0

پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا احتمالاً از برف خالص زیرزمینی ساخته شده باشد!

پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا احتمالاً از برف خالص زیرزمینی ساخته شده باشد!
بازدید 133


پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا ممکن است تا حدّی، توسط برف‌ خالص آب‌های زیرزمینی تشکیل شده باشد که به جای پایین به سمت بالا شناور است.

آبان تتر

مطالعه‌ای تازه که در نوبت آگوست مجله Astrobiology چاپ شده، نشان می‌دهد که پوسته‌یِ یخی اروپا شاید تا حدی توسط «یخ فرازیل»، انباشت کریستال‌های پرمانندِ یخی ساخته شده باشد. این یخ نازک کمی از نمک موجود در یخ را که از خود محفظه یخی رشد کرده، نگه می‌دارد که احتمالاً نمایانگر شوری کم‌تر صفحات یخی اروپا از تصورات پیشین است.

پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا و شباهات آن با زمین

برای اختر زیست‌شناسان، اروپا یکی از جذاب‌ترین اجرام در منظومه شمسی است. چنان‌که بنا بر گفته‌ی ناسا، این ماه توسط اقیانوسی به عمق 40 تا 100 مایل (60 تا 150 کیلومتر) پوشیده شده است که توسط یک پوسته‌یِ یخی به ضخامت 10 تا 15 مایل (15 تا 25 کیلومتر) پوشیده شده است. به گفته‌ی این آژانس فضایی، اروپا یک چهارم اندازه زمین است، امّا اقیانوس پهناور آن ممکن است حدود دو برابر تمام اقیانوس‌های زمینْ آب را در خود جای دهد و این ماه را به مکانی جذاب برای جستجویِ حیات فرازمینی تبدیل می‌کند.

پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا

 

ناتالی ولفنبرگر، دانشجوی کارشناسی ارشد در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس و سرپرست تیم تحقیق می‌گوید:

زمانی که در اروپا کاوش می‌کنیم، به شوری و ترکیب اقیانوسی آن نیز علاقه‌مندیم، چرا که این یکی از مواردی است که بر قابلیت سکونت بالقوه، یا حتّی نوعی حیات که ممکن است در آنجا زندگی کند نقش ایفا می‌کند.

اروپا کلیپر، مدارگرد جدید ناسا قرار است در اکتبر (آبان) 2024 برای پرواز بر گِرد قمر اروپا به فضا پرتاب شود تا ببیند آیا احتمال دارد این مکان، زیستگاه مناسبی برای زندگی باشد یا خیر. حسب الظاهر، دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین ابزار راداری یخ‌نفوذپذیر اروپا کلیپر را  توسعه می‌دهند تا به لایه‌های یخی و اقیانوس زیر آن نگاه کند.

به عنوان بخشی از این تلاش، پژوهشگران می‌خواستند درک نمایند که لایه‌ی یخی ممکن است چطور ساختاری داشته باشد. آن‌ها این صفحه را با مدل‌سازیِ آنالوگ بر زمین منطبق کردند و با دو روش اصلی تشکیل یخ در زیر ورقه‌های یخی قطب جنوب قیاس کردند. روش یخ انباشته، از سطح محفظه‌های یخ رشد پیدا می‌کند. دیگری نیز یخ شکننده، در آب سرد دریا شکل گرفته و مانند برف معکوس (جهت مدل) به سمت بالا حرکت کرده و در نهایت در زیر ورق یخ به دام می‌افتد.

اروپا، مانند قطب جنوب، احتمالاً دارای درجه پایین دما است، به این معنی که دما با عمق کمی دچار دگردیسی می‌شود. ولفنبرگر، سرپرست این پژوهش، دریافت که در شرایط این قمر احتمالاً یخ فرزیل کاملاً رایج است، به ویژه در نقاطی که یخ در شکاف یا شکستگی نازک می‌شود. اگر یخ فرزیل در اروپا نیز رایج باشد، می‌تواند تفاوت زیادی در ترکیب پوسته یخی ماه ایجاد کند. در حالی که یخ‌های انباشته ممکن است حاوی 10 درصد نمک آب دریای اطراف باشند، یخ فرزیل بسیار خالص‌تر است و تنها حاوی 0/1 درصد نمک در آب دریا است که از آن تشکیل شده است. این یخ کم نمک نه تنها می‌تواند بر ساختار و استحکام پوسته یخی اروپا تأثیر بگذارد، بلکه می تواند بر میزان نفوذ رادار کلیپر به یخ نیز تأثیر بگذارد.

استیو ونس، پژوهشگر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که در این مطالعه شرکت نداشت، در بیانیه‌ای گفت:

این مقاله مجموعه‌یِ جدیدی از فرصت‌ها را برای اندیشیدن در باره‌ی جهان‌های اقیانوسی و نحوه کارایی آنها باز می‌سازد. این، زمینه را برای چگونگی آماده شدن ما برای تجزیه و تحلیل اروپا کلیپر از یخ آماده می کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ پوسته‌ٔ یخی قمر اروپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

منبع: Livescience

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید