0

کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 رقبای خود را له کرد!

کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 رقبای خود را له کرد!
بازدید 100


انویدیا با نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود AMD را به چالش می‌کشد چرا که به نظر می‌رسد، کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 دوبرابر قوی‌تر از نسل قبل است.

بنابر اطلاعات جدیدی که اخیرا فاش شده است،‌ کارت گرافیک جدید انویدیا GeForce RTX 4090 توانسته در بنچمارک 3DMark Time Spy Extreme عملکردی نزدیک به دو برابر بهتر از RTX 3090 ثبت کند. این آمار اگر واقعی باشد دستاور بزرگی برای انویدیا و خطر بزرگی برای رقیب اصلی آن یعنی AMD است. این کارت گرافیک احتمالا به زودی طی ماه‌های آتی به عنوان پرچمدار انویدیا و جانشین RTX 3090 رونمایی می‌شود.

قیمت روز گوشی های بازار ایران

بیشتر بخوانید: بهترین کارت گرافیک ماینینگ

نتایج بنچمارک کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 فاش شد

در مدت اخیر شایعات زیادی درباره RTX 4090 پرچمدار جدید انویدیا، مشخصات فنی و تاریخ عرضه آن در گوشه و کنار مطرح شده و انتظار می‌رود این محصول در فصل چهارم 2022 ارائه شود. همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه این پردازنده گرافیکی اما، شایعات درباره مشخصات فنی و قدرت این پردازشگر گرافیکی اوج گرفته است.

اکانت توییتری Kopite7kimi که از شناخته‌شده‌ترین‌ها در افشای اطلاعات سخت‌افزارها پیش از رونمایی رسمی است، چندی پیش گفته بود که کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه AD102 قرار است اولین گرافیک‌های مصرفی باشند که به قدرت بالای 100 ترافلاپس می‌رسند. این افشاگر نتایج بنچمارک جدید انویدیا در آزمون 3DMark Time Spy Extreme را نیز منتشر کرده است که بر اساس آن RTX 4090 توانسته به امتیاز بالای 19000 دست یابد.

کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 رقبای خود را له کرد!

در صورتی که این امتیاز دقیق باشد، این کارت گرافیک در این بنچمارک مهم توانسته تا 90 درصد بهتر از RTX 3090 و تا 70 درصد بهتر از RTX 3090 Ti عمل کند که اعداد بسیار هیجان‌برانگیزی برای دنبال کنندگان اخبار سخت‌افزارهای گرافیکی است.

البته فراموش نکنید که این آمار مربوط به بنچمارک مصنوعی است و بنچمارک Time Spy Extreme با وجود محبوبیت زیاد خود نمی‌تواند دنیای واقعی را کاملا شبیه‌سازی کند. توانایی این کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها در واقعیت ممکن است نتایج شدیدا متفاوتی داشته باشد. نکته دیگری که مهم است و در حال حاضر مشخص نیست اینکه امتیاز این کارت گرافیک مربوط به مدل نهایی هست یا خیر!

کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 رقبای خود را له کرد!

گفته می‌شود انویدیا در ساخت پردازنده‌های گرافیکی جدید خود به سراغ تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری شرکت TSMC رفته است. از زمان انتشار اولین شایعات،‌ گفته شده بود که انویدیا به برکت این فرایند ساخت می‌تواند فرکانس‌ کارت گرافیک‌های سری Ada Lovelace را تا حد زیادی افزایش دهد. در حال حاضر افشاگر توییتری فوق‌الذکر مدعی شده که انویدیا ممکن است به راحتی به فرکانس بالای 3.0 گیگاهرتز دست یابد.

بنابر شایعات پیشین، کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 از تراشه AD102-300 برخوردار است که البته چند هسته آن در مدل معمولی غیرفعال است و نسخه کاملش در مدل RTX 4090 Ti استفاده می‌شود. درواقع مدل معمولی از 144 پردازنده جریانی تراشه AD102-300، تنها از 128 پردازنده استفاده می‌کند و دارای 16.384 هسته CUDA است. تعداد هسته‌ها بر این اساس نسبت به RTX 3090 تا 56 درصد رشد داشته است.

کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 رقبای خود را له کرد!

این محصول جدید انویدیا 96 مگابایت کش L2 و 384 واحد ROP دارد. این اعداد در نگاه اول اول بسیار عجیب به نظر می‌رسند اما به نقل از برخی منابع موثق، پردازنده جدید انویدیا از 24 گیگابایت حافظه GDDR6X با فرکانس 21 گیگابایت بر ثانیه و پاس 384 بیت برخوردار است. این موضوع سبب می‌شود تا RTX 4090 دارای بیش از یک ترابایت بر ثانیه پهنای باند باشد و توان 450 واتی ارائه کند. این کارت گرافیک از یک کانکتور 16 پین نیز برخوردار است.

افشاگر دیگری مدعی شده که انویدیا در سال 2022 صرفا این کارت گرافیک را عرضه می‌کند و ارائه دیگر مدل‌های سری 4000 را تا سال 2023 عرضه نخواهد کرد. احتمالا پاییز امسال نیز کارت گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 7000 به عنوان رقیب اصلی سری RTX 4000 از راه خواهند رسید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 4090 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید