0

ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات ساخت تراشه!

ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات ساخت تراشه!
بازدید 107


ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات ساخت تراشه خبرساز شد. شرکت ASML زیر تیغ تیز مؤسسات حقوق بشر قرار گرفت.

ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات ساخت تراشه جنجالی شد. مؤسسه حقوق بشر هلند به‌تازگی دریافته است که شرکت “ASML” که یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده تجهیزات پردازنده در جهان است، به خاطر تبعیت از قوانین ایالات متحده آمریکا، دست به تبعیض نژادی زده و هیچ کارمند ایرانی استخدام نمی‌کند. ازاین‌رو مؤسسه حاضر از این شرکت شکایت کرده است. جزئیات ماجرا را در ادامه نوشته بخوانید.

بیشتر بخوانید: تولید تراشه‌های دو نانومتری TSMC به زودی آغاز می‌شود

ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در شرکت ASML خبرساز شد

مؤسسه حقوق بشر هلند می‌گوید ASML احتمالاً درخواست استخدام افراد تبعه ایران، سوریه، کوبا و کره شمالی را نمی‌پذیرد، چون این افراد ممکن است به اطلاعات حساس فناوری‌های آمریکایی دست پیدا کنند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که این شرکت تحت قوانین هلند به اتخاذ چنین سیاستی موظف نشده است.

یک مؤسسه حقوق بشری که بر مسائل تبعیض‌آمیز در هلند نظارت دارد، در گزارشی در تاریخ 16 ژوئن اعلام کرد:

«مقررات صادرشده از طرف نهادهای ایالات‌متحده گاهی اوقات در خارج از خاک آمریکا هم اثربخشی دارند.»

به همین خاطر، اگرچه این مقررات توسط قانون‌گذاران هلندی وضع نشده است، اما ASML به اجرای آن‌ها می‌پردازد. شرکت ASML که مقر اصلی آن در فلدهوفن هلند قرار دارد، در آمریکا هم بسیار فعال است و تجهیزاتی را تولید می‌کند که در ساخت نیمه‌رساناها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در شرکت ASML خبرساز شد

حالا بنیاد مبارزه با تبعیض روتردام شکایتی را علیه سیاست‌های استخدام در ASML ثبت کرده و مدعی شده است که این شرکت نباید طبق قوانین هلند، براساس ملیت افراد رفتارهای تبعیض‌آمیز داشته باشد. بااین‌حال، در گزارش مؤسسه حقوق بشری هلند آمده است که نقض قوانین آمریکا می‌تواند ریسک تحریم را برای ASML به‌دنبال داشته باشد و فعالیت این شرکت را به تعطیلی بکشاند.

در بخشی از این گزارش به فلوچارتی اشاره شده است که بررسی‌های منظم ASML پیرامون قوانین صادراتی آمریکا را نشان می‌دهد. طبق این بررسی‌ها، کارمندان شرکت نباید تبعه کشورهایی نظیر ایران، سوریه، کره شمالی و کوبا باشند یا در این کشورها اقامت دائم داشته باشند. این فهرست همچنین شامل 20 کشور دیگر نظیر چین و روسیه می‌شود که ایالات‌متحده آن‌ها را برای امنیت ملی خود تهدیدآمیز تلقی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ممنوعیت استخدام کارمند ایرانی در  شرکت ASML چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید