0

کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی در غاری مربوط به عصر یخبندان

کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی در غاری مربوط به عصر یخبندان
بازدید 24

[ad_1]

باستان‌شناسی در جست‌وجوهای خود موفق به کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی شده، این تقویم متعلق به دوره عصر یخبندان بوده که برای ثبت اطلاعات استفاده می‌شده است

به گزارش گاردین، در مطالعه جدیدی نقاشی‌هایی در غارها کشف شده که نه تنها گونه‌ای از ابراز هنری آن دوران محسوب می‌شود، بلکه وسیله‌ای جهت ثبت اطلاعات پیچیده درباره چرخه‌های تولیدمثل حیوانات بوده است. حال این سیستم نوشتاری بدوی که در دوره شکارچی-گردآورندگان مورد استفاده بوده، ظاهراً توسط یک باستان‌شناس آماتور مورد رمزگشایی قرار گرفته است.

«بن بیکن» نام باستان‌شناس و محقق اصلی این پژوهش بوده که پس از صرف ساعت‌ها تلاش به منظور رمزگشایی از این نشانه‌ها، تئوری خود را با گروهی از محققان، از جمله محققان دانشگاه دورهام و کالج لندن به اشتراک گذاشته است. در ادامه محققان از او خواستند که به ادامه تحقیقات بپردازد. او در مطالعه خود به نظر به کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی رسیده که در واقع این علائم و نشانه‌ها از زمان عصر یخبندان، یعنی از حدود 20 هزار سال پیش، به نوعی کاربردی شبیه به یک تقویم قمری داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: کشف ویرانه های دژ هخامنشی در ترکیه ؛ میراث پادشاهی هخامنشی در کاپادوکیه!

جزئیات کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی

بیکن در ادامه مطالعه خود به دنبال بررسی کتابخانه بریتانیا رفته و شروع به جست‌وجو تصاویری با الگوهای مشابه کرده است. او در نتیجه کاوش‌های خود موفق شد تا با قراردادن چرخه تولد حیوانات و نمونه‌های مشابه آن‌ها به عنوان مبنا در جهان امروز، اقدام به رمزگشایی نشانه‌های این تقویم کند.

البته به دلیل اینکه چنین نشانه‌هایی به عنوان اطلاعات عددی محسوب شده، نباید آن‌ها را یک سیستم «نوشتاری» کامل محسوب کرد. در‌واقع این نقاشی‌ها بیشتر در بخش سیستم‌های نیانوشتاری دسته‌بندی می‌شوند. محققان حالا قصد توجه و یافتن بقیه نشانه‌های ثبت‌شده در غارها را دارند تا به مفاهیمی از این تصاویر دست یابند.

کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی

از طرفی پروفسور «پل پتیت»، باستان‌شناس دانشگاه دورهام در این رابطه بیان داشت: «نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که شکارچی-گردآورندگان عصر یخبندان اولین کسانی بودند که از یک تقویم نظام‌مند استفاده می‌کردند. ما می‌توانیم نشان بدهیم که این افراد – که میراث هنری خود را در غارهای Lascaux و Altamira به‌جا گذاشتند – اولین شواهد از نوعی سیستم زمان‌سنجی را به‌وجود آوردند که بعداً در میان نژاد ما رواج پیدا کرد».

بیکن در پایان درباره اهداف این مطالعه گفت: «آنچه ما را امیدوار می‌کند این است که رمزگشایی از بخش‌های بیشتر این سیستم نیانوشتاری اجازه خواهد داد تا بفهمیم نیاکانمان چه اطلاعاتی را ارزشمند می‌شمردند». گفتنی است که نتایج این مطالعه در مجله Cambridge Archaeological انتشار یافته است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف نخستین تقویم نظام‌مند انسانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید