0

چینی‌ها الماس را هم به رسانای برق تبدیل کردند!

چینی‌ها الماس را هم به رسانای برق تبدیل کردند!
بازدید 16

[ad_1]

ماده‌ی الماس به عنوان یکی از سخت‌ترین مواد موجود در جهان شناخته می‌شود، اما اینکه آیا از نظر رسانایی الکتریکی مفید است یا خیر، این موضوع همچنان قابل بحث است. اخیراً، تیمی از محققان در دانشگاه ژنگژو، آکادمی علوم هنان، دانشگاه نیگبو و دانشگاه جیلین، موفق به ابداع الماس‌هایی شده‌اند که قابلیت رسانایی جریان الکتریکی را دارند.

الماس‌های طبیعی در زمان‌هایی به میلیارد سال از تکامل و تشکیل پذیرفته‌اند و اغلب در عمق 250 کیلومتری زیر سطح زمین ایجاد می‌شوند. از آنجا که این مواد به دلیل سختی و خواص رسانایی گرمایی آن‌ها معروف هستند، کاربردهای گسترده‌ای در زندگی روزمره دارند.

بیشتر بخوانید: اولین عمل جراحی ستون فقرات با ویژن پرو اپل انجام شد

با توجه به قیمت بالای الماس‌های طبیعی، صنعتی برای ساخت نسخه‌های مصنوعی آن توسعه یافته است. این نمونه‌های مصنوعی با استفاده از فرایندهایی مانند فشار و دمای بالا یا روش CVD، تحت شرایط دقیقی فراوری می‌شوند تا به الماس‌های آزمایشگاهی تبدیل شوند. اما این الماس‌ها، علاوه بر اینکه ویژگی‌هایی شبیه به نمونه‌های طبیعی دارند، قابلیت رسانایی الکتریکی را ندارند.

بنابراین، محققان به دنبال روش‌های جدید برای ساخت الماس‌هایی با خواص رسانایی الکتریکی هستند. از جمله روش‌هایی که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته، استفاده از گرافن است که یکی از انواع کربن با خواص رسانایی الکتریکی است.

این روش شامل ترکیبی از گرافن و الماس در ابعاد سانتیمتری است. محققان با استفاده از نانو الماس‌ها و لایه‌های بسیار ریز از گرافن، کامپوزیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند که قابلیت رسانایی الکتریکی را دارند. این فرایند با دماهای بالا و فشارهای بالا انجام شده است که با روش‌های فعلی ساخت الماس‌های آزمایشگاهی همخوانی دارد.

این الماس‌های جدید نه تنها سختی بالایی دارند بلکه قابلیت رسانایی الکتریکی نیز دارند که آن‌ها را برای کاربردهایی مانند موتورهای فضاپیما مناسب می‌سازد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی استفاده از الماس به عنوان یک رسانای الکتریکی چیست؟ نظرات خود را با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید