0

نکات مهم برای هرس کردن نهال بادام

تصویر پیدا نشد !
بازدید 12

[ad_1]

شاید دانستن نکاتی مهم و کاربردی در رابطه با فواید و چگونگی هرس درختان بادام در باغات وسیع و تجاری و همچنین آگاهی از بهترین زمان برای انجام هرس سالیانه درختان بادام برای باغداران عزیزی که به تازگی این حیطه را انتخاب و شروع کرده‌اند، خالی از لطف نباشد؛ چرا که باغداران همواره به دنبال راهکارهای جدید اما مقرون به صرفه‌ای هستند تا راندمان برداشت محصول درختان خود را افزایش دهند و در واقع بهترین عملکرد را از درختان باغ شاهد باشند.

در این مقاله ضمن معرفی شیوه‌های نوین هرس درختان بادام به شرح کلی فواید این عملیات و زمان مناسب آن نیز طبق نظر گارشناسان مجرب نهالستان پالیز نهال، پرداخته‌ایم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

فواید هرس درخت بادام

قبل از این که به معرفی شیوه‌های رایج و صحیح هرس درختان بادام بپردازیم، بهتر است اندکی به فواید و آثار و نتایج ماحصل از هرس درخت بادام بپردازیم؛ این آثار مشهود عبارتند از:

  • افزایش استحکام اسکلت درخت و فرم دهی به آن (زیباسازی و استحکام)
  • افزایش سلامت درختان بادام از طریق هرس و حذف درختان بیمار و آفت زده به منظور پیشگیری از سرایت بیماری
  • حذف شاخه‌های شکسته و اضافی و علف‌های هرز به منظور افزایش جریان هوا و تابش نور میان شاخه‌ها
  • افزایش طول عمر اقتصادی گونه با هرس باردهی

و موارد بسیار دیگری که در هنگام خرید نهال بادام می‌توانید از مشاوران نهالستان پرس و جو نمایید.

بهترین زمان هرس درختان بادام؟

یکی از رایج‌ترین سوالات باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال بادام این است که بهترین زمان هرس درختان بادام کی است؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت که زمان آغاز عملیات هرس و سربرداری برای درختان یک ساله، دوساله و حتی سه ساله با یکدیگر متفاوت هستند اما هر دو نوع هرس فرم دهی و باردهی را از همان سال‌های ابتدایی کاشت نهال باید آغاز نمود، منتها شدت و نوع هرس متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بهترین شیوه برای هرس درختان یک ساله بادام، هرس فرم دهی و حذف پاجوش‌های اضافی است که به استحکام تنه و ظاهر زیباتر درخت کمک می‌کند، همچنین از همان زمان شروع کاشت نهال بایستی حدودا ۲۰ سانتی‌متر بالا‌تر از پیوند را به صورت مورب ببرید و پس از گذشت یکسال نیز سرزنی درخت را از فاصله‌ی حدودا ۲ متری آغاز نمایید.

در سال دوم، سوم و چهارم عمر نهال بادام به ترتیب بهتر است در فصل زمستان اقدام به حذف شاخه‌های فرعی که مانع رشد شاخه‌های اصلی می‌شوند از فاصله‌ی ۶۰، ۴۰ و ۳۰ سانتی متری نمایید تا در ِآغاز سال پنجم درختی بالغ با ظاهر و فرمی کاملا متناسب داشته باشید که تعداد شاخه‌های فرعی و اصلی آن استاندارد باشند.

آیا هرس درخت بادام کهنسال نیاز است؟

در این بخش درباره هرس درخت بادام کهنسال توضیح خواهیم داد. علی رغم تصور بسیاری از باغداران درختان بادام مسنی که به اوج باردهی اقتصادی خود رسیده‌اند نیز همچنان نیاز به هرس سالیانه خواهند داشت و نه تنها بایستی هرس فرم دهی را روی آن اعمال نمود، بلکه نیاز به هرس باردهی و جوانسازی در راستای حفظ سلامت و افزایش طول عمر اقتصادی نیز خواهند داشت‌.

ناگفته نماند که هرس جوانسازی مرحله‌ای بسیار تخصصی است که نیازمند دقت بالایی است و باغداران باید در طی این مرحله شاخه‌های مسن و خشکیده را جدا نموده تا امکان رشد شاخه‌های جوان‌تر در راستای افزایش باردهی و حفظ کیفیت محصولات وجود داشته باشد.

سازگارترین فصل هرس درختان بادام کدام است؟

برای پاسخ به این سوال نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص نمود؛ چرا که سازگارترین فصل هرس درختان بادام بستگی به نژاد گونه و همچنین اقلیم آب و هوایی باغ خواهد داشت، اما طبق نظر کارشناسان بهتر است بلافاصله پس از ریزش بزگ‌های درخت این عملیات را اعمال نمود.

اولین مرحله‌ی آغاز هرس درختان بادام در اواخر فصل پاییز است که شروع به حذف شاخه‌های اضافی و بیمار می‌کنیم تا نور به خوبی به تمامی قسمت‌های درخت برسد و در فصل زمستان نیز پس از ادامه هرس فرم دهی شروع به سربرداری و هرس باردهی نموده تا درختان برای گلدهی در فصل بهار آماده باشند. در اواخر فصل تابستان پس از اتمام عملیات برداشت میوه، می‌توان پاجوش‌های اضافی یا شاخه‌های ضعیف و مزاحم را هرس نمود تا محصولاتی با کمیت و کیفیت بیشتر داشته باشیم‌.

اطلاعات تکمیلی : https://paliznahal.ir/product-category/almond/

کلام آخر

همانگونه که متوجه شدید انجام عملیات هرس درختان بادام می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود عملکرد درختان بادام و همچنین افزایش توجیه اقتصادی درختان باغ در راستای تجاری سازی و افزایش صادرات این محصول باارزش داشته باشد و شما باغداران عزیز نیز می‌توانید این عملیات حیاتی را به عهده کارشناسان مجرب و کاردان نهالستان های معتبر جهاد کشاورزی بسپارید تا در زمان مناسب به بهترین شکل این مرحله‌ی مهم باغداری را به اتمام رسانند.

در صورت وجود هر گونه ابهام در رابطه با نحوه خرید نهال بادام، قیمت نهال بادام و اصول هرس درختان بادام می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

تماس با پالیز نهال :

09144501007

09144501008

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید