0

همه چیز در مورد استاندارد VRML: متاورس سال 1995

همه چیز در مورد استاندارد VRML: متاورس سال 1995
بازدید 202


در اوایل دهه 1990 مهندسان کامپیوتری با کمک هم سعی کردند یک راه برای ایجاد یک زبان مدل‌سازی واقعیت مجازی به نام استاندارد VRML ایجاد کنند که می‌توانست گرافیک‌های سه‌بعدی و جهان‌های مجازی را وارد وب کند.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از howtogeek، محرک اصلی این فناوری سه بعدی در آن زمان واقعیت مجازی (VR) بود که نوید غوطه ور شدن جسم در جهان‌های سه بعدی شبیه سازی شده را به ارمغان می‌آورد.

مهندسان کامپیوتری در آن زمان به این نتیجه رسیدند که VR راه‌ جدیدی برای تجسم داده‌های پیچیده یا ایجاد یک رابط بصری‌تر برای تعامل با رایانه است و چه چیزی طبیعی‌تر از بدن و حواس انسان به عنوان ابزاری جانبی برای ارتباط با جهان‌های تولید شده توسط رایانه می‌تواند باشد؟

در سال 1992، نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود، اصطلاح متاورس را ابداع کرد. مهندسان کامپیوتری که این کتاب‌ها را خوانند و تصمیم گرفتند این دیدگاه‌ها را به واقعیت تبدیل کنند.

VRML وارد شد

در اواخر سال 1993، مهندسان نرم افزار مارک پسس و آنتونی پاریسی مقدمات یک مرورگر وب سه بعدی به نام Labyrinth را فراهم کردند.

در ماه مه 1994، پسچه، پاریسی و پیتر کنارد در اولین کنفرانس جهانی وب در ژنو در مورد آن صحبت کردند. سپس مهندس دیگری به نام دیو راگت مقاله‌ای نوشت که در آن “توسعه WWW برای پشتیبانی از واقعیت مجازی مستقل از پلتفرم” را پیشنهاد کرد.

در آن مقاله، راگت استاندارد VRML (برای زبان مدلسازی واقعیت مجازی) را ابداع کرد.

با ادغام این مفاهیم، ​​Pesce و Parisi اولین مرورگر VRML را در نوامبر همان سال ایجاد کردند.

پس از پشتیبانی سایر توسعه دهندگان، استاندارد VRML در نوامبر 1994 شروع به کار کرد.

در ابتدا، VRML فقط از اشیاء استاتیک سه بعدی پشتیبانی می‌کرد، اما با گذشت زمان این استاندارد توسعه یافت و شامل آواتارها، انیمیشن‌ها و تصاویر چند رسانه‌ای بود.

چه اتفاقی برای استاندارد VRML افتاد؟

VRML آنطور که سازندگانش به آن امیدوار بودند، کار نکرد.

در حالی که در سال 1996 VRML 2.0 با ISO به یک استاندارد بین المللی تبدیل شد، نسخه نهایی VRML، معروف به “VRML97” در سال 1997 شروع به کار کرد.

در همان زمان، علاقه به VRML افت کرد.

محدودیت‌های پهنای باند، محدودیت‌های سخت افزاری، و بدتر از همه فقدان برنامه‌های کاربردی باعث کاهش این محبوبیت شد.

در آن زمان رایانه‌ها برای اجرای دنیای پیچیده VRML بسیار کند بودند. مرورگرهای اصلی هرگز از VRML پشتیبانی نکردند و کاربران مجبور بودند برای استفاده از آن از پلاگین های شخص ثالث یا کلاینت‌های تخصصی استفاده کنند.

علاوه بر این هیچ‌کس فایل‌های VRML را با ابزار واقعی واقعیت مجازی مانند هدست های VR مشاهده نکرد؛ زیرا این وسایل به شدت گران بودند.

علاوه بر این، ساخت فایل‌های VRML با استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی به مهارت بالایی نیاز داشت، که مانع مهمی برای ورود انبوه به VRML بود.

باستان شناسی سه بعدی و مشاهده فایل‌های VRML در فناوری مدرن

اگرچه VRML مدت‌هاست که منسوخ شده، هنوز هم می‌توانید طعم آینده سه بعدی مبتنی بر وب، به سبک دهه 1990 را بچشید.

شما می‌توانید از یک برنامه رایگان به نام view3Dscene در ویندوز و لینوکس برای مشاهده فایل‌های VRML قدیمی با استفاده از یک کامپیوتر مدرن استفاده کنید.

همچنین، وب‌سایت X_ITE X3D، که از کتابخانه جاوا اسکریپت برای رندر Web3D و VRML استفاده می‌کند، دارای گالری از VRML و نمونه‌های مشابه X3D است که می‌توانید در هر مرورگر وب مدرن آن‌ها را مشاهده کنید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید