0

کشف یک لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین

کشف یک لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین
بازدید 94

[ad_1]

دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین کشف کردند که شامل سنگ‌های مذاب داغ بوده و آن را «melt» نامیده‌اند.

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UTA) لایه جدید زیر پوسته زمین با نام «Melt» را کشف کرده‌اند که از سنگ‌های مذاب داغ تشکیل شده‌اند و حاوی اطلاعات مفیدی در خصوص فعالیت و حرکات تکه‌های پوسته زمین (یا همان صفحات تکتونیکی سیاره ما) هستند.

صفحات تکتونیکی، سنگ‌های غول پیکر زیرزمینی به حساب می‌آیند که پوسته و گوشته بالایی زمین را شکل می‌دهند. کلیه خشکی‌هایی که در اطراف خودمان مشاهده می‌کنیم، اساساً روی صفحات تکتونیکی ساخته شده‌اند. هم‌اکنون هفت صفحه تکتونیکی اصلی روی زمین قرار گرفته که هفت قاره را در این وضعیت حفظ می‌کند.

ایده جستجوی لایه جدید در داخل زمین هنگام بررسی تصاویر لرزه‌ای از گوشته زمین مربوط به زمین‌لرزه ترکیه، در حین تحقیقات دکترای یک دانشجوی تگزاس آستین ابداع شد. وی این ایده را پیگیری کرده و در نهایت به کشف لایه جدید منتج شده است. نتایج این مطالعه در ژورنال Nature Geoscience ماه فوریه 2023 منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی دقیق زلزله ترکیه از سه روز قبل توسط یک محقق هلندی!

کشف لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین

لازم به ذکر است که صفحات تکتونیکی دائماً درحال حرکت بوده و حرکت آن‌ها توانایی ایجاد وقایع طبیعی مانند زلزله، سونامی و فوران‌های آتشفشانی را دارد. همچنین باید متذکر شد که حرکت صفحات تکتونیکی بسیار قوی است و امکان تشکیل رشته کوه‌های جدید و حتی قاره‌های جدید را هم خواهد داشت. بنابراین، مطالعه و شناخت عوامل گوناگونی که روی فعالیت صفحه تکتونیکی زمین اثر دارد، دارای اهمیت فراوانی است.

لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین

حال در این بررسی جدید، لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین در فاصله 161 کیلومتری از سطح زمین کشف شده که بخشی از استنوسفر (لایه انعطاف‌پذیر زیر لیتوسفر در عمق 80 تا 400 کیلومتری از سطح زمین) بوده است.

این لایه مذاب بخشی از استنوسفر بوده و طبق اعلام محققان UTA، استنوسفر شامل سنگ‌های مذاب داغ خواهد بود که مشابه یک «مرز نرم» (Soft Boundary) کار می‌کند و کمک فراوانی برای حرکت نرم صفحات تکتونیکی از طریق گوشته (منطقه بین هسته و پوسته زمین) به حساب می‌آید. حالا دانشمندان دریافته‌اند که لایه مذابی بین لایه‌های متعدد استنوسفر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف لایه مذاب جدید زیر پوسته زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید