0

نماینده مجلس: دولت مانع از کاهش قیمت خودرو می‌شود!

نماینده مجلس: دولت مانع از کاهش قیمت خودرو می‌شود!
بازدید 36


عضو کمیسیون صنایع مجلس عقیده دارد که دولت با تعریف هزینه‌های جانبی اجازه نمی‌دهد، کاهش قیمت خودرو با ورود خودروهای باکیفیت و ارزان اتفاق بیافتد.

وعده کاهش قیمت خودرو در بازار فروش با تزریق خودرو‌های وارداتی به کشور هدفی بود که از ابتدای کار دولت سیزدهم چندین مرتبه تکرار شد و حتی سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در آخرین گفته‌های خود در این مورد اشاره داشت که 200 هزار خودروی وارداتی از ماه آینده به بازار مصرفی خودرو کشور وارد خواهد شد.

از طرفی طبق وعده‌های قبلی قرار بر رسیدن ثبت سفارش واردات خودرو به 40 هزار دستگاه تا آخر هفته آینده بوده و براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت فروش خودرو‌های وارداتی از هفته سوم دی در بورس آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرح فروش نیسان زامیاد 13 دی 1401 [+شرایط و قیمت]

وعده کاهش قیمت خودرو با واردات

در همین راستا، الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درباره موضوع واردات خودرو و نحوه قیمت گذاری آن بیان کرد: «به طور کلی حدودا 12 میلیون تقاضا برای خودرو داریم، سالانه 2 میلیون دستگاه نیاز داخلی است؛ در حالیکه تولید داخلی فقط 1 میلیون دستگاه است که تولید جوابگوی نیاز نیست».

کاهش قیمت خودرو
الله وردی دهقانی

وی در ادامه افزود: «رسالت اصلی ما حمایت از تولید داخلی است، زیرا اگر در‌های کشور را باز کنیم تا واردات انجام شود قطعا با بیکاری و نابودی صنعت خودرو در بخش داخلی روبرو خواهیم شد».

در همین راستا، دهقانی در مورد وضعیت خودروسازان داخلی و ضرورت واردات خودرو گفت: «خودروسازان داخلی ما ورشکسته‌اند و بدهی انباشته بالایی دارند و با شرایط پیش‌آمده توانایی حرکت به سمت پلتفرم‌های جدید و به روز‌رسانی محصولات خود ندارند بنابراین باید افرادی مجوز واردات بگیرند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را در داخل ایجاد کنند و به سمت داخلی‌سازی و تولید خودروی استاندارد، باکیفیت و به روز حرکت کرده و مراکز تولید را افزایش دهند».

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه به دیده بان ایران ضمن اشاره بر عدم تاثیرگذاری واردات بر کاهش قیمت خودرو در بازار اعلام کرد: «برای ممانعت از افزایش قیمت خودرو، در قانون بودجه و قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهادی برای واردات دادیم البته دولت اجازه نخواهد داد که خودرو‌های وارداتی نسبت به خودرو‌های داخلی باکیفیت و ارزان باشند بنابراین با تعریف هزینه‌های جانبی قیمت‌ها را افزایش خواهند داد، زیرا اگر ارزان‌تر باشند، مردم به سمت خودرو‌های وارداتی خواهند رفت».

از طرفی الله‌وردی دهقانی واردات خودرو را نوعی تلنگر برای خودروسازان داخلی دانسته و در این مورد افزود: «وضعیت بازارخودرو خوب نیست و مردم حق دارند نسبت به این موضوع ناراضی باشند، با توجه به تقاضای بازار و تعداد مجاز و محدود واردات، میتوان گفت واردات منجر به بهبود وضعیت نشده و صرفا جنبه تعدیل‌کننده و موقت خواهد داشت».

لازم به ذکر است که به‌تازگی سخنگوی وزارت صمت از روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به جابه‌جایی رکورد پنج ساله خود شده، صحبت داشته است. وی اعلام کرده است: «از ابتدای سال تا اواسط آذر ماه رشد 380 درصدی تولید خودرو را داشتیم و همچنین شاهد تسریع فرآیند واردات خودرو نیز هستیم».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اقدامات دولت در جهت کاهش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید