0

نگرانی دانشمندان از جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین

نگرانی دانشمندان از جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین
بازدید 41


مطالعات جدید دانشمندان هشداری جدی درباره جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین را صادر می‌کند. این موضوع نگرانی‌های بسیاری برای دانشمندان ایجاد کرده است.

مطالعه جدید محققان دانشگاه کشاورزی پکن و دانشگاه ناتینگهام به این موضوع اشاره می‌کند که جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین نگرانی‌های بسیاری ایجاد خواهد کرد. این ویروس آنفولانزا که H3N8 نام دارد، درمیان مرغداران بسیار شایع است و افرادی زیادی را هرساله به خود مبتلا می‌کند. دانشمندان بیان می‌کنند که این ویروس موجب ایجاد سندرم دیسترس حاد تنفس در انسان شده و ممکن است جان فرد را به خطر بیاندازد.

بیشتر بخوانید: هشدار سازمان بهداشت جهانی: انتقال آنفولانزای پرندگان می‌تواند ساده‌تر شود!

جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین

مطالعه پژوهشگران دانشگاه کشاورزی پکن و دانشگاه ناتینگهام نشان داده است زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان H3N8 که در مرغداری‌های چین شایع است، درحال به دست آوردن جهش‌هایی بوده که انتقال ازطریق هوا را تسهیل می‌کند و می‌تواند موجب عفونت‌های شدیدی در انسان شود. پژوهش جدید بر نیاز فوری به نظارت دقیق و مطالعه روی این ویروس‌ها در طیور و انسان‌ها تأکید می‌کند و خاطرنشان می‌کند حتی جمعیت‌های واکسینه‌شده نیز ممکن است دربرابر سویه جدید آسیب‌پذیر باشند.

پژوهشگران همچنین می‌گویند یافته‌ها نگرانی‌هایی را درباره همه‌گیری یا حتی دنیاگیری درحال ظهور ایجاد می‌کند و به‌منظور نظارت دقیق بر چنین ویروس‌هایی باید پژوهش‌های هماهنگی در انسان و طیور انجام شود.

جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین

نتایج که در مجله‌ی Cell منتشر شده است خصوصیات زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان H3N8 را توصیف می‌کند که از بیمار انسانی جدا شده است. مطالعه با استفاده از راسوی اهلی و موش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان مدل‌هایی برای عفونت انسانی، نشان داد ویروس مذکور چندین جهش را به دست آورده است تا بتواند موجب عفونت‌های شدید در حیوانات شود و همچنین از راه هوا بین حیوانات منتقل شود.

در انسان، عفونت ویروس H3N8 پرندگان موجب سندرم دیسترس حاد تنفسی می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد. این ویروس در گله‌های مرغ شایع است؛ اگرچه پیش‌ازاین مشخص نشده بود چگونه می‌تواند توانایی انتقال به انسان‌ها را به دست آورد.

ویروس H3N8 پرندگان که از بیمار مبتلا به ذات‌الریه شدید جدا شد، در سلول‌های پوششی ریه‌ها و نایژه‌ها تکثیر شده بود. پژوهشگران می‌گویند اثرات ویروس مذکور در پستانداران مورد آزمایش بسیار مضر است و می‌تواند ازطریق قطرات تنفسی منتقل شود. ویروس همچنین جهش‌هایی به دست آورده است که بتواند به گیرنده‌های روی سطح سلول‌های انسانی متصل شود و همچنین به جهش جایگزینی PB2-E627K دست پیدا کرده که برای انتقال از راه هوا ضروری است.

جمعیت‌های انسانی حتی زمانی که علیه ویروس H3N2 انسانی واکسینه شده باشند، از نظر ایمنی دربرابر ویروس‌های H3N8 طیور که به‌تازگی توانایی آلوده کردن پستانداران را به دست آورده‌اند، ناتوان هستند و چنین ویروس‌هایی می‌توانند موجب همه‌گیری یا حتی دنیاگیری در جمعیت انسان‌ها شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید