0

چگونه لینوکس اوبونتو را در کنار ویندوز ۱۰ و ۱۱ نصب کنیم؟ راهنمای گام به گام

چگونه لینوکس اوبونتو را در کنار ویندوز ۱۰ و ۱۱ نصب کنیم؟ راهنمای گام به گام
بازدید 50

[ad_1]

لینوکس سیستم‌ عاملی متن‌باز و رایگان است که به‌خاطر امکانات جذابش محبوبیت زیادی در میان کاربران پیدا کرده است؛ اما از آنجایی که برخی از نرم‌افزارها تنها بر روی سیستم‌ عامل ویندوز راه‌اندازی می‌شوند، برخی افراد ترجیح می‌دهند در کنار لینوکس، از مزایای ویندوز نیز بهره‌مند شوند. یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس، اوبونتو است که ما قصد داریم تا در ادامه نحوه نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز را به‌صورت گام به گام به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مزایای نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰ و ۱۱

همانطور که گفتیم، سیستم عامل لینوکس از برخی نرم‌افزارها پشتیبانی نمی‌کند؛ به همین خاطر کاربران برای استفاده از آن‌ها به‌سراغ نصب سیستم عامل ویندوز می‌روند؛ اما علاوه‌بر این، نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز مزایای دیگری هم دارد:

۱- می‌توانید در هر زمان که خواستید بسته به نیاز خود سیستم عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ در نتیجه می‌توانید از امکانات هر دو سیستم عامل استفاده کنید.

۲- با توجه به اینکه لینوکس اوبونتو امنیت بالایی دارد، استفاده از آن در کنار ویندوز به شما کمک می‌کند تا بتوانید از اطلاعات حساس خود محافظت کنید.

۳- یکی از ویژگی‌های کلیدی سیستم عامل لینوکس، پایداری بالای آن است. به همین خاطر، داشتن سیستم عامل لینوکس در کنار ویندوز باعث می‌شود تا منابع سخت‌افزاری خود را بهتر مدیریت کنید و در صورت استفاده مداوم از کامپیوتر، عملکرد شما تحت تاثیر قرار نگیرد. در نتیجه تجربه کاربری شما بهبود پیدا می‌کند.

۴- لینوکس بستری قدرتمند را در اختیار کاربران خود قرار داده است که می‌توانند در محیط آن، نرم‌افزارهای خود را توسعه دهند. به همین خاطر اگر به توسعه نرم‌افزارها علاقه دارید،‌ بهترین راه «نصب لینوکس در کنار ویندوز» است.

۵- اگر بخواهید از امکانات لینوکس و ویندوز به‌طور همزمان استفاده کنید، با نصب اوبونتو در ویندوز، می‌توانید هزینه‌های مربوط به پشتیبانی و نگهداری نرم‌افزارها را کاهش دهید.

۶- با توجه به اینکه سرعت پردازش کارها در سیستم عامل لینوکس زیاد است، با نصب آن در کنار ویندوز می‌توانید کارهای محاسباتی خود را سریع‌تر انجام دهید.

مراحل نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰ و ۱۱

برای استفاده همزمان از لینوکس و ویندوز، نیازی نیست که حتما دو کامپیوتر جدا داشته باشیم و می‌توانیم در یک دستگاه کامپیوتر از امکانات هر دو نرم‌افزار استفاده کنیم. به این شیوه از نصب «Dual Boot» یا بوت دوگانه گفته می‌شود. در واقع این روش، محبوب‌ترین روش نصب لینوکس اوبونتو در ویندوز به‌حساب می‌آید؛ زیرا در این شرایط می‌توانید به‌طور کامل به محیط ویندوز و لینوکس دسترسی داشته باشید.

در ادامه نحوه نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰ را به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰

برای نصب اوبونتو در ویندوز ۱۰، مراحل زیر را به‌ ترتیب گفته شده انجام دهید:

نکته ۱: پیش از نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰، حتما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات دستگاه خود تهیه کنید تا از حفظ اطلاعات خود در طول فرایند نصب، مطمئن باشید.

نکته ۲: برای نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰، به یک فلش USB با حداقل ظرفیت ۱۶ گیگابایت و نرم‌افزار Rufus نیاز دارید.

۱- در قدم اول باید یک پارتیشن قابل بوت داشته باشید. اگر از قبل پارتیشن‌بندی کرده‌اید به سراغ مرحله بعد بروید؛ وگرنه یک پارتیشن جدید برای نصب لینوکس بسازید.

برای این کار، عبارت DISKMGMT.MSC را در بخش جستجوی ویندوز وارد کنید و ENTER بزنید. در اینجا صفحه Disk Management به شما نشان داده می‌شود. در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به پارتیشن‌بندی را انجام دهید.

بر روی درایوی که ویندوز شما نصب شده راست‌کلیک کنید و بر روی Shrink Volume کلیک کنید. در اینجا می‌توانید مقدار فضای لازم برای نصب لینوکس اوبونتو را انتخاب کنید؛ معمولا این مقدار بین ۲۰ تا ۳۰ گیگابایت است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که درایو انتخاب شده باید این حجم از فضا را در اختیار داشته باشد.

پس از انتخاب مقدار مورد نظر، بر روی Shrink کلیک کنید تا تنظیماتی که انجام داده‌اید ذخیره شوند.

۲- وارد وب سایت رسمی اوبونتو شوید و فایل ISO اوبونتو را دانلود کنید.

۳- فلش USB را به کامپیوتر خود وصل کنید. سپس فایل ISO اوبونتو را به فلش منتقل کنید. برای بوت کردن فایل ISO، نرم‌افزار Rufus را باز کنید و در قسمت مربوط به Boot selection، فایل ISO را انتخاب کنید.

۴- در بخش Partition scheme، گزینه GPT را انتخاب کنید و بر روی START کلیک کنید.

۵- کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید و برای بوتیبل کردن فلش USB، وارد Bios (بایوس) سیستم شوید.

۶- به آدرس System/ Recovery / Advanced StartUp بروید و Restart Now را انتخاب کنید. هنگامی که وارد صفحه Windows Repair شدید، بر روی Use A Device کلیک کنید. در این شرایط، فلش بوتیبل می‌شود و صفحه نصب لینوکس اوبونتو لود می‌شود.

۷- زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید و بر روی Install Ubuntu کلیک کنید.

۸- در این مرحله، گزینه Normal installation را انتخاب کنید و بر روی Continue کلیک کنید.

۹- در این بخش، مراقب باشید که به هیچ وجه گزینه Erase disk and install ubuntu را انتخاب نکنید؛ زیرا در این صورت اطلاعات خود را از دست می‌دهید.

گزینه Something else را انتخاب کنید و برای ادامه مراحل نصب، بر روی Continue کلیک کنید.

۱۰- اگر بخواهید حافظه انتخابی خود را در درایوی که انتخاب کرده بودید، تقسیم‌بندی (پارتیشن‌بندی) کنید، به قسمت Free space بروید و با کلیک بر روی «+»، فضای حافظه خود را به پارتیشن‌های مختلف تقسیم کنید. می‌توانید بسته به نیاز خود حجم متفاوتی را به هر یک از پارتیشن‌ها اختصاص دهید.

به‌عنوان مثال، برای ایجاد پارتیشن root که وظیفه نگهداری از ابزارهای لینوکس را بر عهده دارد، باید به طریق زیر عمل کنید:

  • بر روی Free Space کلیک کنید و «+‌» را انتخاب کنید.
  • بالاترین فضایی که برای حافظه بخش root نیاز دارید را در بخش Size وارد کنید.

برای ایجاد سایر پارتیشن‌ها هم به طریق گفته شده عمل کنید؛ با این تفاوت که هنگام وارد کردن Size، باید فضای خالی باقی‌مانده را در نظر بگیرید.

۱۱- در این بخش، بر روی Install now کلیک کنید و بعد از آن، Continue را انتخاب کنید.

۱۲- محل جغرافیایی (لوکیشن) خود را بر روی نقشه انتخاب کنید.

۱۳- در این مرحله، نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب کنید و بر روی Continue کلیک کنید.

نکته: برای آنکه خطر هک شدن اکانت خود را کمتر کنید، یک رمز عبور قوی انتخاب کنید.

۱۴- با توجه به اینکه مدتی طول می‌کشد تا لینوکس اوبونتو به‌طور کامل نصب شود، در طول فرایند نصب کامپیوتر خود را خاموش نکنید و صبر کنید تا به‌صورت کامل نصب شود.

۱۵- بعد از آنکه فرایند نصب تکمیل شد و سیستم مجدد راه‌اندازی شد (انتخاب گزینه Restart Now)، محیط (grub2 (GNU Grub به شما نمایش داده می‌شود. از طریق این صفحه می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید از کدام یک از سیستم‌ عامل‌ها استفاده کنید؛ اگر بر روی Ubuntu کلیک کنید، لینوکس اوبونتو برای شما فعال می‌شود و برای کار کردن با ویندوز، باید گزینه Windows Boot Manager را انتخاب کنید.

 

با اجرای این مراحل ۱۵گانه‌، می‌توانید به‌راحتی لینوکس اوبونتو را در کنار ویندوز ۱۰ نصب کنید؛ برای آنکه بخواهید از هر یک از سیستم عامل‌ها به دیگری جابه‌جا شوید، تنها کافی است سیستم را ری‌استارت کنید.

با توجه به تغییرات نسخه ۱۱ ویندوز نسبت به ویندوز ۱۰، برای نصب اوبونتو در ویندوز ۱۱ باید به شیوه دیگری عمل کنید.

در ادامه می‌خواهیم نحوه نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۱ را آموزش دهیم.

نصب لینوکس اوبونتو در کنار ویندوز ۱۱

شرکت مایکروسافت در نوامبر ۲۰۲۲، قابلیت جدیدی به نام WLS را در اختیار کاربران ویندوز قرار داده است. بر اساس این ویژگی می‌توانید هنگام کار با سیستم عامل ویندوز و بدون خارج شدن از محیط آن، از نرم‌افزارهای لینوکس نیز استفاده کنید.

برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- مطمئن شوید که کامپیوتر شما از آخرین نسخه ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کند. برای این کار، در بخش تنظیمات ویندوز بر روی Windows Update کلیک کنید. سپس با انتخاب Check for updates، نسخه ویندوز ۱۱ خود را بررسی کنید. اگر نسخه جدیدی مشاهده کردید، آن را دانلود و نصب کنید.

۲- عبارت Turn Windows features on or off را در بخش جستجوی منو وارد کنید و بعد از انتخاب Windows Featurs، گزینه Virtual Machine Platform را انتخاب کنید. سپس بر روی OK کلیک کنید و برای ذخیره تغییرات، کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

۳- در این مرحله باید WLS را نصب کنید. برای نصب WLS، وارد Microsoft store شوید و Windows Subsystem for Linux را جستجو کنید. سپس بر روی Get کلیک کنید و بعد از اتمام فرایند دانلود و نصب، بر روی Open کلیک کنید.

اگر خواستید از روش دیگری برای نصب WLS اقدام کنید، می‌توانید از طریق خط فرمان اقدام کنید؛ به این صورت که cmd را در نوار جستجو وارد کنید و از طریق اکانت ادمین (Run as administrator)، دستور powershell را باز کنید و wsl –install را اجرا کنید.

این دستور موارد لازم برای اجرای WSL و همچنین نصب توزیع پیش‌فرض اوبونتو لینوکس موجود در فروشگاه مایکروسافت را فعال می‌کند. بهتر است پس از نصب اولیه، دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید (ری‌استارت کنید) تا فرایند راه‌اندازی کامل شود.

۴- در اینجا نوبت به نصب اوبونتو می‌رسد. با توجه به اینکه WSL از انواع توزیع‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند، می‌توانید نسخه‌های Ubuntu 20.04 LTS و Ubuntu 18.04 LTS را در لیست آن مشاهده کنید.

از طریق خط فرمان، در ترمینال Powershell دستور زیر را اجرا کنید:

wsl –list –online

در این صورت می‌توانید تمام توزیع‌های موجود را مشاهده کنید.

حالا برای نصب توزیع اوبونتو، دستور زیر را اجرا کنید:

wsl –install -d Ubuntu-20.04

برای اینکه بتوانید تمام توزیع‌های نصب شده را ببینید و متوجه شوید که از کدام نسخه WSL استفاده می‌کنند، دستور wsl -l -v را اجرا کنید.

برای نصب راحت‌تر اوبونتو، می‌توانید به‌سراغ Microsoft store بروید. با باز کردن برنامه مایکروسافت استور و جستجوی Ubuntu می‌توانید این دو نسخه را پیدا کنید. یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و بر روی Get کلیک کنید.

در این مرحله، اوبونتو بر روی دستگاه شما نصب شده است. بنابراین برای اجرای آن می‌توانید به‌طور مستقیم برنامه را از فروشگاه راه‌اندازی کنید یا اوبونتو را در نوار جستجوی ویندوز خود جستجو کنید.

پیکیربندی اوبونتو

در حال حاضر شما یک ترمینال اوبونتو دارید که روی دستگاه ویندوز شما اجرا می‌شود. پس از انجام تنظیمات اولیه، باید یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید (نیازی نیست که این اطلاعات با مشخصات حساب کاربری ویندوز شما مطابقت داشته باشد).

توجه: بهتر است همیشه با انتشار هر نسخه جدید، اوبونتو لینوکس خود را به‌روز کنید. برای این کار می‌توانید از دستورات زیر کمک بگیرید:

sudo apt update

یا

sudo apt full-upgrade

اگر نیاز به وارد کردن رمز عبور بود، رمز عبور خود را وارد کنید و در ادامه کلید Y را فشار دهید.

الان می‌توانید با خیال راحت از امکانات اوبونتو در ویندوز استفاده کنید.

نصب برنامه‌ها بر روی اوبونتو

برای اینکه بتوانید از برنامه‌های اوبونتو در ویندوز استفاده کنید، دستور sudo apt install gimp -y را اجرا کنید. با اجرای این دستور، برنامه GIMP که یکی از محبوب‌ترین ویرایشگرهای تصویر است که امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از این طریق سایر برنامه‌ها را نیز نصب کنید.

نصب لینوکس در ویندوز، سفری هیجان‌انگیز به دنیای بی‌پایان

اوبونتو یکی از پرطرفدارترین توزیع‌ها در سیستم عامل لینوکس است که محیط کاربری جذابی را برای لینوکس‌کاران ایجاد کرده است. با توجه به اینکه عده‌ای از افراد می‌خواهند هم از امکانات ویندوز استفاده کنند و هم به قابلیت‌های لینوکس دسترسی داشته باشند، ما در اینجا نحوه نصب اوبونتو در ویندوز را آموزش دادیم. اگر مراحل گفته شده را به‌صورت گام به گام انجام دهید، می‌توانید به دنیای جدیدی از برنامه‌ها دست پیدا کنید و تجربه ارزشمندی از کار با لینوکس و ویندوز داشته باشید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و مجله خبری آی تی و دیجیتال هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید