0

کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور ؛ اشتباه محاسباتی گمرک!

کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور ؛ اشتباه محاسباتی گمرک!
بازدید 104


گمرک کشور در شرایطی خبر از کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور داده که به نظر یک اشتباه محاسباتی در این آمار وجود دارد.

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات گوشی همراه به کشور در شش ماهه نخست سال حاکی از این است که واردات گوشی نسبت به بازه مشابه در سال گذشته با کاهشی پنجاه درصدی مواجه شده است. اما این آمار چه ایرادی دارد؟

بیشتر بخوانید: واردات گوشی‌های بالای 600 دلار آزاد می‌شود؟

کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور

بنابر گزارش جدید گمرک که با عنوان «تجارت خارجی کشور از ۵۰ میلیارد دلار گذشت» در سایت رسمی این سازمان منتشر شده است، اینطور اعلام شده که میزان واردات گوشی همراه در شش ماهه نسخت سال جاری رقمی معادل 867 میلیون دلار بوده، این در حالی است که واردات این محصولات در سال گذشته بدون در نظر گرفتن رویه واردات مسافری، ارزش تقریبی 1.8 میلیارد دلاری داشته و به همین دلیل این کالا در سال 1400 در صدر اقلام وارداتی جای گرفته بود. در حال حاضر اما بنابر آمار گمرک، گوشی‌های همراه در جایگاه پنجم اقلام وارداتی به کشور جای گرفته‌اند.

این کاهش واردات گوشی را مقامات صنفی و انجمن واردکنندگان موبایل نیز تایید کرده‌اند. با این وجود خبرگزاری مهر مدعی است که این آمار عجیب است و بنابر بررسی‌های میدانی انجام شده توسط این رسانه خبری دولتی، در حال حاضر بازار موبایل ایران با هیچ کمبود شدیدی در عرضه مواجه نیست!

کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور ؛ اشتباه محاسباتی گمرک!

مهر به نقل از برخی کارشناسان این حوزه نوشته که اشتباه محاسباتی گمرک در این است که گمرک از اردیبهشت ماه 1401 به دلیل تغییرات جهانی، کد تعرفه جدیدی برای گوشی‌های هوشمند تعریف کرد، اما از آنجا که بسیاری از واردکنندگان پیش از این تاریخ با کد تعرفه قدیمی نسبت به ثبت سفارش اقدام کرده بودند، کد قدیمی نیز فعال باقی ماند.

بر این اساس ین احتمال وجود دارد که گمرک در اعلام آمار دقیق واردات گوشی به کشور در 6 ماه ابتدایی 1401، اشتباها تنها یکی از کدهای تعرفه را در نظر گرفته باشد. البته که بروز چنین اتفاقی باید بسیار بعید باشد، اما بررسی جزئیات دقیق آمار واردات در وبسایت این سازمان احتمال بروز این اتفاق را تقویت کرده است.

به بیان دیگر، پیش از آغاز سال 1401، کد تعرفه ۸۵۱۷۱۲۱۰ در گمرک برای واردات موبایل فعال بود و آمار رسمی درباره میزان واردات گوشی به کشور از طریق این کد تعرفه مورد محاسبه قرار می‌گرفت، اما از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری، کد تعرفه جدید ۸۵۱۷۱۳۹۰ برای واردات گوشی در نظر گرفته شد.

حال با بررسی جزئیات آمار واردات کالا به کشور در شش‌ماهه ۱۴۰۱ مشخص می‌شود که بیش از ۸۶۶ میلیون دلار برای میزان واردات کالا با کد تعرفه قدیمی (۸۵۱۷۱۲۱۰) ثبت شده، اما در کمال تعجب اصلاً هیچ مقداری برای واردات کالا با کد تعرفه (۸۵۱۷۱۳۹۰) ثبت نشده است؛ این در حالی است که بسیاری از واردکنندگان با کد تعرفه جدید اقدام به واردات کرده و کالای خود را در همین مدت ترخیص کرده‌اند، عدم احتساب این دسته از واردات کالا خود به تنهایی گواه اشتباه محاسباتی گمرک در اعلام آمار واردات گوشی تلفن‌همراه است.

با این حساب و در صورتی که میزان واردات گوشی با کد تعرفه جدید در نظر گرفته شود، بعید نیست اختلاف مورد بحث کاسته شود و بار دیگر موبایل در صدر اقلام وارداتی کشور قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش 50 درصدی واردات گوشی به کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید