0

پلیس فتا: کلاهبرداری اینترنتی پرتکرارترین جرم فضای سایبری ایران است

پلیس فتا: کلاهبرداری اینترنتی پرتکرارترین جرم فضای سایبری ایران است
بازدید 76

[ad_1]

جانشین رئیس پلیس فتا، کلاهبرداری اینترنتی را در میان تمامی جرائم گوناگون فضای مجازی به‌عنوان پرتکرارترین جرم فضای سایبری در سال پیش قلمداد کرد.

«حسین امیرلی»، جانشین رئیس پلیس فتا، طی یک گفت‌وگوی تلفنی با ارائه آماری در رابطه با جرائم حوزه فضای سایبری کشور اعلام کرد که پلیس فتا کنترل مناسبی در بخش دامنه جرم در فضای سایبری اعمال کرده است. بااین‌وجود جانشین رئیس پلیس فتا تاکید کرده که این کنترل در حوزه دامنه جرم و کشف جرائم مربوط به فضای سایبری بیشتر به جرائمی ارتباط می‌یابد که شاکی خصوصی دارند. امیرلی در این رابطه بیان داشت: «کنترل خوبی در حوزه دامنه جرم در فضای سایبری داریم؛ البته نه همه جرائم، بلکه در خصوص جرائمی که شاکی خصوصی دارند؛ یعنی جرائمی که مردم برای دریافت خدمات به پلیس مراجعه می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: سردار رادان از راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل سارقین خبر داد؛ نخستین‌ گام‌های هوشمندسازی پلیس!

کلاهبرداری اینترنتی پرتکرارترین جرم فضای سایبری

جانشین رئیس پلیس فتا طی گفت‌وگوی دیشب خود از عملکرد در کنترل دامنه جرم در فضای مجازی ابراز رضایت داشته و عنوان کرد: «یک کنترل دامنه جرم خوبی انجام شده و امکان کشف حدود 90 درصد از این جرایمی که بابت آن‌ها به پلیس فتا مراجعه می‌شود، برای ما وجود دارد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که آمارهای اعلام‌شده از سوی پلیس فتا درباره کشف جرم در سال 1400 بیش از این مقادیر بوده است. از طرفی میزان کشف جرم کلاهبرداری اینترنتی از طرف پلیس فتا در سال مذکور 95 درصد عنوان شده بود. از طرفی پلیس فتا میزان کلاهبرداری در سال 1400 را 30 درصد از کل جرائم فضای مجازی اعلام کرده بود.

کلاهبرداری اینترنتی

حسین امیرلی در ادامه ضمن ارائه آمار مربوط به جرائم حوزه سایبری کشور، به کلاهبرداری اینترنتی به‌عنوان پرتکرارترین جرم این حوزه اشاره داشت: «بیشترین موارد از این جرائم دارای شاکی خصوصی کلاهبرداری اینترنتی است که سال اخیر بیش از 36 درصد جرائم را به خودش اختصاص داده است. در وهله بعدی برداشت اینترنتی و سایر موضوعات قرار دارند.»

آمار 36 درصدی مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی در سال 1401 حاکی از افزایش میزان کلاهبرداری‌ها در فضای سایبری نسبت به سال قبل از آن بوده و درواقع نشانگر ناامن شدن بیشتر این فضا برای مردم است.

جانشین رئیس پلیس فتا همچنین افزون‌بر اقدامات مربوط به کشف جرائم سایبری به انجام اقدامات پیش‌دستانه نیز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: «در حال انجام اقدامات ویژه‌ای در حوزه‌‌های پیش‌دستانه نیز هستیم. منظور اقداماتی است که مردم برای گزارش آن به پلیس مراجعه نمی‌کنند اما این نیاز وجود دارد که فضای سایبر به صورت مداوم مورد رصد و پایش قرار بگیرد و ناهنجاری‌ها از آن پاک شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جرم کلاهبرداری اینترنتی به‌عنوان پرتکرارترین جرم فضای سایبری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید