0

کشف ذخایر لیتیوم در ایران برای اولین بار؛ فرصتی برای بدل شدن به قطب تکنولوژی!

کشف ذخایر لیتیوم در ایران برای اولین بار؛ فرصتی برای بدل شدن به قطب تکنولوژی!
بازدید 123

[ad_1]

کشف ذخایر لیتیوم در ایران می‌تواند فرصتی باشد که کشور ما را به قطب تکنولوژی جهان بدل کند. اما از لیتیوم به چه منظور می‌شود استفاده کرد؟

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت از کشف ذخایر لیتیوم در ایران برای اولین‌بار خبر داد. لیتیوم به‌عنوان یک عنصر با ارزش در دنیای تکنولوژی شناخته شده است و در صنایع فناورانه کاربردهای بسیاری دارد. طبق اعلام وزارت صمت، مقدار 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم در استان همدان کشف شده است که نوید کشف ذخایر دیگری را نیز می‌دهد.

لیتیوم یک عنصر سفید – نقره‌ای است که به‌عنوان سبک‌ترین فلز و کم‌چگالی‌ترین عنصر جامد شناخته شده است. این فلز گران‌بها کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد و نیاز به آن یک ضرورت ایجاد کرده است. احتمالاً تا حالا شنیده باشید که دو مدل باتری گوشی‌ موبایل در جهان وجود دارد.

باتری لیتیوم یونی و باتری لیتیوم پلیمری که ماده اصلی هردوی آنها را “لیتیوم” تشکیل می‌دهد. پس یکی از کاربردهای این فلز، تولید باتری گوشی موبایل و دیگر دستگاه‌های الکترونیک است. یکی دیگر از کاربردهای آن در صنعت هواپیماسازی است که با ترکیب لیتیوم و آلومینیوم می‌توانند بدنه هواپیما با ویژگی‌های سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم بسازند.

بیشتر بخوانید: تولید انرژی از هیچ به لطف مکانیک کوانتوم!

کشف ذخایر لیتیوم در ایران و در استان همدان

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از فارس، ابراهیم‌علی مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، گفت:

ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و افزود: «در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.»

کشف ذخایر لیتیوم در ایران و در استان همدان

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تایید اعضای کمیسیون گواهی‌کشف رسیده و به‌زودی توسط اداره‌کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، افزود:

این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصر به فرد می‌کند.

وی به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژها منحصر به فرد و استراتژیک اشاره کرد و افزود: «در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته شده آن شده است.» مولابیگی همچنین گفت:

لیتیوم بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف ذخایر لیتیوم در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید