0

موش‌های شاخدار ؛‌ نویدبخش رشد مجدد اندام در انسان! [+عکس]

موش‌های شاخدار ؛‌ نویدبخش رشد مجدد اندام در انسان! [+عکس]
بازدید 46


موش‌های شاخدار نتیجه جدیدترین پژوهش دانشمندان با هدف رشد مجدد اندام در انسان است که شاید بسیار عجیب به‌نظر برسد.

دانشمدان بوسیله موش‌های شاخدار درنظر دارند رشد مجدد اندام در انسان را ممکن سازند. این گروه تحقیقاتی با کاشت شاخ گوزن بر سر این موش‌ها می‌خواهند به این هدف برسند که این عمل یک نوع پیوند سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود. جالب‌تر اینکه تنها 45 فرصت لازم است تا این شاخ‌ها بر روی سر این موش‌ها پدیدار شوند.

بیشتر بخوانید: واکسن سرطان دانشگاه استنفورد بدن انسان را قادر به شناسایی سرطان می‌کند

موش‌های شاخدار شاید منجر به رشد مجدد اندام‌های انسان شوند

محققان چینی توانسته‌اند به کمک پیوند سلول‌های بنیادی گوزن به موش، ساختارهایی شبیه شاخ گوزن را روی پیشانی موش‌ها رشد دهند. شاخ گوزن‌ها هر ساله افتاده و دوباره رشد می‌کند و در طول فصل بهار روزی یک اینچ (۲.۵ سانتیمتر) به طول آن‌ها اضافه می‌شود. در تحقیقات جدیدشان، محققان دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در استان شی یان، چین، سلول‌های عامل این رشد دوباره گوزن را در آن ها کشف کردند.

موش‌های شاخدار شاید منجر به رشد مجدد اندام‌های انسان شوند

تنها ۴۵ روز بعد از پیوند این سلول‌های بنیادی به پیشانی موش‌های بی مو، برآمدگی‌های کوچکی روی پیشانی آن‌ها شروع به رشد کرد. تیم محققان چینی امیدوارند که این موفقیت روزی بتواند برای کمک به ترمیم استخوان‌ها یا غضروف‌ها در انسان‌ها و یا حتی بازگرداندن دوباره اندام‌های قطع شده استفاده شود.

شاخ گوزن‌ها تنها عضو بدن در پستانداران است که هر ساله از نو رشد می‌کند و یکی از سریع‌ترین رشد بافت‌های زنده را در طبیعت دارد. بعد از اینکه برخی جانوران اندامی را از دست می‌دهند، جمعیت سلول‌های موسوم به «بلستما» (blastema) افزایش می‌یابد، که می‌تواند در نهایت به سلول‌های تبدیل شود که آن اندام را از نو رشد می‌دهند. گوزن‌های شاخ‌دار دارای سلول‌های بلستما هستند که بافت و استخوان شاخ را بعد از افتادن آن، از نو می‌سازند.

موش‌های شاخدار شاید منجر به رشد مجدد اندام‌های انسان شوند

در سال ۲۰۲۰، تیمی متفاوت از محققان دریافتند که می‌توانند با تزریق تکه‌ای از بافت شاخ گوزن زیر پوست پیشانی موش‌ها، برآمدگی‌هایی شاخ گونه را رشد دهند. اما برای تحقیق جدید، محققان می‌خواستند آن سلول‌های بلستمای خاص موجود در بافت شاخ که مسئول بازسازی دوباره آن هستند را شناسایی کنند. این تیم از توالی یابی RNA برای مطالعه ۷۵,۰۰۰ سلول گوزن سیکا در بافت‌های شاخ و اطراف آن استفاده کردند. با اجرای این تکنیک روی سلول‌های شاخ، قبل، در حین و بعد از افتادن شاخ‌ها، محققان توانستند دریابند که دقیقاً کدام سلول‌ها باعث رشد دوباره شاخ گوزن‌ها می‌شوند.

موش‌های شاخدار شاید منجر به رشد مجدد اندام‌های انسان شوند

نتایج نشان می‌داد که ۱۰ روز پیش از افتادن شاخ گوزن‌ها، سلول‌های بنیادی در پایه شاخ بسیار زیاد می‌شوند. ۵ روز بعد از افتادن شاخ‌ها، این سلول‌ها نوع فرعی جداگانه‌ای از سلول‌ها را بازتولید می‌کنند که این تیم از محققان نام آن را «سلول‌های پیش ساز بلستمای شاخ» نامیدند. و ۱۰ روز پس از افتادن شاخ‌ها، این سلول‌ها شروع به بازگشت به بافت پایه شاخ و استخوان کردند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص موش‌های شاخدار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید