0

وزیر ارتباطات: رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها صحت ندارد

زارع پور: ماهم قانون داریم / هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیامرسان‌های داخلی را ندارد
بازدید 102

[ad_1]

وزیر ارتباطات موضوع رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها را به‌طور کامل رد کرد. این مسئله نگرانی‌های بسیاری را برای کاربران ایجاد کرده است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث جنجالی رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها را به‌طور کامل تکذیب کرد. پیش‌تر اخباری مبنی‌بر رصد اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های ایرانی منتشر شده بود که نگرانی‌های بسیاری را برای تمامی مردم ایجاد کرد. این موضوع در برنامه هفتم توسعه مطرح شده و جنجال‌های بسیاری را به پا کرد.

بیشتر بخوانید: وزیر علوم: برای تامین امنیت برگزاری کنکور سیستم‌های خاص خودمان را داریم؛ اینترنت قطع نمی‌شود

رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها توسط وزیر ارتباطات رد شد

مهر خبر داده که عیسی زارع‌پور روز گذشته در یکی از پیام‌رسان‌های بومی در پاسخ به سوال کاربری در مورد رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان‌ها گفته:

«این خبر که اطلاعات مردم توسط پیام‌رسان‌ها رصد می‌شود، صحت ندارد. بر اساس قوانین کشور و همچنین فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات افراد در پیام‌رسان‌ها جزو حریم خصوصی آنان است.»

ارائه‌ی داده‌های مردم به نهادها یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی بود که از زمان فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی و تاکید دولت بر استفاده از پلتفرم‌های داخلی به وجود آمد. موضوعی که بسیاری از مردم را مجاب کرد سمت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی نروند و ترجیح بدهند به زحمت و با صرف هزینه‌ وی‌پی‌ان به نمونه‌های خارجی وصل شوند.

رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان ها توسط وزیر ارتباطات رد شد
رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها

وزارت ارتباطات در واکنش به این نگرانی بارها تاکید کرد که از داده‌های مردم محافظت خواهد کرد و خبر تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در هیئت دولت را داد.

اما برنامه هفتم توسعه خلاف گفته‌های این وزارتخانه است. این برنامه در ماده ۷۵ بند ب به بهانه‌ «آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی»، دستگاه‌های اجرایی و پایگاه‌های داده را موظف به ارائه‌ی مستمر و جامع داده‌ها به صورت آنلاین به سامانه‌ی رصد سبک زندگی مردم کرده است.

راه‌اندازی سامانه «رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم» هم به وزارت ارشاد و مرکز آمار سپرده شده است.

رصد، پایش و سنجش داده‌ها در تمامی پایگاه‌های داده انجام می‌شود یعنی پلتفرم‌ها، پیام‌رسان‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی هم مکلف به ارائه‌ داده‌ها هستند. زارع‌پور در اظهارنظر اخیرش گفته که رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان‌ها صحت ندارد اما اسمی از پلتفرم‌های دیگر و کسب‌وکارهای فضای مجازی نبرده است. این پاسخ نمی‌تواند نگرانی مردم را در مورد داده‌هایشان در فضای مجازی رفع کند.

وزارت ارتباطات برای اینکه اراده خود را در زمینه حفاظت از داده‌های مردم نشان دهد نیاز به واکنش‌های جدی‌تر و اقدامات عملی‌ در مورد ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه دارد چون این ماده در نهایت به ضرر تلاش‌های این وزارت‌خانه در مورد اعتماد به پلتفرم‌های داخلی فضای مجازی تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ تکذیب رصد اطلاعات مردم در پیام‌ رسان ها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید