0

چینی‌ها در اندیشه خرید خودروسازان ایرانی!

چینی‌ها در اندیشه خرید خودروسازان ایرانی!
بازدید 229


این روزها که بحث واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ ایران مطرح شده است، شایعاتی از احتمال خرید خودروسازان ایرانی توسط چینی‌ها منتشر شده است.

چینی ها در اندیشه خرید خودروسازان ایرانی هستند. بنابر برنامه‌های آینده وزارت صمت، این نهاد قصد واگذاری سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را دارد.

آبان تتر

این عمل از چند جهت برای این صنعت دارای مزیت است. یکی از این مزایا افزایش نقدینگی خودروسازان است. بنابراین موضوع تمایل چینی‌ها به خرید سهام شرکت‌های خودروساز ایرانی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: ورود خودروساز چینی به صنعت موبایل

تمایل شرکت‌های چینی به خرید سهام خودروسازان ایرانی

بنابر دستور رییس جمهور و صحبت‌های دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودروی کشور، به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور باشیم. این واگذاری می‌تواند مزایای بسیاری را به دنبال داشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش نقدینگی، خروج از محدوده زیاندهی برای ایران خودرو و سایپا و رفع اتهام دولتی بودن این شرکت‌ها اشاره نمود.

با توجه به این صحبت‌ها شرکت‌های چینی تمایل خود را برای خرید سهام خودروساز بزرگ ایران نشان داده‌اند. این تمایل ناشی از ورود چند ساله شرکت‌های چینی در بازار خودرو ایران است. ظاهرا دانگ‌فنگ در تلاش است تا همچون کمپانی چری، که بخش عمده‌ای از سهام مدیران خودرو را در اختیار دارد، با خرید بخشی از سهام شرکت سایپا شراکت خود را با این شرکت مستحکم‌تر کند.

به گفته کارشناسان این حوزه، به نظر می‌رسد که چینی‌ها به دنبال دستیابی مستقیم به سهام خودروسازان داخلی و شراکت با ایران به وسیله خرید بخشی از کارخانه‌های ایرانی مانند سایپا کاشان، پارس خودرو، ایران خودرو خراسان و سایپا تهران می‌باشند. بنابراین چینی‌ها به دنبال نشان دادن وجهه خود به عنوان سهام‌دار یک واحد صنعتی در خاورمیانه بوده و احتمال تقویت بدنه سهامداری چینی‌ها چندان بالا نخواهد بود.

واگذاری ایران خودرو و سایپا به چینی ها
واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت های خودروساز چینی

حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی‌سازی در این باره اظهار داشته:«دو خودروساز ما کل سهم‌شان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسه‌ای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایران‌خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن‌شان ، امکان اینکه این‌ها را مستقیم واگذار کنیم، نداریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که وثایق این‌ها معلوم شود. این‌ شرکت ها سال 79 و 80 برای مبلغ اندکی وثیقه شده‌اند و همچنان این سهام وثیقه مانده است. من به جد پیگیری می‌کنم در ماه آینده که این 4 شرکت وثایق‌شان به این وسیله آزاد شود و امکان واگذاری سهم‌شان فراهم شود.»

بنابراین سه شرط واگذاری خودروسازان را می‌توان این موارد دانست: آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانک‌ها، اختصاص سهام درونی خودروسازها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران مجله خبری آی تی و دیجیتال درباره خرید سهام خودروسازان ایرانی توسط چینی‌ها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید