0

ناسا می‌گوید ژوئیه (تیر-مرداد) گرم‌ترین ماه تاریخ زمین است!

ناسا می‌گوید ژوئیه (تیر-مرداد) گرم‌ترین ماه تاریخ زمین است!
بازدید 20

[ad_1]

طبق آخرین تخمین‌های ناسا به‌نظر هم‌اکنون در گرم‌ترین ماه تاریخ زمین قرار داریم و این برآوردها حاکی از آن است که تیر ماه امسال یک رکورد دمایی ثبت کرده است.

براساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های مختلف که در حوزه اقلیم‌شناسی و آب و هوا کار می‌کنند، تخمین زده می‌شود که جولای 2023 که مصادف با تیر و مرداد ماه 1402 بوده، رکورد روزانه دما به صورت متوسط در کره زمین شکسته خواهد شد و درواقع تیر ماه را مبدل به گرم‌ترین ماه تاریخ زمین می‌کند. در این زمینه حتی داده‌های زمینی و داده‌های جمع‌آوری شده از سوی ماهواره‌ها هم به‌نوعی مهر تاییدی بر این مسئله است.

این در حالی است که افزایش دما باعث تسریع روند ذوب شدن یخ‌های قطبی، تهدید زیست بوم‌ها، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و نابودی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در خشکی و دریا خواهد شد. لذا درحال‌حاضر بسیاری از این گونه‌ها به علت افزایش دمای هوا در حال انقراض هستند و این امر بسیار تاسف‌انگیز است.

از طرفی چیزی که منجر به این رکورد شکنی‌ها شده، به‌نظر الگوی رایج آب و هوایی نبوده، بلکه تغییرات کلی در دمای کره زمین در نواحی مختلف زمین با اقلیم‌های متفاوت دیده می‌شود. متاسفانه طی چندین ماه گذشته که دمای سطح دریاها حتی خارج از مناطق استوایی هم رو به افزایش بوده و میزان این افزایش به شدتی هست که باعث ثبت رکوردهایی نیز شده است.

بیشتر بخوانید: با رنگ کردن دو درصد زمین می‌توان گرمایش جهانی را کاهش داد!

تیرماه گرم‌ترین ماه تاریخ زمین

براساس برآوردهای دانشمندان این روند نیز تداوم خواهد یافت و با رشد میزان تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، شاهد رکوردشکنی‌های دیگر با افزایش دما هم خواهیم بود. آنچه هم‌اکنون در حال وقوع است، احتمال ثبت سال 2023 به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ زمین را بالاتر می‌برد. حتی پیش‌بینی شده که به احتمال 80 درصد سال 2023 گرم‌ترین سال تاریخ زمین در صدها یا هزاران سال اخیر معرفی شود.

در همین زمینه «گاوین اشمیت» اقلیم‌شناس ارشد ناسا بیان داشت: «تیر-مرداد ماه سال 1402 (جولای 2023) احتمالا گرم‌ترین ماه تاریخ زمین برای صدها و یا شاید هزاران سال گذشته است.»

گرم‌ترین ماه تاریخ زمین

اشمیت طی یک نشست توجیهی که از سوی ناسا برگزار شد، به خبرنگاران اعلام کرد: «اگر چه میزان افزایش دما در این بازه زمانی تفاوت اندکی با رکوردهای پیشین دارد، اما روند افزایش گرما در سراسر کره زمین غیرقابل انکار است. احتمالا در گزارش‌هایی که در ماه‌های آینده از مراجع مختلف منتشر می‌شود و به کمک داده‌های بیشتری که در این زمینه جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانیم نرخ افزایش دما را تخمین بزنیم.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما شاهد تغییرات بی‌سابقه در سراسر جهان هستیم. امواج گرما که در آمریکا، چین و اروپا مشاهده می‌کنیم، رکوردهای زده شده در هر زمینه در سراسر جهان را به ترتیب از بین می‌برد و رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. علاوه بر این، این اثرات را نمی‌توان صرفا به الگوهای آب و هوایی رایج در این فصول نسبت داد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ثبت گرم‌ترین ماه تاریخ زمین طی ماه‌های تیر و مرداد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید