0

وزارت خزانه داری آمریکا:‌ ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران تحریم نیست!

وزارت خزانه داری آمریکا:‌ ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران تحریم نیست!
بازدید 210


روز گذشته خبری درباره ابراز تمایل ایلان ماسک برای عرضه اینترنت ماهواره‌ای در ایران منتشر شد و وزارت خزانه‌داری امریکا امروز گفته ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران تحریم نیست.

ایلان ماسک روز گذشته در پاسخ به یک یکی از کامنت‌های توییت خود که پرسیده بود آیا امکان ارائه اینترنت ماهواره‌ای در ایران وجود دارد یا خیر، گفته بود که اسپیس ایکس برای ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران از وزارت خزانه‌داری درخواست رفع تحریم‌ها را خواهد کرد. حالا وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران ممکن است.

آرون گروپس

بیشتر بخوانید: پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای قطب جنوب

ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران تحریم نیست

اینترنت استارلینک حالا و بعد از چند سال توسعه در هر 7 قاره دنیا فعال است و با هزاران ماهواره در مدار نزدیک زمین کار می‌کند. کاربران برای استفاده از این سرویس بایستی ترمینال کاربری یا دیش ماهواره‌ای را در فضای باز و نزدیک خانه خود برای اتصال به مودم قرار دهند.

اما آیا صرف موافقت دولت آمریکا و تمایل اسپیس ایکس، راه اینترنت ماهواره‌ای را به ایران باز می‌کند؟ رویتز در گزارشی آورده که علاوه بر اختلالات اینترنتی گسترده در ایران، محدودیت‌های محتوایی زیادی در شبکه‌های اجتماعی‌ و وب‌سایت‌های علیه کاربران اعمال می‌شود و استارلینک که پیش از این نیز در شرایط بحرانی حاضر بوده، می‌تواند این بار به کمک ایران بیاید.

فارغ از کمکی که استارلینک به اوکراین در جریان جنگ با روسیه کرده، در اوایل سال جاری و پس از آن که یک آتش‌فشان باعث قطع اینترنت در جزایر جنوب اقیانوس آرام شد، ترمینال‌های کاربری استارلینک به تونگا ارسال شد. ترمینال‌های کاربری استارلینک، وسیله اتصال مودم‌ها به اینترنت ماهواره‌ای هستند.

حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه

ایلان ماسک اما باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشد که در ایران برخلاف اوکراین و تونگا، از او و اینترنت ماهواره‌ای‌اش استقبالی به عمل نمی‌آید و احتمالا در صورتی که چنین درخواستی از سوی استارلینک برای فعالیت در ایران مطرح شود، سروکار ماسک با وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات برای کسب مجوزهای فعالیت خواهد بود که طبیعتا کمتر میلیاردر عاقلی به آن تن در می‌دهد!

فراتر از این ماسک خود نیز اعلام کرده که به هیچ وجه قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه دولت‌ها را ندارد و این مسئله به نوبه خود می‌تواند نحوه در دسترس قرار گرفتن استارلینک در ایران را با چالش‌هایی مواجه کند.

دقیقا سال گذشته نیز که بحث ورود اینترنت استارلینک به ایران مطرح شد، صادق عباسی شاهکوه، رئیس رگولاتوری اعلام کرد که توسعه اینترنت ماهواره‌ای باید در چارچوب قوانین و مقررات کشور باشد و ارائه اینترنت ماهواره‌ای تحت پوشش اپراتورهایی که پیش از این مجوز دریافت کرده‌اند، ممکن است. این یعنی پیش از هر چیزی دور زدن فیلترینگ با اینترنت ماهواره‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.‌

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید