0

نخستین داروی آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد

نخستین داروی آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد
بازدید 91

[ad_1]

سازمان غذا و داروی آمریکا نخستین داروی آلزایمر را تأیید کرد. با این داروی جدید احتمال می‌رود که بیماری زوال عقل تا حد بسیار زیادی درمان شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نخستین داروی آلزایمر جهان را تأیید کرد. این دارو که داروی لکمبی (Leqembi)، با نام شیمیایی لکانمب (Lecanemab) نامیده شده است، در درمان آلزایمر و زوال عقل تأثیر شگرفی داشته و این سازمان عنوان کرده است که داروی فوق باید در پوشش بیمه سلامت فدرال ایالات متحده آمریکا قرار گیرد. اما داروی Lecanemab دارای برخی مشکلات است که در ادامه نوشتار به آنها اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: کلید درمان آلزایمر در نحوه تولید تار عنکبوت نهفته است!

نخستین داروی آلزایمر به‌زودی عرضه می‌شود

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین داروی موثر در کند کردن آلزایمر را تأیید کرده است. به این ترتیب، داروی لکمبی (Leqembi)، با نام شیمیایی لکانمب (Lecanemab)، باید تحت پوشش گسترده برنامه بیمه سلامت فدرال آمریکا قرار بگرد.

جمعیت هدف عمده این بیمه بزرگسالان بالای ۶۵ سال است. این یعنی افراد بیشتری در مراحل آغازین بیماری آلزایمر می‌توانند به داروی لکمبی دسترسی داشته باشند.

نخستین داروی آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به‌زودی به‌کار گرفته خواهد شد

لکمبی آلزایمر را درمان نمی‌کند. در عوض، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این دارو می‌تواند زوال حافظه و یادگیری را بعد از ۱۸ ماه درمان حدود ۲۷ درصد کند کند. این داروی آلزایمر می‌تواند پلاک‌های بتا-آمیلوئید چسبنده داخل مغز مبتلایان را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

لکمبی را کمپانی داروسازی ژاپنی Eisai با همکاری کمپانی آمریکایی Biogen توسعه داده است. طبق تخمین این کمپانی‌ها، هزینه این دارو حدود ۲۶٬۵۰۰ دلار در سال خواهد بود.

لکمبی در زمستان سال گذشته تأییدیه سریع FDA را دریافت کرد. حالا، تأییدیه کامل FDA به‌معنی این است که این سازمان در ارزیابی‌های خود دریافته که لکمبی می‌تواند به حفظ حافظه و اندیشه کمک کند.

مشکلات درمان داروی لکمبی چیست؟

مرکز خدمات مدیکر و مدیک‌اید آمریکا اعلام کرده بود که پس از تأییدیه کامل FDA این دارو را تحت پوشش خود قرار می‌گیرد. و حالا با تأییدیه کامل FDA، بسیاری از بیماران با علائم شناختی و سطح بالای آمیلوئید می‌توانند لکمبی را دریافت کنند.

اما به‌نظر می‌رسد تعداد بیمارانی که در واقعیت این دارو را دریافت خواهند کرد بسیار کمتر خواهد بود. یک دلیل عوارض جانبی خطرناک بیماری است. بیماران از اخباری که درباره خون‌ریزی یا ورم مغز می‌شنوند نگران هستند.

دلیل دیگر، آماده نبودن سیستم درمان برای تجویز لکمبی و نظارت بر تعداد زیاد بیماران آلزایمر است. برای تجویز لکمبی نیاز به یک آزمایش اولیه برای تعیین سطح آمیلوئید است. سپس تزریق‌های داخل وریدی هر دو هفته یک بار و اسکن‌های مغزی مرتب برای تشخیص عوارض جانبی لازم هستند.

تعداد متخصصانی که بتوانند چنین نظارتی را روی بیماران آلزایمر داشته باشند بسیار کم است. با این حال، لکمبی حمایت بی‌سابقه‌ای از سوی بیماران و پزشکان دارد. برخلاف داروهای گذشته، نتایج این دارو بسیار نویدبخش و مثبت بوده‌اند. بیماران آزمایش‌های بالینی کنترل خوبی روی پیشرفت آلزایمر دارند و می‌توانند به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند. این بیماران حالا به طرفداران لکمبی تبدیل شده‌اند و آن را به همتایان خود پیشنهاد می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ نخستین داروی آلزایمر چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید