0

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی
بازدید 97


پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی قابلیت جدیدی است که وقوع این حادثه طبیعی را به کسانی که در معرض آن قرار می‌گیرند، اطلاع می‌دهد.

تلفن‌های همراهی که دارای سیستم عامل اندروید هستند، قابلیتی دارند که فرد را قبل از رسیدن موج زمین لرزه به منطه مورد نظر از آن مکان دور می‌کند و به آن‌ها اخطار می‌دهد.

در برخی از کشورهای دنیا به دلیل قرارگیری در کانون داغ تشعشات زمین لرزه، بیشتر در معرض خطر این حادثه طبیعی هستند. بنابراین، تدابیری اندیشیده شده تا ضررهای مالی و جانی را به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین زلزله های جهان و ایران؛ 20 مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی

به دلیل خاصیت ناگهانی بودن زمین لرزه، مردم در زمان وقوع آن قادر به انجام کاری برای نجات خود و اطرافیانشان نخواهند بود.

سیستم‌ها و دستگاهای مختلفی اختراع شده تا از ضرر و خسارات مختلف جانی و مالی جلوگیری کند اما تا به حال سیستمی نظیر آنچه اندروید ارائه داده، ساخته نشده است.

گوشی‌های اندرویدی با توجه به سیستم پیشرفته‌ای که دارند، می‌توانند چند ثانیه قبل از وقوع این اتفاق غافلگیر کننده به کاربران خود هشدار دهند تا به مکان امنی پناه ببرند.

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی

همین گوشی‌های اندرویدی توانستند، مردم ساکن منطقه خلیج سان فانسیسکو را از خسارات احتمالی نجات دهند. این اتفاق که در روز سه شنبه صبح افتاد، به صورت پیامی هشدار آمیز به اهالی این منطقه اطلاع رسانی شد.

این هشدار حاوی پیام زیر بوده که امواج ناشی از زلزله‌ای به بزرگی 4.8 ریشتر در راه است؛ همچنین در برخی از پیام‌ها گفته شده که ممکن است، احساس لرزیدن کرده باشید. حدود یک میلیون کاربر اندروید این پیام هشدار آمیز را دریافت‌کردند.

این در حالی است که نخستین باری نیست که هشدار از طرف سیستم اندروید برای کاربرانش فرستاده می‌شود. مارک استوگایتیس، رهبر پروژه‌ی سیستم هشدار زمین‌لرزه‌ی اندروید، این موضوع را تصدیق می‌کند. به دلیل جمعیت زیادی که شهر سان فرانسیسکو در خود جای داده، افراد زیادی این هشدار اندروید را دریافت کردند.

رابرت دگروت، عضو تیم توسعه‌دهنده‌ی سیستم هشدار ShakeAlert در رابطه با پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی می‌گوید:

یکی از اهداف ما ایجاد صنعتی برای سیستم‌های هشدار زودهنگام زمین‌لرزه است. کارهایی انجام می‌دهیم که واقعا قبلا هرگز به آن‌ها فکر نکرده بودیم.

سیستم هشدار دهنده اندروید

کارشناسان و طراحان حوزه فناوری معتقدند که فناوری و تکنولوژی بکار رفته در این سیستم عامل، قدمی نو در حوزه پیش بینی حوادث طبیعی بر نمی‌دارد؛ چرا که زمین لرزه با هیچ ابزاری تا به حال پیش بینی نشده و تمامی تجهیزات ساخته شده تا به الان از میزان خسارات بعد از زمین لرزه کاسته‌اند.

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی
زمین لرزه

در همین راستا سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌های متعددی گفته است که در آینده نزدیک قادر به طراحی سیستمی برای پیش بینی زمین لرزه نخواهد بود.

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی، سیستمی است که قبل از احساس زمین لرزه به فرد هشدار می‌دهد. متخصصان و طراحان این سیستم به دنبال اطلاع رسانی سریع‌تر به کاربران خود هستند.

موسسه‌ی ShakeAlert که سازمانی برای پیش بینی زمین لرزه در آمریکا است، با این پروژه پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی گوگل همکاری کرده است. این سازمان داده‌های مرتبط با پیش بینی را در اختیار شرکت‌ها و موسسات قرار می‌دهد.

نوتیفی که هفته قبل به تمامی کاربران اندروید در منطقه خلیج سان فرانسیکو فرستاده شد، حاصل همکاری کمپانی گوگل و سازمان ShakeAlert بوده است. گوگل همچنین قدم‌های مهمی برداشته تا نوتیفیکیشن‌های حاصل‌ از سیستم ShakeAlert را به‌ طور بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تری بدست مردم برساند.

دریافت این نوتیف نیازمند به نصب برنامه و اپلیکیشن جداگانه‌ای نیست و افراد در صورت مشاهده این نوتیف می‌توانند از جزئیات آن باخبر شوند.

نحوه هشدار سیستم اندروید در رابطه با زمین لرزه

زمین لرزه در ابتدا دارای موج‌های ملایمی به نام P است. ساکنینی که به روی این امواج هستن آن را احساس نخواهند کرد. این در حالی است که سازمان زمین شناسی آمریکا این امواج p را دریافت و در قبال وقوع امواج سنگین‌تر و بزرگتر به مردم هشدار می‌دهد.

امواجی که باعث آسیب در سطح زمین می‌شوند و مردم می‌توانند آن را احساس کنند، با نام امواج S شناخته می‌شوند. اگر حسگر دستگاه‌های موجوده در سازمان پیش بینی زمین لرزه در آمریکا به این امواج واکنشی نشان دهد، داده و اطلاعاتی به مرکز فرستاده می‌شود.

پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی
پیش بینی زمین لرزه

پس از طی شدن این مراحل، سیستم‌های هشدار سریع چون گوگل، اپلیکیشن MyShake، آژانس‌های دولتی همچون سازمان مدیریت بحران فدرال یا سیستم‌های حمل‌ و‌ نقل، داده‌ها را تفسیر می‌کنند و پس از آن هشدار مورد نظر را برای کاربران فرستاده می‌شود.

سیستم‌های نام برده شده با وجود توانایی‌هایی که در اطلاع رسانی به مردم دارند، دارای محدودیت‌هایی نیز هستند. امواج اس با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و احتمال اینکه افرادی که در مرکز این امواج قرار دارند، این پیام‌ها را دریافت کنند، بسیار کم خواهد بود.

حسگرهایی که این امواج قدرتمند را تشخیص می‌دهند، گران هستند و تا به الان آمریکا در مناطق استراتژیکش چون ناحیه سواحل غربی این حسگرها را قرار داده است و احتمال داده که تا سال 2025 میزان حسگرهای شناسایی کننده امواج زمین لرزه را به 1675 عدد می‌رساند.

کمپانی گوگل اعلام کرده است که تمامی تلفن‌های همراه کاربرانش را به این حسگرهای مینیاتوری مجهز کرده است. تمامی گوشی‌های اندرویدی و غیره دارنده حسگر شتاب‌سنج هستند و این حسگر می‌تواند سیگنال‌های زمین لرزه را دریافت کند.

گوگل می‌گوید که گوشی هر کاربر را به حسگری مینیاتوری برای تشخیص زمین‌لرزه تبدیل کرده است. تمامی گوشی‌های امروزی حسگر شتاب‌سنج دارند و این حسگرها می‌توانند سیگنال‌های زمین‌لرزه را دریافت کنند. درصورت تشخیص زمین‌لرزه به‌ وسیله‌ی حسگر شتاب‌سنج، گوشی اندرویدی پیامی را به‌ همراه جزئیاتی چون داده‌های تقریبی موقعیت مکانی برای سرورهای پیش بینی کننده زمین لرزه می‌فرستد.

مارک استوگایتیس در رابطه با پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی‌های اندرویدی معتقد است که گوشی‌های هوشمند تنها زمانی می‌توانند امواج زمین‌ لرزه را تشخیص دهند که به شارژر متصل باشند و صفحه‌ی آن‌ها قفل باشد

منخصصان به دنبال افزایش سرعت هشدار زمین لرزه و همچنین افزایش دقت و تشخیص پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی برای کاربران هستند.

اجرایی شدن این امر علاوه بر داشتن خطاهای احتمالی راهی ارزان برای تشخیص و اطلاع رسانی به مردم خواهد بود؛ در حالی که دستگاه‌های قدرتمند زمین لرزه و به کارگیری آنان در مناطق حساس، هزینه‌ بسیاری بر روی دوش دولت‌ها قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با پیش بینی زمین لرزه توسط گوشی های اندرویدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید