0

نسخه سبک ویندوز 11 با عنوان Tiny11 رسما منتشر شد

نسخه سبک ویندوز 11 با عنوان Tiny11 رسما منتشر شد
بازدید 73


نسخه سبک ویندوز 11 معرفی شد. این سیستم‌عامل آنقدر سبک است که برای استفاده از آن تنها به 8 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی نیاز دارید.

نسخه سبک ویندوز 11 توسط مایکروسافت منتشر شد. مایکروسافت در زمینه ارائه نسخه‌های متفاوت از سیستم‌عامل محبوب خود ویندزو، ید طولایی دارد. غول فناوری ساکن ردموند در جدیدترین اقدام خود و در سکوت خبری، اقدام به ارائه نسخه فشرده ویندوز 11 به نام “Tiny11” کرده است که برای اجرا فقط به 8 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و 2 گیگابایت حافظه رم نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اطلاعات قابلیت نوت پد ویندوز 11 فاش شد

نسخه سبک ویندوز 11 در دسترس کاربران قرار گرفت

ویندوز ۹۵ پس‌ از نصب کمتر از ۱۰۰ مگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی اشغال می‌کرد. اکنون نصب ویندوز ۱۱ به حدود ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیاز دارد. شکی نیست که نرم‌افزارها با پیشرفت‌ فناوری به داده‌های بیشتری نیاز دارد اما بسیاری اعتقاد دارند ویندوز افزایش ۲۰ هزار درصدی اندازه‌ی نصب را در طول ۲۸ سال عمر خود توجیه نکرده است. اکنون یک توسعه‌دهنده‌ی خلاق، نسخه‌ی سفارشی ویندوز ۱۱ را منتشر کرده است که حجم آن ۵۰ درصد نسبت به نسخه‌ی اصلی کاهش یافته است.

NTDEV اخیراً نسخه‌ای از ویندوز ۱۱ را با نام Tiny11 منتشر کرده است که فقط به 8 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیاز دارد و روی کامپیوترهایی که از 2 گیگابایت رم بهره می‌برند نیز اجرا می‌شود. این نسخه همچنان پیش‌نیازهای نصب ویندوز ۱۱ را حذف می‌کند. البته مزیت‌های این نسخه به‌معنی حذف برخی قابلیت‌ها است.

به گزارش تک‌اسپات، نسخه‌ی کامپکت ویندوز ۱۱ براساس به‌روزرسانی 22H2 ویندوز ۱۱ پرو و به‌صورت فایل ISO در Archive.org ارائه می‌شود. حجم فایل دانلودی این نسخه حدود سه گیگابایت است، درحالی‌که حجم فایل نسخه‌ی اصلی به ۵٫۱ گیگابایت می‌رسد.

نسخه‌ی سبک‌ترشده‌ی ویندوز ۱۱ شامل مواردی ضروری مثل نرم‌افزار دسترسی، ماشین‌حساب، نوت‌پد و برنامه‌ی Paint است. این سیستم‌عامل همچنین امکان دسترسی به فروشگاه مایکروسافت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بنابراین می‌توان نرم‌افزارهای موردنیاز را روی آن نصب کرد. نسخه‌ی کامپکت ویندوز ۱۱ به‌طور پیش‌فرض از حساب‌های محلی پشتیبانی می‌کند اما می‌توان با حساب‌های آنلاین نیز از آن استفاده کرد.

NTDEV می‌گوید:

Tiny11 خدمات‌پذیر نیست اما می‌تواند دات‌نت، درایورها و موارد امنیتی را ازطریق بخش به‌روزرسانی دریافت کند.

NTDEV به کاربرانی که نگران خطرات امنیتی نسخه‌ی سفارشی ویندوز ۱۱ هستند اطمینان می‌دهد که Tiny11 هیچ کد یا ابزاری غیر از منابع مایکروسافت ندارد. بااین‌حال، افرادی که نگران حریم خصوصی هستند نباید آن را نصب کنند.

هدف Tiny11 گسترش دامنه‌ی سیستم‌هایی است که می‌توانند به ویندوز ۱۱ دسترسی داشته باشند. این نسخه‌ی سفارشی می‌تواند روی هر سیستمی که توانایی اجرای ویندوز ۱۰ را دارد نصب شود و حتی امکان بوت دوگانه را ارائه می‌دهد. به‌عبارت دیگر می‌توانید این سیستم‌عامل را در کنار ویندوز ۱۰ روی کامیپوتر خود نصب و در صورت نیاز از هر نسخه‌ای که تمایل دارید استفاده کنید.

نسخه سبک ویندوز 11 در دسترس کاربران قرار گرفت

ویندوز ۱۱ به‌دلیل پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه‌ی سخت‌افزاری ازجمله پردازنده یا الزامات ماژول TPM، از سوی بسیاری از کاربران موردانتقاد قرار گرفت. درواقع مایکروسافت اعلام کرده است برای استفاده از این سیستم‌عامل باید حداقل از پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل یا AMD Zen Plus استفاده کنید. سیستم‌های پشتیبانی‌نشده امکان اجرای ویندوز ۱۱ را ندارند اما از مدتی قبل راهکارهایی برای دور زدن این پیش‌نیازها ارائه شده است و حالا Tiny11 نیز به‌طور پیش‌فرض این الزامات را حذف می‌کند.

جدیدترین آمارهای ارائه‌شده از سوی StatCounter نشان می‌دهد سهم ویندوز ۱۱ اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است و این یعنی از هر پنج کامپیوتر شخصی ویندوزی، یک دستگاه این سیستم‌عامل را اجرا می‌کند. سهم ویندوز ۱۱ همچنان در حال افزایش است اما تا این‌ لحظه هنوز اختلاف زیادی با ویندوز ۱۰ (با سهم ۷۰ درصدی) دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نسخه سبک ویندوز 11 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید