0

کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی ؛ یک ماده جدید کشف شد

کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی ؛ یک ماده جدید کشف شد
بازدید 43

[ad_1]

طی یک همکاری جدید بین مایکروسافت و وزارت انرژی آمریکا، ماده جدیدی کشف شده که به واسطه آن کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی را به ارمغان می‌آورد.

حالا که طی سال جاری شاهد کشف منابع بزرگ لیتیوم در چندین نقطه جهان ازجمله همدان در ایران بودیم، نیاز به این عنصر مهم درحال کمرنگ شدن است و دانشمندان به فکر راه‌هایی هستند تا بتوانند نیاز به لیتیوم در باتری را به صفر برسانند یا کاهش دهند.

ظاهراً این اتفاق درحال رخ دادن است. مایکروسافت در یک تحقیق مشترک با آزمایشگاه PNNL موفق به کشف ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند نیاز به لیتیوم را تا 70 درصد کاهش دهد؛ البته کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی انجام خواهد گرفت که یکی دیگر از قابلیت‌های این تکنولوژی را به خوبی نشان داده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت باتری لیتیوم یون با لیتیوم پلیمر ؛ بررسی مزایا و معایب

کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی

مایکروسافت با همکاری آزمایش ملی شمال غرب پاسفیک (PNNL) که بخشی از وزارت انرژی آمریکاست و با کمک ابرکامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی موفق شد ماده‌ای را کشف کند که نیاز به لیتیوم به در باتری‌ها را تا 70 درصد کاهش دهد. دانشمندان از این ماده جدید برای ساخت یک باتری آزمایشی و روشن کردن لامپ استفاده کرده‌اند.

محققان مایکروسافت با استفاده از هوش مصنوعی و ابررایانه‌ها در کمتر از یک هفته ۳۲ میلیون ماده بالقوه غیرآلی را به ۱۸ عدد که نویدبخش بودند کاهش دادند. این کار با روش‌های متعارف آزمایشگاهی می‌توانست بیش از ۲۰ سال طول بکشد.

این فرآیند از نقطه شروع تا زمان توسعه یک باتری آزمایشی کمتر از ۹ ماه وقت برد.

کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی

این دو سازمان از هوش مصنوعی پیشرفته و کامپیوترهای پربازده که در واقع شبکه‌ای بزرگ از کامپیوترها است برای حل مسائل پیچیده علمی و ریاضی استفاده کردند.‌

لیتیوم به دلیل بهای بالا و رنگ نقره‌ای اغلب «طلای سفید» خوانده می‌شود. این فلز یکی از عناصر کلیدی در باتری‌های شارژی است که امروز در وسایل مختلفی مثل خودروهای برقی و تلفن‌های هوشمند کاربرد دارند.

اما به گفته سازمان بین‌المللی انرژی با افزایش تقاضا برای خرید خودروهای برقی، جهان ممکن است تا سال ۲۰۲۵ با کمبود این ماده روبرو شود.

هوش مصنوعی به کار گرفته در این آزمایش چه چیست؟

این فناوری با تکیه بر یک نوع جدید هوش مصنوعی کار می‌کند که مایکروسافت ابداع کرده و با کمک داده‌های ملکولی آموزش دیده است.

جیسون زندر، نائب رئیس اجرایی مایکروسافت، گفت: «این هوش مصنوعی کاملاً بر مطالعات، پایگاه داده‌ها و ویژگی‌های علمی استوار است. این داده‌ها برای انجام کشفیات علمی کاملاً قابل اعتماد هستند.»

کاهش مصرف لیتیوم در باتری با کمک هوش مصنوعی

بعد از اینکه این نرم‌افزار ۱۸ نامزد نهایی را انتخاب کرد، کارشناسان باتری در «PNNL» آنها را بررسی کردند و ماده نهایی را برای کار در آزمایشگاه برگزیدند.

کارل مولر از «پی‌ان‌ان‌ال» گفت که هوش مصنوعی مایکروسافت آنها را «با سرعت خیلی بیشتری» از شرایط عادی به طرف موادی بالقوه مفید سوق داد.

او گفت:

«ما می‌توانیم ترکیب شیمیایی این ماده تازه را اصلاح، آزمایش و تنظیم کنیم و به سرعت کارآمدی آن به عنوان یک باتری را محک بزنیم، که نشان‌دهنده توانایی هوش مصنوعی برای تسریع چرخه ابداع است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص کشف این ماده جدید و استفاده از آن در باتری چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید