0

همه چیز درباره شرکت SAP و راهکارهایش

همه چیز درباره شرکت SAP و راهکارهایش
بازدید 29

[ad_1]

SAP یک شرکت نرم‌افزاری آلمانی است که نامش مخفف “سیستم‌ها (Systems)، برنامه‌ها (Applications) و محصولات (Products)” است و بیشتر شهرت خود را مدیون تولید نرم‌افزارهای سازمانی در زمینه مدیریت فرآیند‌های تجاری (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) است. SAP از فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اتوماتیک‌سازی فرآیندها برای توسعه محصولات و خدمات خود استفاده می‌کند. در ادامه همه چیز درباره شرکت  SAP و راهکارهایش را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار SAP چیست؟

راهکارهای SAP برای مدیریت فعالیت‌های کسب‌وکار و سازمان‌ها به شکل یکپارچه طراحی شده‌اند و شامل ماژول‌های مختلفی هستند که هر کدام به یکی از بخش‌های‌ کسب‌و‌کار مربوط می‌شوند. برخی از ماژول‌های SAP عبارت‌اند از:

  • FI (مالی): مدیریت حسابداری و گزارش‌‌دهی مالی
  • CO (کنترل): مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و تحلیل عملکرد
  • MM (مدیریت مواد): مدیریت فرآیند‌های خرید، انبارداری و توزیع مواد
  • SD (فروش و توزیع): مدیریت فرآیند‌های فروش، تحویل و صورت ‌حساب
  • PP (تولید): مدیریت فرآیند‌های تولید، برنامه ‌ریزی و کنترل تولید
  • HR (منابع انسانی): مدیریت فرآیند‌های استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد و ارزیابی کارکنان
  • CRM (مدیریت ارتباط با مشتری): مدیریت فرآیند‌های بازاریابی، فروش، خدمات و پشتیبانی مشتریان
  • BI (هوش تجاری): تجمیع، تحلیل و ارائه داده‌های تجاری برای تصمیم‌‌گیری بهتر

معرفی شرکت SAP

شرکت SAP در سال 1972 توسط پنج نفر از کارمندان سابق IBM در شهر مانهایم آلمان تاسیس شد. هدف آن‌ها تولید نرم‌افزاری کاربردی برای سازمان‌ها بود و در گام نخست یک نرم‌افزار در زمینه حسابداری مالی ارائه دادند. نرم‌افزاری که در اولین راهکار حسابداری مالی SAP ارائه شد را “سیستم R/1” نامیدند.

در پایان دهه 1970، سیستم R/1 با سیستم جدید R/2 جایگزین شد که به آن دو ویژگی پایگاه داده و سیستم کنترل تعاملات، اضافه شده بود. شرکت SAP در دهه 1980 سهم بازارش را افزایش داد که در آن دوران، نیمی از 100 شرکت برتر آلمانی از محصولات SAP در سازمان‌های خود استفاده می‌کردند.

در دهه‌ی 1990، نمایندگی‌هایی در اتریش، دانمارک، سوئد، ایتالیا و آمریکا مشغول به فعالیت بودند که این موضوع سبب رشد بیشتر SAP در این دهه شد. همچنین سهام این شرکت نیز در بورس نیویورک عرضه شده و در عین حال نسل سوم نرم‌افزارهای SAP با عنوان R/3 وارد بازار شدند.

همه چیز درباره شرکت SAP و راهکارهایشمجله خبری آی تی و دیجیتال-2-8.jpg 1024w, https://techrato.com/wp-content/uploads/2023/12/مجله خبری آی تی و دیجیتال-2-8-319×200.jpg 319w, https://techrato.com/wp-content/uploads/2023/12/مجله خبری آی تی و دیجیتال-2-8-768×482.jpg 768w” data-lazy- src=”https://itodigi.com/wp-content/uploads/2023/12/همه-چیز-درباره-شرکت-SAP-و-راهکارهایش.jpg”>

SAP در کجا استفاده می‌شود؟

SAP در بسیاری از صنایع و کسب‌‌و‌کارهای مختلف استفاده می‌شود. برخی از زمینه‌هایی که SAP در آن‌ها کاربرد دارد عبارت‌اند از:

  • صنعت خودروسازی
  • صنعت هواپیمایی
  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت بانکداری و مالی
  • صنعت بهداشت و درمان

چه شرکت‌هایی از SAP استفاده می‌کنند؟

SAP یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای سازمانی در جهان است. بر‌اساس گزارش سال 2020 شرکت SAP، بیش از 440 هزار مشتری در بیش از 180 کشور از محصولات و خدمات SAP استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌های معروف و بزرگ که از SAP استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • اپل: شرکت اپل از SAP برای مدیریت فرآیند‌های تولید، توزیع و خدمات پس از فروش محصولات خود همچون آیفون، آیپد، مک و… استفاده می‌کند.
  • کوکاکولا: شرکت کوکاکولا از SAP برای مدیریت فرآیند‌های تولید، توزیع و فروش محصولات خود همچون کوکاکولا، اسپرایت و داسانی استفاده می‌کند.
  • نایک: شرکت نایک از SAP برای مدیریت فرآیند‌های طراحی، تولید، توزیع و فروش محصولات خود همچون کفش‌های ایرجوردن، لباس‌های اسپرت سوئر و… استفاده می‌کند.
  • ناسا: سازمان هوا و فضای آمریکا از SAP برای مدیریت فرآیند‌های مربوط به پروژه‌های فضایی، مأموریت‌های ماهواره‌ای، تحقیقات علمی و مهندسی و خدمات پشتیبانی استفاده می‌کند.

SAP ERP چیست؟

SAP ERP یک راهکار نرم افزاری یکپارچه برای برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند فرآیندهای مختلف خود را همچون حسابداری، تولید، فروش، خرید، انبارداری، منابع انسانی و مدیریت روابط با مشتریان با استفاده از یک پایگاه داده مشترک و یک رابط کاربری یکسان انجام دهند.

همچنین SAP ERP شامل توابع کلیدی در یک کسب‌و‌کار سازمانی است که به صورت ماژول‌های مختلفی همچون SAP FI، SAP CO، SAP MM، SAP SD، SAP HR و SAP CRM ارائه می‌شوند.

به طور کلی خرید نرم افزار ERP به مدیریت فرآیند‌های کسب‌وکار و اداره سازمان‌ها کمک کند و می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

همه چیز درباره شرکت SAP و راهکارهایشمجله خبری آی تی و دیجیتال-2-9.jpg 850w, https://techrato.com/wp-content/uploads/2023/12/مجله خبری آی تی و دیجیتال-2-9-309×200.jpg 309w, https://techrato.com/wp-content/uploads/2023/12/مجله خبری آی تی و دیجیتال-2-9-768×497.jpg 768w” data-lazy- src=”https://itodigi.com/wp-content/uploads/2023/12/همه-چیز-درباره-شرکت-SAP-و-راهکارهایش.jpg”>

پیاده‌سازی و استقرار SAP چگونه صورت می‌پذیرد؟

پیاده سازی SAP و استقرار آن، یک فرایند پیچیده و تخصصی است که نیاز به برنامه‌‌ریزی، تحلیل، طراحی، توسعه، آزمایش، راه‌‌اندازی و پشتیبانی دارد. پیاده سازی و استقرار SAP معمولاً با تحلیل نیازها و اهداف کسب‌‌و‌کار شروع می‌شود. در این مرحله، مشاوران SAP با مشتریان همکاری خواهند کرد تا فرآیند‌های تجاری و اداری، داده‌ها، گزارش‌ها و نیازهای سیستمی را شناسایی و تعریف کنند. سپس، یک راهکار مناسب برای کسب‌‌و‌کار مشتریان انتخاب و آن را طراحی می‌کنند.

در این مرحله مشاوران، ماژول‌های SAP مورد‌نیاز، تنظیمات و تغییرات سفارشی، رابط‌های داده و سیستم و مستندات و آموزش‌های لازم را مشخص می‌کنند.

سپس، راهکار SAP را توسعه می‌دهند و آن را در محیط آزمایشی نصب و پیکربندی می‌کنند. در این مرحله، مشاوران SAP داده‌ها را از سیستم‌های قبلی به SAP منتقل خواهند کرد، تغییرات سفارشی را اعمال می‌کنند، رابط‌های داده و سیستم را ایجاد و راهکار SAP را به صورت جامع آزمایش می‌کنند.

در ادامه، راهکار SAP را در محیط واقعی راه‌‌اندازی می‌کنند و آن را به کاربران نهایی تحویل می‌دهند. در این مرحله مشاوران SAP، داده‌ها را به محیط واقعی منتقل و راهکار SAP را فعال می‌کنند، کاربران را آموزش می‌دهند و خطاها و مشکلات را رفع می‌کنند.

در نهایت، راهکار SAP را پشتیبانی می‌کنند و به بهبود و به‌روز‌رسانی آن می‌پردازند. در این مرحله، مشاوران SAP نیازهای جدید و تغییرات کسب‌وکار را بررسی می‌کنند، راهکار SAP را با نسخه‌های جدید و بهبودها به‌روز خواهند کرد و خدمات پشتیبانی و مشاوره را ارائه می‌دهند.

کلام آخر

SAP یک شرکت نرم‌افزاری است که محصولات و خدمات متنوعی را برای صنایع و کسب‌‌و‌کارهای مختلف ارائه می‌دهد و به بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها و رضایت مشتریان کمک می‌کند. در عین حال پیاده‌سازی و استقرار SAP فرآیندی پیچیده است، اما به طور کلی یک راهکار کامل و قابل اعتماد برای مدیریت کسب‌ و کارهای مدرن محسوب می‌شود.

مجموعه معتبر و بزرگ Msys ارائه‌دهنده راهکارهای SAP ERP در ایران است. اگر قصد آشنایی بیشتر با SAP را دارید حتما به وبسایت این مجموعه سری بزنید و با تکمیل فرم مشاوره با این محصول حرفه‌ای آشنا شوید.

/

پایان رپورتاژ

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید