0

پردازنده های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قدرت بالاتر و سرعت بیشتر نسبت به نسل قبل

پردازنده های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قدرت بالاتر و سرعت بیشتر نسبت به نسل قبل
بازدید 19


پردازنده های 3 نانومتری M3 رسما توسط اپل معرفی شدند. این پردازنده ها به لطف معماری جدید از قدرت بالایی برخوردار بوده و شارژدهی بیشتری را ارائه می‌کنند.

اپل در رویداد Scary Fast جدیدترین چیپ‌های سری M خود، یعنی M3، M3 Pro و M3 Max را معرفی کرد. این چیپ‌های جدید با معماری ۳ نانومتری ساخته شده‌اند که برای یک کامپیوتر شخصی برای اولین بار استفاده می‌شود. این بدان معناست که آن‌ها سریع‌تر و با کارایی بیشتری نسبت به چیپ‌های قبلی سری M هستند. در ادامه، به طور مفصل به خانواده چیپ Apple M3 پرداخته‌ایم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


پردازنده های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ گرد و خاک اپل!

تمام چیپ‌های M3، بدون توجه به نوعشان، برخی ویژگی‌ها و مشخصات پایه را ارائه می‌دهند. علاوه بر ساخته شدن بر اساس معماری ۳ نانومتری، خانواده چیپ M3 دارای یک GPU نسل جدید است که پشتیبانی از ردیابی سریع نور (Ray Tracing) و سایه‌بندی را دارد. این ویژگی‌ها به نمایش گرافیک و رندرینگ صحنه‌های پیچیده واقعی‌تر در بازی‌های ویدیویی و برنامه‌های ویدیویی سه‌بعدی کمک خواهند کرد.

یک ویژگی جدید دیگر تمام چیپ‌های M3، رمزگشایی AV1 است. این امکان را فراهم می‌کند که ویدیوهای با کیفیت بالا را سریع‌تر و با کارایی بیشتری نسبت به کدک‌های محبوب دیگر رندر کند.

پردازنده های 3 نانومتری M3

چیپ M3 دارای یک CPU ۸ هسته‌ای و یک GPU ۱۰ هسته‌ای است و می‌تواند تا ۲۴ گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند. چیپ M3 Pro دارای یک CPU ۱۲ هسته‌ای و یک GPU ۱۸ هسته‌ای است. این پردازنده نیز امکان پشتیبانی تا ۳۶ گیگابایت حافظه را داراست. چیپ M3 Max برخلاف مدل Pro، دارای یک CPU ۱۶ هسته‌ای و یک GPU ۴۰ هسته‌ای است که می‌تواند تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند که این حجم از پشتیبانی حافظه در تاریخ اپل بی‌سابقه بوده است.

در زیر جدولی آمده است که ویژگی‌های کلیدی هر چیپ را خلاصه می‌کند:

ویژگی M3 M3 Pro M3 Max
تعداد هسته CPU 8 12 16
تعداد هسته GPU 10 18 40
حداکثر پشتیبانی حافظه 24GB 36GB 128GB
تعداد ترانزیستور 25 میلیارد 37 میلیارد 92 میلیارد

اپل می‌گوید که چیپ M3 تا ۳۵٪ سریع‌تر از چیپ M1 در عملکرد CPU و تا ۶۵٪ سریع‌تر در عملکرد GPU است. چیپ M3 Pro تا ۳۰٪ سریع‌تر از چیپ M1 Pro در عملکرد تک رشته‌ای و تا ۴۰٪ سریع‌تر در عملکرد GPU است. چیپ M3 Max تا ۸۰٪ سریع‌تر از چیپ M1 Max در عملکرد CPU و تا ۵۰٪ سریع‌تر در عملکرد GPU است.

به طور مشابه، تمام چیپ‌های M3 همچنین دارای یک موتور عصبی نسل جدید هستند که تا ۶۰٪ سریع‌تر از موتور عصبی در چیپ‌های سری M1 است. این موتور عصبی جدید، این امکان را برای پردازنده فراهم می‌کند که وظایف یادگیری ماشینی سریع‌تری مانند ویرایش ویدیو و پردازش تصویر را انجام دهد.

اپل در هفته آینده اولین مک‌های مبتنی بر چیپ M3 را روانه بازار خواهد کرد. پیش‌خریدها برای مک‌های قدرت گرفته شده از چیپ M3 و M3 Pro در حال حاضر شروع شده است، اما مدل‌های مک M3 Max تا اواخر نوامبر در دسترس نخواهند بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد پردازنده های 3 نانومتری M3 چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

منبع: gizmochina

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید