0

وعده سخنگوی دولت برای کاهش شدید قیمت خودرو

وعده سخنگوی دولت برای کاهش شدید قیمت خودرو
بازدید 21

[ad_1]

سخنگوی دولت طبق یک خبر عجیب وعده کاهش شدید قیمت خودرو را داد. آیا وعده خودروسازان مبنی‌بر افزایش تیراژ تولید محقق خواهد شد؟

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، خبری مبنی‌بر کاهش شدید قیمت خودرو در سال جاری را با توجه به افزایش تیراژ تولید منتشر کرد که هنوز مشخص نیست می‌تواند به وعده خود عمل کند یا خیر. باوجود اینکه مقرر شده خودروسازان در سال جاری تعداد 1 میلیون و 700هزار دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کنند، باید منتظر ماند و دید که روند بازار خودرو چه تغییری خواهد کرد.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: زمان تحویل پژو 207 با موتور TU3 توسط ایرانخودرو اعلام شد

کاهش شدید قیمت خودرو با افزایش تیراژ تولید همراه است

علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه و در جمع مردم ورامین، با بیان اینکه رکورد تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو شکسته شده، تاکید کرد: «در صورت واردات خودرو، قطعا تب بازار فروکش می‌کند». این گفته سخنگوی دولت در حالی است که اولاً تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی در واقع برنامه‌ریزی امسال وزارت صمت برای خودروسازی است و ثانیاً با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، پروسه ورود خودروهای خارجی به کشور بسیار کند پیش می‌رود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است طی امسال یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، آماری که به نظر می‌رسد تنها به محصولات سواری اختصاص دارد. بنابراین تولید ۷/ ۱میلیون دستگاهی، فعلاً تنها در حد برنامه‌ریزی وزارت صمت است و مشخص نیست عملی خواهد شد یا نه؟ همچنین اگر قرار بر عملی شدن این میزان تولید و به قول سخنگوی دولت -رکوردشکنی- باشد، باید تا پایان سال صبر کرد تا کارنامه ۱۲ماهه خودروسازان اعلام شود.

کاهش شدید قیمت خودرو با افزایش تیراژ تولید همراه است

جدا از اینکه هنوز رکوردی شکسته نشده (رکورد تولید فعلا با رقم ۶/ ۱میلیون دستگاهی به سال ۱۳۹۰ تعلق دارد)، خودروسازان در همین دو ماه نخست امسال از برنامه تولید وزارت صمت عقب مانده و بیش از ۴۰درصد آن را محقق نکرده‌اند. به‌هر‌حال شاید منظور سخنگوی دولت از «رکوردشکنی»، شکسته شدن رکورد در برنامه‌ریزی تولید بوده نه خود تولید. اما در مورد موضوع واردات و اینکه سخنگوی دولت از فروکش کردن تب بازار به واسطه ورود خودروهای خارجی صحبت به میان آورده نیز تردیدهایی جدی وجود دارد.

بهادری جهرمی به نوعی فروکش کردن تب قیمت در بازار خودرو را به واردات وابسته دانسته و منظورش این است که به واسطه ورود خودروهای خارجی، عرضه در بازار افزایش می‌یابد و عدم‌تعادل با تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها رو به افت خواهند رفت. در اینکه افزایش عرضه به‌خصوص اگر از ناحیه خودروهای وارداتی با قیمت به اصطلاح اکونومی باشد، بازار را به سمت آرامش نسبی خواهد برد، تردیدی نیست، منتها تحقق این هدف مشروط است.

به عنوان مثال، یکی از شروط اصلی اثرگذاری ملموس واردات بر بازار خودرو این است که خودروهای خارجی در تیراژی بالا و در روندی پایدار عرضه شوند. از طرفی، قیمت نهایی آنها باید به شکلی تعیین شود که بین این خودروها و محصولات داخلی از منظر قیمت، رقابتی نسبی ایجاد شود. این در حالی است که روند ورود خودرو به کشور در حال حاضر بسیار کند پیش می‌رود و از طرفی، تا به امروز تنها برای ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش انجام شده است. بنابراین با ادامه روند کنونی، نمی‌توان انتظار فروکش کردن قیمت در بازار خودرو را داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص وعده سخنگوی دولت برای کاهش شدید قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید