0

پایان اختلال اینترنت و بازگشت به وضعیت عادی؟! درخواست ریاست جمهوری از وزیر ارتباطات

پایان اختلال اینترنت و بازگشت به وضعیت عادی؟! درخواست ریاست جمهوری از وزیر ارتباطات
بازدید 154


نامه صریح دفتر ریاست‌جمهوری به وزیر ارتباطات ممکن است به پایان اختلال اینترنت و دسترسی دوباره مردم به اینترنت آزاد ختم شود.

آیا پایان اختلال اینترنت و دسترسی اینترنت آزاد درحال شکل‌گیری است؟ طبق نامه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری برای وزیر ارتباطات ارسال کرده، زارع‌پور مکلف شده است تا هرچه‌سریع‌تر موضوع بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی را در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی کند. این درحالی‌ست که فیلترینگ اینترنت در زمان اعتراضات به‌دستور نهادهای امنیتی اجرا شد؛ ولی بازگرداندن آن به شرایط عادی در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی می‌شود. با این رویه احتمالاً تمامی محدودیت‌های اعمال‌شده در چند وقت اخیر برداشته خواهد شد و مردم می‌توانند از اینترنت آزاد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه: تمامی سرورهای Cloudflare در ایران مسدود شده است! [+آپدیت: کلودفلر تأیید کرد!]

آیا اختلال اینترنت روزهای پایانی خود را طی می‌کند؟

در راستای درخواست رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس مبنی بر بازگشت اینترنت به شرایط عادی، دفتر ریاست‌جمهوری از وزیر ارتباطات خواست تا شرایط این امر را در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی کند.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس 19 دی‌ماه امسال با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار بازگشت اینترنت به شرایط عادی شد. حال با گذشت بیش از یک ماه از این نامه، دفتر ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای درخواست کرد که این موضوع  در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی شود. کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دی ماه سال گذشته تشکیل شد و مصوبات این کارگروه تقریبا در حد مصوبات هیات وزیران قدرت دارد. این کارگروه تشکیل شده از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

اختلال اینترنت روزهای پایانی خود را طی می‌کند

در این نامه که 27 بهمن‌ماه سال جاری از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهور خطاب به وزیر ارتباطات نوشته شده، آمده است:

«احتراماً نامه شماره 1254890 مورخ 1401/10/19 نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و گزارش این دفتر درخصوص «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم‌کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد»، به استحضار رسید، حسب نظر رئیس‌جمهور محترم، مقتضی است موضوع توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی، پیگیری و اعلام نتیجه شود.»

اختلال اینترنت روزهای پایانی خود را طی می‌کند

اعمال محدودیت‌ها در اینترنت توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است و بارها گفته شده که باید برطرف‌کردن آن نیز توسط همین نهادها صورت گیرد. «عیسی زارع‌پور» بارها در پاسخ به زمان رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ گفته است که دخل و تصرفی در فیلترینگ و رفع آن ندارد:

بنده دخل و تصرفی در این مورد ندارم و تصمیم‌گیر نیستم. شورای امنیت کشور تصمیم گرفته است و اگر قراری بر بازگشت باشد، آنجا باید تجدیدنظر کند. من حتی عضو شورای امنیت کشور هم نیستم.

بااین‌حال دفتر ریاست‌جمهوری بررسی این موضوع را به کارگروه اقتصاد دیجیتال سپرده است و به‌نظر می‌رسد این کارگروه باید موضوع برگرداندن اینترنت به شرایط عادی را از نهادهای مربوطه، پیگیری کند.

گفتنی است «مجتبی توانگر»، در نامه پیشین خود به رئیس‌جمهور، از تشکیل صندوق خسارت اینترنت نیز سخن گفته بود: «پیشنهاد می‌شود صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور راه‌اندازی شده تا کسب‌وکارهای خسارت‌دیده امکان بازگشت مجدد به چرخه خدمت به کشور و ازسرگیری فعالیت اقتصادی را بیابند. این صندوق می‌تواند هزینه‌ سیاست‌های نادرست را نیز شفاف کرده و مسئولیت‌پذیری سیاست‌گذاران را ارتقا دهد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پایان اختلال اینترنت و دسترسی اینترنت آزاد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید