0

نخستین ایستگاه فضایی تجاری با همکاری اسپیس ایکس راه‌اندازی می‌شود

نخستین ایستگاه فضایی تجاری با همکاری اسپیس ایکس راه‌اندازی می‌شود
بازدید 27

[ad_1]

یک شرکت خصوصی قصد دارد با همکاری اسپیس‌ایکس نخستین ایستگاه فضایی تجاری جهان را راه‌اندازی کند. این ایستگاه تا دو سال دیگر افتتاح خواهد شد.

نخستین ایستگاه فضایی تجاری قرار است توسط شرکت خصوصی Vast و با همکاری اسپیس‌ایکس به‌عنوان شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک راه‌اندازی شود. بنابر اعلام این شرکت، ایستگاه فضایی ذکر شده تا دو سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد. گفتنی‌ست این ایستگاه فضایی قرار است با موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس راهی فضا شود و بدین‌ترتیب Vast و اسپیس‌ایکس رقابتی تنگاتنگ با شرکت‌هایی مانند بلو اوریجین آغاز خواهند کرد.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: تشکیک رئیس سابق برنامه فضایی روسیه درباره فرود آمریکایی‌ها روی ماه ؛ چطور قادر به تکرارش نیستند؟

اسپیس ایکس نخستین ایستگاه فضایی تجاری را دایر خواهد کرد

یک مدعی دیگر، به میدان رقابت برای تاسیس نخستین ایستگاه فضایی تجاری اضافه شد. کمپانی وست برای راه‌ انداختن ایستگاه فضایی هیون-1 (Haven-1) در تابستان 2025 برنامه‌ریزی کرده و در راه رسیدن به این هدف، از اسپیس ایکس کمک خواهد گرفت. به این ترتیب، Vast و SpaceX به رقبای Blue Origin و سایر نام‌های بزرگ این عرصه تبدیل خواهند شد.

برنامه این است که موشک فالکون ۹، سکوی فضایی را به مدار نزدیک زمین انتقال دهد و سپس در قالب ماموریت Vast-1، فضاپیمای Crew Dragon اسپیس ایکس، 4 نفر را برای اقامتی 30 روزه به هیون-1 برساند. هم‌اکنون کمپانی وست در حال جذب نیرو برای مشارکت در این مأموریت است و گزینه سفر فضایی دوم را هم روی میز دارد.

البته Haven-1 ایستگاه فضایی بسیار کوچکی است و چندان بزرگ‌تر از کپسول فضایی اسپیس ایکس نخواهد بود. هدف هم فعلا علمی و بررسی شرایط زیستن 4 نفر درون آن است. هیون-1 می‌تواند با گردش خود، جاذبه ماه را شبیه‌سازی کند و Vast امیدوار است در نهایت، آن را به یکی از ماژول‌های ایستگاه فضایی بزرگ‌تر خود تبدیل کند.

اسپیس ایکس نخستین ایستگاه فضایی تجاری را دایر خواهد کرد

رقبای دیگر هم سودای تاسیس یک ایستگاه فضایی خصوصی-تجاری را در سر می‌پرورانند؛ اما نشان کردن سال 2025، بیانگر بلندپروازی Vast است. به‌عنوان مثال، می‌توانیم از کمپانی فضایی جف بزوس، بلو اوریجین نام ببریم که راه‌اندازی ایستگاه فضایی Orbital Reef را به نیمه دوم دهه جاری موکول کرده است. انتظار نمی‌رود لاکهید مارتین و نانورکس هم تا پیش از سال 2027، عملیات تاسیس Starlab را آغاز کنند.

بیشترین شانس برای نزدیک شدن به Vast را کمپانی Axiom دارد که چنین عملیاتی را برای اواخر سال 2025 برنامه‌ریزی کرده است.

البته با توجه به چالش‌ها و هزینه‌های احداث یک پایگاه فضایی، هیچ تضمینی نیست که این زمان‌بندی‌ها طبق نقشه پیش بروند. هر چه باشد، صحبت از اقامتگاه‌های تجاری است که بتوانند امکان زیستن بلندمدت افراد را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ نخستین ایستگاه فضایی تجاری چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید