0

پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!

پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!
بازدید 53

[ad_1]

پول خوشبختی نمی‌آورد، با پول نمی‌توان همه چیز را خرید، خوشبختی ربطی به پول ندارد و جملاتی از این دست از جمله رایجترین موعظه‌های اخلاقی است که شاید بارها با آن‌ها در گفتمان‌های فکری مختلف مواجه شده باشیم، اما پژوهش جدید گروهی از محققان اثبات کرده که اتفاقا خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد.

پژوهش اخیر گروهی از محققان حاکی از این است که افراد فقیر، احتمالا بیشتر در معرض اختلالات روانی هستند. اما آیا این به آن معناست که با پول می‌توان خوشبختی را خرید؟

بیشتر بخوانید: ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان توسط محققان اثبات شد

خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد

با وجود کلیشه‌های رایج درباره جنبه معنوی و روحانی خوشبختی، آیا واقعا پول ربطی به خوشبختی ندارد؟ برای پاسخ به این سوال شاید بد نباشد نگاهی به نتایج مطالعه جدیدی که در این باره در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه منتشر شده است داشته باشیم. محققان ضمن این مطالعه دریافته‌اند که میزان درآمد قابل تصرف افراد در سن سی سالگی ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت روان فرد و افزایش خطر ابتلا به اختلال روانی در مراحل بعدی زندگی دارد.

پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!
پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!

درآمد مازاد که معیار مستقیمی از منابع مادی موجود در سطح فردی و خانواده به شمار می‌رود، در مطالعات پیشین کمتر مورد استفاده قرار گرفته است چراکه عموما به اندازه دیگر معیارها در دسترس محققان نیست. این موضوع نکته بسیار مهمی است که محققان در مقاله خود به آن پرداخته‌اند.

تیم تحقیقاتی در این پژوهش از داده‌های مربوط به ثبت نام برای مراقبت‌های بهداشتی کشور فنلاند و ثبت غیب بیماری (SAR) موسسه‌ی بیمه‌ اجتماعی این کشور استفاده کردند..

داده‌های مورد بررسی برای سنجش ارتباط بین موقعیت اجتماعی اقتصادی افراد در سن 30 سالگی و احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات روانی مانند سومصرف مواد، اسکیزوفرنی، اختلالات خلقی و اضطراب مورد استفاده قرار گرفت. این اطلاعات مربوط به 1.2 میلیون نفر از متولدین سالیان 1966 تا 1986 است که در تولد 30 سالگی خود در فنلاند زندگی می‌کردند.

پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!

سوژه‌های این مطالعه بین سالیان 1996 تا 2017 توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت و در این بازه زمانی، 26.1 درصد از این افراد به انواع اختلال روانی مبتلا شدند. برای برطرف شدن هر نوع شائبه‌ای، محققان حتی ویژگی‌های خانوادگی هر یک از شرکت‌کنندگان و سابقه بیماری روانی آن‌ها را هم بررسی کردند اما باز هم به این نتیجه رسیدند که داشتن موقعیت اجتماعی اقتصادی پایین‌تر در سن سی سالگی با افزایش خطر ابتلا به یک اختلال روانی در آینده ارتباط مستقیمی دارد.

بنابر نتایج این پژوهش، افراد بیکار یا کسانی که از کار اخراج شده بودند در قیاس با افرادی که شغل سودآوری داشتند دو برابر بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات روانی طی دو دهه آینده یا بیشتر مواجه بودند.

در پایان این بررسی 22 ساله نیز مشخص شد که 38 درصد از شرکت‌کنندگانی که در 30 سالگی شاغل بودند تا سن 52 سالگی به اختلال روانی مبتلا شدند، این عدد البته برای افراد که فاقد شغل بودند به 59 تا 62 درصد می‌رسید. بنابر این مطالعه، افرادی که در گروه افراد کم‌درآمد قرار گرفتند نیز با بیشترین خطر مواجه هستند و 64 درصد آن‌ها در سن 52 سالگی به اختلال روانی مبتلا شده‌اند.

تجزیه و تحلیل دقیق محققان برای بررسی اختلالات سومصرف مواد و طیف اسکیزوفرنی به عنوان یک پیامد نیز حاکی از وجود ارتباطی قوی بین موقعیت اجتماعی اقتصادی شرکت‌کنندگان در 30 سالگی و مشکلات فعلی آن‌ها است.

همچنین بنابر نتایج این مطالعه، قرار داشتن در پایین‌ترین دهک کل درآمد شخصی نیز منجر به افزایش 4.9 درصدی خطر ابتلا به اختلال سومصرف مواد شود و احتمال ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی را نیز 5.5 برابر نسبت به افرادی که در بالاترین دهک درآمدی باشند افزایش می‌دهد.

پژوهشگران: خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد!

بنابر نتیجه‌گیری این پژوهش، کمترین خطر و احتمال ابتلا به اختلالات روانی مربوط به افرادی بوده که در سن سی سالگی شاغل بودند، تحصیلات خوبی داشتند و البته درآمد کل شخصی آن‌ها نیز در سطح بالایی قرار داشت. در نهایت، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌هایی با هدف تقویت تحرک اجتماعی یا تخصیص بودجه‌ بیشتر برای انجام اقدامات پیشگیرانه درخصوص افرادی با موقعیت اجتماعی‌-اقتصادی پایین‌تر می‌تواند بار اختلالات روانی جامعه را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما آیا خوشبختی رابطه مستقیمی با پول دارد ؟ نظرات خود در این باره را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید