0

همکاری آرامکو و پل پوگبا برای راه‌اندازی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال و اسلامی!

همکاری آرامکو و پل پوگبا برای راه‌اندازی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال و اسلامی!
بازدید 65


یک پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال با همکاری آرامکو و پل پوگبا معرفی شد. ستاره فرانسوی دنیای فوتبال چه نقشی در این پلتفرم دارد؟

همکاری غول نفتی عربستان با پل پوگبا ستاره فرانسوی و مسلمان دنیای فوتبال برای معرفی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال نتیجه داد و این پلتفرم معرفی شده است. نام این پلتفرم Wahed است و در نیویورک واقع شده که درنظر دارد حدود 4 میلیون نفر از مسلمانان جذب و خدماتی همچون مدیریت سرمایه و توصیه‌‌های سرمایه‌گذاری مبتنی‌بر اسلام و شرع اسلام را رواج دهد.

کریپتال گلوبال

بیشتر بخوانید: گزارش بانک مرکزی از گردش مالی حوزه رمزارز در سه ماهه دوم سال 1401

پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال معرفی شد

این پلتفرم نیویورکی که واحد (Wahed) نام دارد خود را به عنوان «پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال» معرفی می‌کند به تازگی و با هدف جذب ۳.۹ میلیون مسلمان یک شعبه فیزیکی در انگلستان احداث کرده است که خدمات مدیریت سرمایه و توصیه‌‌های سرمایه‌گذاری را مبتنی بر شرع در اختیار مسلمانان قرار می‌دهد.

این شعبه شیشه‌ای شبیه به فروشگاه اپل است و در داخل پر از نمایشگرهای دیجیتالی و در بیرون هم یک لوگوی نورانی دارد. این شعبه فیزیکی در مرکز لندن و درست روبروی غول بانکداری انگلستان HSBC واقع شده است.

حبیب نورماگومدوف، ورزشکار حرفه‌ای حوزه هنرهای رزمی ترکیبی (mma)، چهره تبلیغاتی این شرکت است و روز سه‌شنبه در افتتاحیه این شعبه حضور دارد.

پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال معرفی شد

واحد همچنین یک دبیت کارت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا دارندگان آن بتوانند دارایی خود را از طریق یک دارایی قابل معامله در صرافی که به قیمت طلا وابسته است واریز و درنتیجه هزینه‌های روزمره خود را از طریق طلا پرداخت کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در ازای موجودی طلای حسابشان، شمش‌ طلای فیزیکی نیز برداشت کنند. جنید واحدنا، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار واحد، می‌گوید مسلمانان- و غیرمسلمانان- با این راهکار جدید می‌توانند بر نوسان قیمت ارز و افزایش هزینه‌ها غلبه کنند.

واحدنا در مصاحبه‌ای با CNBC با اشاره به بازار امور مالی اسلامی گفت: «به طور کلی [به جامعه مسلمانان] توجه چندانی نشده است. آنها در اقلیت هستند و با فقدان سواد مالی روبرو هستیم.»

استارت‌آپ‌هایی مثل مونزو (Monzo) و ریولوت (Revolut) حتی بدون احداث شعبه فیزیکی در انگلستان و تنها از طریق اپلیکیشنی که به مدیریت امور مالی کمک می‌کند بسیاری را جذب خود کرده‌اند. اما به گفته واحدنا، چنین رویکردی باعث از قلم افتادن برخی از مشتریان مسلمان می‌شود.

ریاست واحد می‌گوید:

«در انگلستان، [جامعه مسلمان] در واقع یکی از پایین‌رده‌ترین بخش‌های اجتماعی-اقتصادی کشور با درآمد یا سواد مالی ضعیف است.»

او افزود: «آنها سخت اعتماد می‌کنند و پیش از اینکه پولشان را در اختیارتان بگذارند باید شاهد حضور فیزیکی شما باشند.»

واحد به مشتریان کمک می‌کند تا اصول اسلام در حوزه امور مالی را رعایت کنند:

قانون شرع دریافت یا پرداخت سود در ازای وام یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که بیشترین درآمد خود را از فروش چیزهایی مثل الکل یا شرط‌بندی بدست می‌آورد ممنوع کرده است.

پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال معرفی شد
پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال

واحد سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی که از ربا، قمار، الکل و تنباکو درآمد دارند را ممنوع کرده است. حساب بانکی واحد هیچگونه سودی در ازای سپرده‌ها پرداخت نمی‌کند و خبری هم از سود چند برابری در توکن‌های پرریسک کریپتو نیست. در عوض واریزی‌های کاربران ارزش طلا را دنبال می‌کند و نوسان این فلز گران‌بها هم به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

واحدنا می‌گوید: «به نظر چنین چیزی به خوبی برای جامعه مسلمان و نیازهای آنها مناسب است. زیرا در غیر این صورت جامعه مسلمان به دلیل عدم دریافت خدمات، پول خود را به صورت نقدی و زیر متکی یا یک چیز بسیار نا امن نگهداری می‌کنند و هر چند سال یک بار پولشان را به کلاهبرداری یا سو استفاده می‌بازند.»

جنید با رویکرد شرکت‌های مدرن فین‌تکی مخالف است و می‌گوید این صنعت در نتیجه رشد کلارنا و دیگرانی که باعث به شهرت رسیدن خدمات «الان بخر، بعدا پرداخت‌کن» شدند، بیش از حد بر اعطای وام متمرکز شده است.

واحدنا می‌گوید:

تمام برنامه‌های تجاری آنها حول کسب درآمد از وام چیده شده، درست است؟ حتی بانک‌های دیجیتالی هم می‌گویند، خب من به عنوان یک بانک نوین شروع به کار می‌کنم، اما نهایتا من هم قرار است مجوز بانکی بگیرم.

به گفته او، واحد درآمد خود را از دریافت هزینه برای مدیریت سرمایه تامین می‌کند و کاربران باید درصدی از دارایی‌های خود را به آنها پرداخت کنند. او افزود، این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری شده در حال حاضر زیان‌ده است اما در مالزی و ایالات متحده به تراز درآمد و هزینه رسیده است.

واحدنا می‌گوید: «من حس می‌کنم که فین‌تک هم همانند اکثریت صنعت مالی به شدت روی اعطای وام تمرکز دارد. در واقع به نظر من با محصولات متعدد باعث تشدید بحران هزینه زندگی و بحران بدهی شده است.»

پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال معرفی شد

او افزود:

با نگاه شرکت‌های الان بخر، بعدا پرداخت کن متوجه تقلای مردم می‌شوید—این بدترین نوع نوآوری است، شما دارید بدهکار شدن را برای مردم راحت‌تر می‌کنید.

واحدنا تاکید می‌کنید که این شرکت تنها مختص مسلمانان نیست و با هدف خدمت به پیروان تمام ادیان ابراهیمی از جمله یهودی و مسیحی آغاز به کار کرده است.

کارکنان شعبه این شرکت در لندن به افتتاح حساب، سرمایه‌گذاری و راهنمایی و برنامه‌ریزی مشتریان کمک می‌کنند.

واحدنا می‌گوید این شرکت ثروتمندان و همچنین افرادی که درآمد پایین دارند را هدف گرفته است.

واحد تا به امروز مجموعا ۷۵ میلیون دلار سرمایه‌ از سرمایه‌گذارانی همچون صندوق کارآفرینی آرامکو، بازوی سرمایه‌گذاری آرامکو عربستان و همچنین پاول پوگبا،‌ فوتبالیست مسلمان فرانسوی جذب کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پلتفرم سرمایه‌گذاری حلال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید