزبان می‌پردازیم. آفریقای جنوبی در جام جهانی 2010 تنها میزبان تاریخ جام جهانی بود که گروه خود صعود نکرد. گرچه در مورد قطر نیز تحلیل‌هایی مبنی بر سرنوشت مشابه با آفریقای جنوبی وجود دارد، نباید فراموش کرد که در جام جهانی 2014 نیز چنین صحبت‌هایی درباره تیم روسیه در میان بود.

روسیه اما با نمایشی دلچسب نه تنها از گروه خود صعود کرد، بلکه به نظر میل رفتن به مراحل بالاتر را داشت و توانست چند ستاره جوان هم به سطح اول فوتبال اروپا عرضه کند. قطر میزبان اگر هم حذف شود، حداقل می‌تواند به عنوان میزبان نمایش خوبی برابر سه تیم قدرتمند گروه خود داشته باشد.

بهترین تیم گروه نیز بی‌تردید هلند لوئی فن خال است که بعد از سوم شدن در جام جهانی 2014 برزیل، در جام جهانی 2018 و یورو 2020 ناکام بود تا بار دیگر سرمربی هلندی که در این بین چرخی در منچستر زده بود، بار دیگر سکاندار هدایت تیم ملی هلند شود. او باز هم با موفقیت توانست تیم ملی را از منجلابی که در آن گرفتار بود نجات داده، به یک مدعی بدل کند.

سنگال آلیو سیسه نیز قهرمان آفریقا است. تیمی با محوریت سادیو مانه و یکی دو جین ستارگان درجه دوم که در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و بلای جان مصر و محمد صلاح است! چه در فینال جام ملت‌های آفریقا و چه در انتخابی جام جهانی که سنگال در هر دو با پیروزی بر مصر، شیرین کام شد.

اکوادور شاید ضعیف‌ترین تیم گروه باشد. البته اگر قطر مطابق انتظار ما خوب ظاهر شود. تیم چهارم آمریکای جنوبی به خوش شانسی و با وجود 6 شکست در 18 بازی انتخابی جام جهانی، به قطر رسیده و بعید است غافلگیری بزرگی برای گروه باشد. در ادامه با بررسی گروه ایران در جام جهانی 2022 با ما باشید.

گروه B: انگلیس، ایران، آمریکا، ولز

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

جذابیت گروه ایران در جام جهانی 2022 برای ما بی‌تردید تقابل دوباره با آمریکا و دیدار برابر ستارگان انگلیس است. انگلیس که در جام گذشته به نیمه‌نهایی رسید و در یورو 2020 نیز به فینال، بی‌تردید امسال از مدعیان اصلی جام است.

از سوی دیگر اما 3 تیم ایران و امریکا و ولز در بهترین حالت می‌توانند درگیری جذابی برای صعود به عنوان تیم دوم شکل دهند. با آمریکا شروع کنیم که با چرخشی مهم در جریان سرمایه‌گذاری در فوتبال در سالیان اخیر ضمن موفقیت‌های مهم در فوتبال داخلی و ملی، توانسته نسل جدیدی از ستارگان را شکل دهد که بسیاری از آنها تجربه حضور در تیم‌های اروپایی را دارند. ستاره این نسل نیز بی‌تردید کریستین پولیسیچ، بازیکن فعلی چلسی است.

ایران اما احتمالا صرفا اینجا است که یادی کند از جدال‌های تاریخی خود و همه چیز را سیاسی کند! هنوز لذت پیروزی 1998 برای خیلی از ما تازگی دارد و بی‌تردید باز هم دوست داریم حتی با این تیم نصفه و نیمه و بدون تدارکات، یکبار دیگر آمریکا را ببریم، حال اگر قرار باشد برابر ولز و انگلستان تحقیر شویم!

در آخر و تیم چهارم گروه ایران در جام جهانی 2022 ولز، تیمی به محوریت گرت بیل که معمولا با نمایش‌های خیره کننده او عملکرد خوبی نشان می‌دهد. آن‌ها با پیروزی برابر اوکراین به جام رسیده‌اند و به هیچ وجه برای تیم‌های گروه خود رقیب آسانی نیستند.

بیشتر بخوانید: عدم پخش بازی های جام جهانی از تلویزیون ایران ؛ برنامه صداوسیما برای جام جهانی چیست؟

گروه C: آرژانتین، عربستان، مکزیک، لهستان

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در گروه بندی جام جهانی 2022 قطر بی‌تردید گروه C است. آرژانتین که حالا با عملکرد خوب مسی و یک نسل پرامید، ترکیبی از جوانان و با تجربه‌ها راهی قطر شده، امیدوار است بعد از کسب قهرمانی کوپا آمریکا و فینالیسما (این قهرمانی‌ها بعد از 28 سال،‌ اولین جامهای آرژانتین هستند)، بتواند سومین جام را نیز به تالار خود اضافه کند. فراموش نکنیم آرژانتین در مواقعی که انتظار نمی‌رود ممکن است شگفت‌انگیز ظاهر شود. مثلا در جام جهانی 2014 که آرژانتین را کسی مدعی قلمداد نمی‌کرد، مسی و یارانش در زمین دشمن تاریخی خود به فینال رسیدند. گرچه شکست خوردند.

وضعیت در مورد دیگر تیم‌های گروه حاکی از این است که بعد از آرژانتین، جدالی نزدیک برای صعود را شاهدیم. یک عربستان احیا شده و جذاب با هدایت هروه رنار، سرمربی سابق مراکش که مطمئنا می‌تواند بهترین نماینده اسیا باشد در کنار لهستان با لواندوفسکی و مکزیک که همیشه چغر بد بدن جام جهانی‌ها است، رویدادهای جذابی را رقم خواهد زد.

گروه D: فرانسه، استرالیا، دانمارک، تونس

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

در این بخش از بررسی گروه بندی جام جهانی 2022 قطر باید به سراغ گروه مدافع عنوان قهرمانی رفت. گرچه شاید با وجود ستارگان پرشمار و عملکرد فرانسه در 2018، باید این تیم را شانس اول صعود و حتی به گفته برخی، شانس اول قهرمانی بدانیم، اما تاریخچه قهرمانان جام جهانی در جام بعدی را اگر مرور کنیم حتی شاید از صعود فرانسه به دور بعد به شک بیفتیم! در هر حال اینجا قطعا یک تیم جذاب و پرستاره دیگر داریم که خیلی‌ها دوستش دارند، بله دانمارک!

تیمی که محبوبیتش از یورو 2020 برای عوام شروع شد، اما فوتبال‌دوستان واقعی احتمالا از سال‌ها پیش نسل جدید دانمارکی‌ها را زیرنظر داشتند و نمایش درخشان پسران وایکینگ برای‌شان دور از انتظار نبود.

در مورد تونس حرف خاصی نداریم! در هر حال در جام جهانی هستند و تیم خیلی بدی هم نیستند، اما نه برای سرمایه‌گذاری! از سوی دیگر استرالیایی را داریم که انصافا قرار نبود در جام جهانی باشد. آن‌ها که در دور گروهی انتخابی بعد از عربستان و ژاپن سوم شدند به پلی‌اف رفتند و گرچه امارات را بردند، تصور همه ما از تقابل نماینده آسیا و آمریکای جنوبی (حداقل با توجه به تاریخچه این تقابل)، شکست راحت نماینده آسیا بود. با این وجود کانگوروها دست به کار بزرگی زدند و با پیروزی برابر پرو، به قطر رسیدند تا آسیا برخلاف انتظار، به جای 4 تیم، در این جام 6 نماینده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی تشخیص آفساید نیمه اتوماتیک در جام جهانی 2022 قطر

گروه E: اسپانیا، کاستاریکا، آلمان، ژاپن

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

اولین تقابل مدعیان عنوان قهرمانی در دور گروهی بی‌تردید مربوط به جدال اسپانیا آلمان است. قهرمانان حالا احیا شده جام‌های 2010 و 2014 که هر دو بعد از قهرمانی دوره‌ای از افول را گذراندند و حال با سرمربیان خوش فکر (هانسی فلیک در آلمان و لوییز انریکه در اسپانیا) و نسلی آینده‌دار از جوانان توانسته‌اند به روزهای خوب خود بازگردند.

در این بین، ژاپن، نماینده همیشه سرسخت و دوست‌داشتنی آسیا را داریم که حالا برای هفتمین بار متوالی به جام جهانی رسیده و بررسی روند فوتبالش، چیزی جز رشد و پیشرفت را به ما نشان نمی‌دهد. آخرین عضو گروه هم کاستاریکا است، که خب بعید است بخواهد مانند جام جهانی 2014 در گروه خود اول شود! (گروهی با حضور ایتالیا، اروگوئه و انگلیس که کاستاریکا در آن اول شد!) این گروه بی‌تردید در گروه بندی جام جهانی 2022 قطر دشوارترین گروه خواهد بود.

گروه F: بلژیک، کانادا، کرواسی، مراکش

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

نائب قهرمان جام جهانی 2014 که از زمان پایان جام روسیه روزهای خوبی به خود ندیده است،‌ حالا با نسلی نسبتا مسن قرار است وارد قطر شود. بی‌تردید کرواسی در این گروه با بلژیک و مراکش کار دشواری خواهد داشت. در هر حال تا زمانی که مودریچ در زمین باشد، هیچ تیمی امنیت ندارد.

از سوی دیگر وضع بلژیک هم بهتر نیست و نسل طلایی جوانان، حالا نسل پیری به نظر می‌رسند. هرچه دیبروین و کورتوآ با تجربه شده‌اند، لوکاکو پرحاشیه شده، برادران هازارد یکی پرفراز و نشیب و دیگری محو شده‌اند، خط دفاع هم یک فاجعه به تمام معناست! جایی که توبی آلدرویرلد و یان ورتونگن سرجمع 70 سال سن دارند. توبی این اواخر بعد از مدتها ناکامی در تاتنهام به قطر و الدحیل آمده! (حتما برای چالشی جدید) و ورتونگن نیز دقیقا از همان مبدا به بنفیکا پیوسته.

مراکش اما در 2018 نشان داد که میتواند همیشه نماینده خوب آفریقا باشد. این چهارمین تیمی است که وحید هلیل هودژیچ به جام جهانی رسانده است و گرچه مراکش بهترین خط حمله مرحله گروهی جام ملت‌ها را داشت، اما هودژیچ اصلا محبوب نیست!

آخرین بار کانادا در سال 1986 در جام جهانی حاضر شد و حال با نسلی جدید و جذاب از ستارگان شامل آلفونسو دیویس از بایرن و جاناتان داوید از لیل در سطح متفاوتی قرار دارد و به عنوان تیم اول منطقه کونکاکاف به قطر وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا اوج گرفتن کرونا جام جهانی قطر را تعطیل می‌کند؟

گروه G: برزیل، صربستان، سوئیس، کامرون

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

از زمانی که پای نیمار به برزیل باز شد، سومین جام جهانی است که کارشناسان بی هیچ دلیل خاصی برزیل را مدعی جام می‌دانند. البته اینبار اوضاع شاید کمی قانع‌کننده‌تر باشد چراکه برزیل در طول انتخابی طولانی جام در آمریکای جنوبی برابر هیچ تیمی شکست نخورد و آمار خوبی از نظر گل و کلین‌شیت ثبت کرد. از سویی نیمار این روزها تنها نیست و حتی شاید بتوان گفت کمرنگ‌تر از قبل است، در عوض جوانان جذابی مانند وینیسیوس و ریچارلیسون در کنار تنی چند از ستارگان در پست‌های دیگر، برزیلی در هر حال مدعی ساخته‌اند.

سوئیس را برای چیزی جز حذف کردن فرانسه از یورور 2020 به ناباورانه‌ترین شکل ممکن به یاد نداریم، اما می‌دانیم که تیم خوبی با ستارگان قابل قبول است. صربستان دراگان استویکوویچ نیز با استعدادهای جذابی چون دوشان تادیچ، الکساندر میتروویچ و لوکا یوویچ عملکرد هجومی خوبی دارد و شاید غافلگیری بزرگ جام باشد. کامرون هم بیشتر تیم پیرمردها است، اما همیشه باید شیرهای آفریقا را جدی گرفت.

گروه H: پرتغال، غنا، اروگوئه، کره‌جنوبی

گروه بندی جام جهانی 2022 قطر [+جدول] ؛ تیم های گروه ایران کدامند؟

احتمالا ساده‌ترین بخش از گروه بندی جام جهانی 2022 قطر را شاهدیم. گروهی ساده برای پرتغال و اروگوئه به شرطی که در فرم خوب خود باشند. کریستیانو نیز که مانند مسی روزهای آخر را می‌گذراند، رویاهایی چون رقیب برای قهرمانی در جام در سر دارد و البته اگر خودش خوب باشد، از این نسل جذاب پرتغال هیچ‌چیز بعید نیست‌، حتی قهرمانی. مگر اینکه حماقت‌های سانتوش مانع قهرمانی شود یا توپ از دستان متزلزل روی پاتریسیو به دروازه بغلتد!

پرتغال فعلی اما در هر حال از جذابترین و پرستاره‌ترین تیم‌های سالیان اخیر پرتغال، با چهره‌هایی چون دیاز و کانسلو در دفاع، برونو فرناندز، برناردو سیلوا، روبن نوس و ویتینیا در هافبک و کریس رونالدو، آندره سیلوا و دیگو ژوتا در حمله است. جایی که حتی رافائل لیائو ستاره فصل گذشته میلان نیز در اختیار سانتوش است.

اروگوئه تا جام جهانی بوده همیشه تیم خوبی بود و معمولا از گروه خود صعود کرده، حال نیز گرچه با یک کاوانی و سوارز پا به سن گذاشته، رقیب سختی برای هر تیمی در جام است و می‌تواند معیار خوبی هم برای سنجش پرتغال باشد. اروگوئه البته باید یک تقابل جذاب هم با غنایی داشته باشد که در جام جهانی 2010 با حضور همین سوارز یک بازی عجیب را داشت و نهایتا به نیمه‌نهایی رسید.

البته آزمون‌های پرتغال تمامی ندارد و در سوی دیگر میدان، کره با پائولو بنتو پرتغالی می‌تواند به خوبی با سانتوش هماوردی کند و او را به چالش بکشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص گروه بندی جام جهانی 2022 قطر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید