0

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد
بازدید 158


دانشمندان موفق به کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر به‌ وسیله‌یِ تلسکوپ سوبارو شده‌اند که حوالی ستاره‌ٔ کوتوله‌یِ سرخ قرار داشته و فقط 37 سال نوری با زمین فاصله دارد.

آبان تتر

این نخستین کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر است که با به کارگیری ابزار جدیدی‌ در تلسکوپ سوبارو به دست آمده و  به شانس یافتنِ سیارات زیست‌پذیر حوالی ستارگان کمک کرده است. با این نتیجه‌ی موفق، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تلسکوپ سوبارو کشفیات بیشتر و بهتری نیز برای سیارات زیست‌پذیر اطراف کوتولهٔ سرخ به ارمغان بیاورد.

کوتوله‌هایِ سرخ کوچک‌تر از خورشید ما هستند، و سه چهارم ستارگان کهکشان راه‌ شیری را در برگرفته و فراوانی زیادی نیز در همسایگی منظومه‌ی ما دارند. تا حدّی که به مهم‌ترین اهداف ما برای جست و جوی حیات فرازمینی و فراخورشیدی مبدل شده‌اند. امّا به هر روی، ستارگان کوتوله‌یِ سرخ نسبت به دیگر ستارگان سردترند و در نتیجه، نور چندان زیادی از خود بازتاب نمی‌دهند که همین امر یافتن آن‌ها را سخت‌تر می‌سازد.

بیشتر بخوانید:‌ مهندسی مواد و دی‌ان‌ای؛ انقلابی در صنعت الکترونیک در راه است؟

یافتن آب مایع با کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر

کوتوله‌های سرخ در طول موج فروسرخ روشن‌ترند. بنابراین، مرکز اختر زیست‌شناسی ژاپن، ابزار فروسرخی را برای قرار گیری بر تلسکوپ سوبارو توسعه داده تا دانشمندان بتوانند رد نشانه‌های اطراف ستارگان کوتوله‌ی سرخ را بهتر دنبال کنند. این ابزار که با تلخیص ای‌اردی معادل «فروسرخ داپلر» نامیده می‌شود یک روش رصدی در این جست و جو بوده است.

نخستین ثمره‌یِ این کنکاش، یافتن نشانه‌هایی از اَبَر زمین چرخانی به بزرگی چهار برابر جرم زمین است که در ستاره‌ی راس – 508  (Ross 508) در فاصله‌ی 37 سال نوری از منظومه‌ی ما واقع در صورت‌فلکی مار قرار دارد. یک سال در سیاره‌ی راس 508 ب تنها 11 روز زمینی‌ است و به دلیل جای‌گیری‌ در درون لبه‌ای از اطراف ستاره‌اش در منطقه‌ا‌ی زیست‌پذیر قرار می‌‌گیرد.

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد

شگفت انگیزی آن، وجود مدار بیضوی‌ است که شرایط خوبی را برای وجود حیات و آب مایع فراهم می‌کند اگر چه که هنوز نمی‌دانیم به واقع حیات و یا آبی در آن سیاره وجود دارد یا خیر. به این پرسش‌ها باید در پژوهش‌های پیش‌روی پاسخ داد.

به‌طور هیجان‌انگیزی، نخستین سیاره‌ای که به این روش نو کشف شده، با شانس بسیار خوبی می‌تواند منطقه‌ای زیست پذیر باشد که در صورت واقعیت، راه‌گشای کشفیات آینده خواهد بود. بون‌‌اِی ساتو استاد دانشگاه صنعتی توکیو و پژوهشگر اصلی در این جست وجو خاطر نشان ساخت:

14 ‌سالی از زمان توسعه‌یِ فروسرخ داپلر می‌گذرد، و ما هم‌چنان به امید یافتن سیاره‌ای نظیر راس 508 -ب مشغول تحقیق و توسعه هستیم.

بیشتر بخوانید: 

شما درباره‌یِ کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید و  اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: sciencedaily

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید