0

نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام مشخص شد

نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام مشخص شد
بازدید 135


نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام یکی از سوالات کسانی است که به دنبال دریافت تسهیلات بانکی هستند. این طرح می‌تواند نیاز اقشار مختلف جامعه را برطرف کند.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بانک‌های مختلف با ارائه تسهیلات مختلف به دنبال رفع نیازهای اقشار مختلف درآمدی جامعه هستند. بانک مرکزی طرح‌های تسهیلاتی مختلفی را در اختیار بانک‌های عامل خود قرار داده است. یکی از این طرح‌ها، واگذاری وام با بورس از طریق وثیقه گذاری است.

آبان تتر

بیشتر بخوانید: مبلغ وام دانشجویی جدید مشخص شد؛ شرایط دریافت

نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام

دریافت وام با سهام دارای شرایط ویژه‌ای است و متقاضیان می‌بایست، مدارک مختلفی را برای دریافت این تسهیلات بانکی ارائه کند. افرادی که به دنبال دریافت این تسهیلات از بانک مرکزی هستند؛ باید تمامی فرآیند دریافت وام بانکی را به طور کامل انجام دهند.

نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام
نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری در رابطه با نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام گفت:

افرادی که برای دریافت وام بانکی، به دنبال توثیق سهام خود هستند باید فرآیند دریافت تسهیلات را به طور کامل انجام دهند.

افرادی که متقاضی دریافت این وام با بورس هستند، باید دارای شرایط خاصی باشند که مشمول دریافت این تسهیلات شوند در همین رابطه سمیه محمدی گفت:

 شرایطی مانند سن فرد (بالای ۱۸ سال)، ثبت‌نام در سجام، معدل حساب، رتبه بندی افراد بر اساس تسهیلات دریافت شده به عنوان شرایط عمومی در بازار پول وجود دارد که افراد باید به آن‌ها توجه کنند.

فردی که به دنبال دریافت وام است باید با توجه به حسابی که در حساب بانک مورد نظر دارد معدلی را کسب کند تا از این طریق بتواند باقی اقدامات مربوط به توثیق سهام را انجام دهد. این‌گونه نیست فردی که صرفا دارای اوراق بهادار است، بتواند به طور حتم آن را وثیقه قرار دهد و وام دریافت کند.

دریافت وام از طریق بورس که تنها با واگذاری وثیقه امکان‌پذیر است در بانک‌های ملی و مهر ایران زمین اجرا می‌شود، راهی برای جایگزین کردن ضامنان حقیقی و حقوقی برای دریافت تسهیلات است. سمیه محمدی همچنین در ادامه در رابطه با نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام خاطر نشان کرد:

گاهی در این میان سهامداری که به دنبال توثیق سهام و دریافت وام است، سهام خود را نزد کارگزاری فریز کرده که در این صورت فرد نمی‌تواند دوباره سهام خود را برای دریافت وام وثیقه کند. فردی که به دنبال دریافت وام است، باید سهامی را نزد بانک به عنوان وثیقه قرار دهد که قابل معامله باشد، همچنین در این میان نمادهای حق تقدم در این پروژه نمی‌توانند به عنوان وثیقه گذاشته شوند.

واگذاری وثیقه که مکملی برای دریافت وام محسوب می‌شود از سال 1389 دستورالعمل اجرایی آن در تمامی بانک‌های عامل، پیاده سازی شده است.

نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام
سهام

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری در رابطه با واگذاری وثیقه تاکید کرد:

 فرد برای دریافت وام به‌جای آنکه ضامن را نزد بانک ببرد، سهام را به عنوان وثیقه می‌گذارد. طبق قانون دستورالعمل وثیقه، وثیقه گذار ضمن ثبت وثیقه در سامانه بانک، درخواستی را به شرکت سپرده‌گذاری ارائه می‌دهد.

برخی از افراد فرآیند را رها می‌کنند و پروسه را به طور کامل طی نمی‌کنند، در این زمان دیگر قادر به دریافت وام نیستند. شرکت سپرده‌گذاری به هیچ عنوان بدون درخواست وثیقه‌گیر اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد.

همچنین وی در رابطه با اجرای کامل تمامی دستورالعمل‌ها جهت نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام اظهار کرد:

 اگر فرد وام گیرنده در مدت‌زمان مشخص اقدامات مربوط به بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام ندهد و به تعهدات خود عمل نکند، بعد از اطلاع‌رسانی‌های لازم، درخواست فروش از سوی بانک به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و فروش دارایی انجام خواهد شد.

شخص زمانی که برای دریافت وام وارد سامانه بانک می‌شود، باید برخی از قوانین و مقرراتی را مانند وکالت‌نامه فروش مشاهده می‌کند و باید با دقت کامل همه این موارد را مطالعه کند.

لازم به ذکر است که افرادی که مشمول دریافت این تسهیلات بانکی می‌شوند می‌بایست در موعد مقرر به بازپرداخت وام خود اقدام نمایند؛ البته تمامی اطلاع رسانی‌های لازم از سوی بانک‌های اجرا کننده ارسال و انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره‌ی نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت وام چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید