0

مهم ترین ویژگی های موشک خیبرشکن ؛ [+ مشخصات موشک قدر]

مهم ترین ویژگی های موشک خیبرشکن ؛ [+ مشخصات موشک قدر]
بازدید 18

[ad_1]

صبح امروز در کنگره 24 هزار شهید تهران، از دو موشک خیبرشکن و قدر رونمایی شد. در ادامه مطلب نگاهی به مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر می‌اندازیم.

امروز چهارشتبه، 11 بهمن 1402 کنگره 24 هزار شهید تهران در حاشیه سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. در جریان این کنگره، سپاه پاسداران از دو موشک بالستیک خیبرشکن و قدر رونمایی کرد.

این موشک‌ها چندی پیش در عملیات علیه گروهک‌های تکفیری مورد استفاده قرار گرفتند که از لحاظ مسافت شلیک موشک، دوربردترین عملیات انجام شده سپاه پاسداران بود.

موشک خیبرشکن را می‌توان نسل سوم موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران برشمرد. در ادامه مطلب ضمن معرفی هردو موشک، مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و موشک قدر را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: ناو ابومهدی المهندس و شناورهای موشک انداز ملحق شده به نیروی دریایی سپاه چه ویژگی هایی دارند؟ [+فیلم]

مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، امروز در حاشیه برگزاری کنگره 24 هزار شهید تهران، دو موشک بالستیک خیبرشکن و قدر را به نمایش گذاشت.

4 فروند موشک خیبرشکن، چند روز پیش در عملیات علیه گروهک‌های تکفیری در ادلب سوریه از جنوب خوزستان شلیک شد و به نوعی دوربردترین عملیات موشکی سپاه پاسداران را رقم زد.

گفتنی‌ست که راکت خیبرشکن از جنوب خوزستان تا ادلب سوریه، مسافتی بالغ بر 1300 کیلومتر را پیموده است.

مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر
مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر

موشک بالستیک خیبرشکن نخستین بار در سال 1400 همزمان با 43مین گرامی‌داشت پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در جریان بازدید از یکی از پایگاه‌های موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه پاسدارن رونمایی شد.

ویژگی ها و مشخصات موشک خیبرسکن

موشک خیبرشکن را می‌توان جهشی در حوزه توان موشکی جمهوری اسلامی ایران دانست. موشک خیبرشکن، نسل سوم موشک‌های بالستیک دوربُرد و نقطه‌زن سپاه پاسداران است که از سوخت جامد استفاده می‌کند. این موشک در فاز فرود دارای قدرت مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است. این موشک همچنین قابلیت اصابت به اهدافی با بُرد و شعاع 1450 کیلومتری را دارد.

طراحی موشک بالستیک خیبرشکن به گونه‌ای است که وزنی بسیار سبک داشته باشد. این قابلیت درون موشک خیبرشکن وجود دارد و این موشک 1 سوم نمونه‌های دیگر وزن دارد. همچنین مدت آماده بکار و شلیک نیز تا 1 ششم کاهش یافته است.

مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر

مانورپذیری این موشک در فاز نهایی جهت مقابله با سامانه‌های پدافندی ضرموشکی تقویت شده که این ویژگی را از از طراحی کلاهک جنگی و بالک‌های خاص به ارث برده است.

موشک جیبرشکن دارای دقت بسیاری بالایی است که اهداف را به صورت نقطه‌ای مورد اصابت قرار می‌دهد. همچنن کلاهک آن قادر است دمای بسیار بالایی را نیز تحمل کند. موشک خیبرشکن همچنین ابعاد کوچک‌تری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد و در یک پایگاه موشکی، می‌توان تعداد بیشتری از آن را انبار کرد.

با بررسی دقیق سرجنگی موشک خیبرشکن، نشانه‌هایی از وجود رمپ‌های مشکی رنگ جلوی بالک‌ها مشاهده می‌شود که دلیل استفاده از این رمپ‌ها، ایجاد یک ناحیه جدایش جریان است که در این ناحیه با کاهش چگالی هوا، اثر گرمایش آیرودینامیک روی شفت متصل کننده بالک به عملگر را کاهش داده و مانع از ذوب شدن آن می‌شود.

مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر
مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر

موشک خیبرشکن دارای مشخصات زیر است:

  • طول موشک: 10.5 متر
  • قُطر موشک: 80 سانتی‌متر
  • وزن موشک: 4.5 تن
  • وزن کلاهک: 500 کیلوگرم
  • کلاهک موشک از نوع انفجاری سریع و شدید است
  • جنس بدنه موشک خیبرشکن از کامپوزیت ساخته شده است

مشخصات و ویژگی های موشک خیبرشکن و قدر

موشک خیبرشکن از لحاظ شتاب قادر است قبل از خروج از جو به سرعت 4 تا 5 ماخ (4 تا 5 برابر سرعت صوت) برسد. این شتاب موشک را در پیمایش مسافت بیشتر بسیار کمک می‌کند.

مزیت دیگر قابلیت استفاده از طیف وسیع پرتابگرها است که بر اساس تصاویر منتشرشده، پرتابگر مورد استفاده برای موشک خیبرشکن بر روی یک شاسی ۱۰ چرخ تجاری سوار شده که قابلیت استتار به صورت یک خودروی تجاری را نیز دارد.

این سامانه تمام‌ایرانی از ایده تا محصول توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است.

مشخصات و ویژگی های موشک قدر

دیگر موشکی که امروز در کنگره 24 هزار شهید تهران به نمایش گذاشته شد، موشک قدر است. این موشک نیز از نوع موشک‌های بالستیک نقطه‌زن و دوربُرد است که در اصل نسخه تکامل‌یافته موشک شهاب 3 می‌باشد. این موشک از نوع موشک‌های سوخت مایع تک‌مرحله‌ای است که توانایی تخریب بسیار بالا را با دقت فراوان دارد. موشک قدر برای اهداف ثابت بکار گرفته می‌شود.

موشک قدر، موشکی دوربُر با برد 2000 کیلومتری است. همچنین سامانه هدایتی موشک قدر نیز از نوع ترکیبی (اینرسی و کمک ناوبری) است.

در پایین با مشخصات موشک قدر آشنا خواهید شد:

  • نوع موشک: زمین به زمین – دوربُرد
  • ساخت: جمهوری اسلامی ایران
  • برد موشک: ۱۶۵۰ کیلومتر
  • وزن موشک: ۱۷۲۰۰ کیلوگرم
  • وزن سرجنگی: ۶۵۰ کیلوگرم
  • طول موشک: ۱۶ متر
  • قطر موشک: ۱۲۵ سانتی متر

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص موشک‌های بالستیک دوربرد و نقطه‌زن خیبرشکن و قدر چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید