0

کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی ؛ آیا حیاتی وجود دارد؟

کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی ؛ آیا حیاتی وجود دارد؟
بازدید 15

[ad_1]

کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی این فرضیه را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت که آیا حیاتی فرازمینی وجود دارد یا نه؟ گفته شده که قطر این سیاره 2 برابر زمین است.

اخترشناسان با استفاده از قابلیت‌های تلسکوپ هابل، موفق به کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی با قطری 2 برابر زمین شدند. البته این سیاره بنابر آنچه اخترشناسان می‌گویند، کوچکترین سیاره فراخورشیدی است.

پیش‌تر گفتیم که ستاره‌شناسان تاکنون 85 سیاره قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی نیز کشف کرده‌اند که بیشتر آنها به تازگی کشف شده‌اند. مخصوصاً از زمانی که تلسکوپ‌های فضایی، مانند تلسکوپ جیمزوب ناسا به روی کار آمدند، با کشفیات بسیاری که داشته برخی مفاهیم نامفهوم در منظومه شمسی را تبدیل به یقین کردند.

بیشتر بخوانید: هشدار برخورد سیارک ۵۴ میلیون تنی به زمین ؛ ناسا واکنش نشان داد

کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی

سیاره تازه کشف شده «GJ 9827d» نام دارد که قطری تقریباً 2 برابر زمین، می‌تواند نمونه‌ای از سیاره‌های موجود در سایر نقاط کهکشان ما باشد که به صورت بالقوه اتمسفری غنی از آب داشته باشند.

بیورن بنک، از کارشناسان مؤسسه مطالعاتی «تروتیر» در دانشگاه مونترال که در باره سیارات فراخورشیدی تحقیق می‌کند در این خصوص می‌گوید:

«این اولین باری است که می‌توانیم مستقیماً از طریق یک تشخیص جوی نشان دهیم که سیاراتی با اتمسفر غنی از آب می‌توانند در اطراف ستاره‌های دیگر وجود داشته باشند.»

کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی

به گفته این محقق و اخترشناس کانادایی، چنین کشفی می‌تواند گام مهمی در جهت تخمین میزان فراوانی و تنوع جوی در سیارات سنگی به شمار رود.

لورا کریدبرگ، محقق ارشد موسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ آلمان که از دیگر محققان این پروژه به حساب‌ می‌آید نیز می‌گوید: «پی بردن به وجود آب در سیاره‌ای به این کوچکی یک کشف برجسته و مهم تلقی می شود.»

این محقق و اخترشناس آلمانی افزود:

این کشف بیش از هر زمان دیگری ما را به شناخت و توصیف جهان‌ها و سیاره‌های دیگر که از حیث حیات شبیه زمین هستند، نزدیک می‌کند.

با این حال، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تلسکوپ هابل به صورت طیف‌سنجی مقدار کمی بخار آب را در اتمسفری غنی از هیدروژن اندازه‌گیری کرده است یا اینکه جو سیاره عمدتاً از آب تشکیل شده و ذرات پس از تبخیر اتمسفر اولیه مملو از هیدروژن و هلیوم زیر تابش نور ستاره‌ای در نزدیکی آن به صورت بخار مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما نسبت به کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی جیست؟ آیا این سیاره می‌تواند حیات مملو از حیات فرازمینی باشد؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید