0

چرا نخستین تصویر رنگی جیمز وب مهم است؟ دلیل تحیر کیهان‌شناسان چیست؟

چرا نخستین تصویر رنگی جیمز وب مهم است؟ دلیل تحیر کیهان‌شناسان چیست؟
بازدید 125


نخستین تصویر رنگی جیمز وب منتشر شد و دیدگاه بشریت را نسبت به کیهان برای همیشه تغییر داد. اما دلیل اهمیت اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب چیست؟

ناسا روز دوشنبه اعلام کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب، واضح‌ترین تصویر تا به امروز از کیهان اولیه را نشان داده است که به 13 میلیارد سال قبل بازمی‌گردد. این عکس خیره کننده که در کاخ سفید، توسط رئیس جمهور جو بایدن منتشر شد، هزاران کهکشان را به تصویر می‌کشد. برخی از کم‌نورترین اجرام در این تصویر به رنگ آبی، نارنجی و سفید نمایش داده شدند.

قیمت روز گوشی های بازار ایران

امشب، راس ساعت 19 به وقت تهران، عکس‌های بیشتری منتشر می‌شود.

دلیل اهمیت نخستین تصویر رنگی جیمز وب چیست؟

اولین عکس رنگی تلسکوپ جیمز وب که به « نخستین زمینه ژرف وب» مشهور است، خوشه کهکشانی SMACS 0723 را نشان می‌دهد که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و نور کهکشان‌های دورتر که عقب‌تر قرار دارند را در یک اثر بزرگنمایی کیهانی به سمت رصدخانه (جیمز وب) خم می‌کند.

چرا نخستین تصویر رنگی جیمز وب مهم است؟ دلیل تحیر کیهان‌شناسان چیست؟
نخستین تصویر رنگی جیمز وب

تصویربردار اولیه جیمز وب NIRCam، این کهکشان‌های پس زمینه کم نور را در کانون توجه قرار داده است. وب این تصویر را در عرض 12.5 ساعت جمع‌آوری کرده است. برای مقایسه بهتر، بد نیست بدانید که اگر تلسکوپ فضایی هابل در این موقعیت قرار بگیرد، احتمالا چند هفته طول می‌کشد تا داده‌هایی مشابه را جمع‌آوری کند.

جاناتان لونین، رئیس بخش نجوم دانشگاه کرنل درباره نخستین تصویر رنگی جیمز وب ، با شعف خاصی به جامعه جهانی نجوم گفت: «فوق‌العاده است؛ کهشکان پشت کهکشان پشت کهکشان»

این به هیچ وجه دورترین تصویری نیست که وب می‌تواند ببیند، اما عمیق‌ترین تصویری است که تاکنون ثبت شده و قدرت این تلسکوپ را نشان می‌دهد؛ حساسیت فوق‌العاده، طیف وسیعی از طول موج‌ها و وضوح تصویر بالا.

آوی لوب، استاد نجوم هاروارد، توضیح داد که کمان‌های قرمز رنگ کهکشان‌های باستانی هستند؛ در حالی‌که دایره‌ها و بیضی‌های رنگ روشن، خوشه کهکشانی جوان‌تر در پیش‌زمینه را نشان می‌دهند.

او همچنین اضافه کرد که از این ایده که جیمز وب، عمیق‌تر و نزدیک‌تر از همیشه به بیگ بنگ نگاه می‌کند، «هیجان‌زده» است؛ چیزی حدود 13.8 میلیارد سال قبل.

دستاورد علمی بزرگ

مجموعه بعدی عکس‌های جیمز وب که امشب منتشر می‌شوند، جزئیاتی را از جو سیارات دور، مهد ستاره‌ای که در آن ستارگان شکل می‌گیرند، رقص رویارویی کهکشان‌ها و ابری از گاز در اطراف یک ستاره در حال مرگ را آشکار می‌کنند.

جو بایدن از اینکه تلسکوپ جیمز وب می‌تواند تصاویری از 13 میلیارد سال قبل را ثبت کند، حسی از عظمت و ترس را منتقل کرد و گفت: «حتی درک آن هم سخت است.»

«این تصاویر به دنیا یادآوری می‌کند که آمریکا می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و به مردم آمریکا، به‌ویژه فرزندان ما، یادآوری می‌کند که هیچ چیز فراتر از توانایی ما نیست.»

نخستین تصویر رنگی جیمز وب

سحابی کارینا، به‌دلیل ستون‌های سر به فلک کشیده‌اش که شامل ستون معروف Mystic Mountain هم می‌شود، یک قله کیهانی است که طولی معادل سه سال نوری دارد و تصویر آن توسط هابل ثبت شده است.

تلسکوپ جیمز وب هم یک طیف‌سنجی (تجزیه و تحلیل نور که اطلاعات دقیقی را نشان می‌دهد) روی یک سیاره غول‌پیکر گازی به نام WASP-96 b انجام داده که در سال 2014 کشف شده است. WASP-96 b تقریبا 1150 سال نوری از زمین فاصله دارد که حدودا نیمی از جرم مشتری است و فقط در 3.4 روز به دور ستاره خود می‌چرخد.

نستور اسپینوزا، ستاره شناس STSI، توضیح داد که طیف سنجی‌های قبلی سیاره فراخورشیدی که با استفاده از ابزارهای موجود انجام شده، در مقایسه با توانایی‌های جیمز وب، بسیار محدود هستند.

او درباره فناوری قبلی گفت: «مثل این است که در یک اتاق بسیار کوچک باشید که فقط یک سوراخ کوچک برای دیدن وجود دارد. اما با جیمز وب، شما یک پنجره بزرگ دارید و می‌توانید تمام جزئیات کوچک را ببینید.»

چرا نخستین تصویر رنگی جیمز وب مهم است؟ دلیل تحیر کیهان‌شناسان چیست؟
نخستین تصویر رنگی جیمز وب

یک میلیون مایل دورتر از زمین

تلسکوپ جیمز وب که در ماه دسامبر از گویان فرانسه با موشک آریان 5 پرتاب شد، در فاصله یک میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) از زمین، در منطقه‌ای از فضا به نام دومین نقطه لاگرانژ، به دور خورشید می‌چرخد. در این فاصله، تلسکوپ در یک موقعیت ثابت نسبت به زمین و خورشید قرار می‌گیرد و حداقل سوخت مورد نیاز برای اصلاح مسیر را در اختیار دارد.

تکنولوژی این تلسکوپ که یک شگفتی مهندسی محسوب می‌شود، هزینه‌ای تقریبا 10 میلیارد دلاری را به همراه داشته و درمقایسه با Large Hadron Collider در CERN، یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های علمی به شمار می‌رود.

آینه اصلی وب بیش از 21 فوت (6.5 متر) عرض دارد و از 18 بخش آینه‌ای با روکش طلا تشکیل شده است. این سازه، مانند یک دوربین در دست عکاس، باید در ثابت‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد تا بتوانید بهترین تصویر را ثبت کند. چارلی اتکینسون، مهندس ارشد پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب توضیح می‌دهد که این تلسکوپ بیش از 17 میلیونم میلی‌متر نمی‌چرخد.

ناسا تخمین می‌زند که تلسکوپ فضایی جیمز وب، پیشران کافی برای یک زندگی 20 ساله را دارد و برای پیدا کردن پاسخ به سوالاتی اساسی درباره کیهان، در هماهنگی با تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر کیهان کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نخستین تصویر رنگی جیمز وب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

منبع: phys

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید