0

همه چیز در مورد نرم افزار جاسوسی Pegasus NSO

همه چیز در مورد نرم افزار جاسوسی Pegasus NSO
بازدید 293


هفته‌ی گذشته، داستان‌های زیادی در مورد کمپانی NSO Group و نرم افزار جاسوسی Pegasus به گوش می‌رسید؛ با ما همراه باشید تا به این کمپانی و نرم افزار جاسوسی‌اش بپردازیم.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از theverge، ادعای جاسوسی NSO با نرم افزار Pegasus مدتی است بر سر زبان‌ها افتاده است؛ و شواهد نشان می‌دهد این اپ با استفاده از یک پیام کوتاه می‌تواند گوشی‌های هوشمند را هک کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو زن از نزدیکان جمال خاشقچی روزنامه نگار مقتول، در بین کسانی بودند که با این نرم افزار جاسوسی، هک شده‌اند.

PEGASUS چیست و گروه NSO چه کسانی هستند؟

Pegasus نرم افزار جاسوسی است که توسط یک پیمانکار خصوصی برای استفاده سازمان‌های دولتی طراحی شده است. این اپ گوشی مورد نظر را آلوده می‌کند و اطلاعاتی از جمله عکس، پیام و فایل‌های صوتی / تصویری را می‌دزدد. توسعه دهنده اپ Pegasus، یک شرکت اسرائیلی به نام NSO Group، است.

به طور خلاصه، NSO اپلیکیشنی تولید کرده که به دولت اجازه می‌دهد از شهروندان جاسوسی کند.

این شرکت ادعا کرده که تنها با آژانس‌های دولتی کار می‌کند و اگر شواهد سواستفاده مشاهده شود؛ دسترسی آژانس به پگاسوس را قطع می‌کند.

چه افرادی با استفاده از این اپ به مورد حمله قرار گرفتند؟

آمار به طور دقیق مشخص نیست؛ با این حال، بسیاری از مراکز لیست 50،000 شماره تلفن را ردیابی کردند که با استفاده از این اپ هک شده‌اند. صدها سیاستمدار و کارمند دولت، از جمله سه رئیس جمهور، 10 نخست وزیر و پادشاه؛ به علاوه 189 روزنامه نگار و 85 فعال حقوق بشر توسط این اپ مورد حمله قرار گرفتند.

تحقیقات بر روی 67 گوشی متصل به شماره انجام شده و نشان می‌دهد که حداقل 37 مورد از گوشی‌ها توسط پگاسوس مورد هدف قرار گرفته و 23 مورد از آنها با موفقیت هک شده‌اند.

آیا جمال خاشقچی در لیست بوده است؟

به نظر نمی‌رسد؛ اما افراد نزدیک به او در لیست قرار داشتند. واشنگتن پست گزارش کرد كه یكی از این گوشی‌های هك شده متعلق به نامزد خاشقجی است. مدیر NSO این ادعا را رد کرده است.

مکانیسم کار اپ PEGASUS

طبق اطلاعات واشنگتن پست، این جاسوس افزار می‌تواند داده‌های گوشی را مورد هدف قرار داده و پیام‌های شخصی، پسوورد، مخاطبین گوشی، عکس‌ها و.. را برای شخص دیگر ارسال کند. این اپ حتی می‌تواند دوربین یا میکروفون گوشی را روشن کند تا به طور پنهانی به ضبط تصویر و صدا بپردازد.

گفته می‌شود نسخه‌های جدید این اپ، بدون نیاز به هیچ کار و مجوزی و با یک لینک و بدون اطلاع رسانی به گوشی ارسال می‌شوند و Pegasus شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کند.

آیا فقط آیفون در برابر این بد افزار آسیب پذیر است؟

خیر. بیشتر گزارش‌ها در مورد گوشی‌های آیفون است؛ اما گوشی‌های اندروید نیز می‌توانند آلوده شوند.

چه کسی در پشت این هک‌ها قرار دارد؟

در حال حاضر نمی‌دانیم، اما احتمالاً تنها یک آژانس دولتی یا یک کشور نیست. واشنگتن پست به لیستی از 10 کشور اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد در این کار دست دارند.

NSO درباره گزارش‌ها چه عکس العملی دارد؟

در مصاحبه‌ای با Calcalist، مدیر و بنیانگذار NSO، این ادعا را رد کرد و معتقد بود که لیست شماره‌ها هیچ ارتباطی با Pegasus یا NSO ندارد.

او اعلام کرد که لیست شماره تلفن‌هایی که توسط پگاسوس مورد هدف قرار گرفته بسیار کم‌تر است؛ او به کالکالیست گفت تعداد  افرادی که مورد هدف قرار گرفته‌اند حدود صد نفر بوده است.

علت طراحی و ساخت این نرم افزارها چیست؟

طبق ادعای NSO، پگاسوس فقط در مقابله با تروریسم و ​​کارهای قانونی استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این شرکت تنها نرم افزار را به آژانس‌های دولتی خاص که توسط وزارت دفاع اسرائیل تأیید شده‌اند می‌فروشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید