0

معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس از نگاه سایت فیگار

معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس از نگاه سایت فیگار
بازدید 265

[ad_1]

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس آثار درخشانی هستند که بر اساس پولِ خوب خوابیده در نتفلیکس و استعداد مولفانش ساخته شده‌اند. آنها  را در این نوشتار بررسی می‌کنیم.

نِتفلیکس یک پلت‌فرم و شرکت تولیدکننده محتوای آمریکایی است که در ایران با آثاری مانند Black Mirror و Dark شناخته شده. آثار درخشانی که اتفاقا علمی تخیلی هم هستند. در بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس نه به سریال‌های برترِ نتفلیکس درین زمینه بل‌که به فیلم‌های برترش در این کانسپت خواهیم پرداخت.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

از The Book of Eli تا Inception 

فهرستِ مطالبِ نوشتار معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس:

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

ژانر علمی–تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن ساختار آن از هم بپاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود داد، از جمله تعریف جالبی که می‌گوید: «اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی-تخیلی است!» اما شاید پرطرفدارترین آنها تعریف اخیر باشد، حتی اگر دانش امروز پاسخی برای پرسش‌های چرایی و چگونگی مطرح شده را نداشته باشد.

ابهامی که وجود دارد مربوط به زمانی است که عنصر خیال چنان با توجیه‌های علمی در هم می‌آمیزد که جدا کردن آن ممکن نیست و ماهیت علمی بودن اثر زیر سؤال می‌رود. البته چنین ابهامی معمولاً در آثار علمی–تخیلی نویسان شاخص مانند آسیموف یا آرتور. سی. کلارک وجود ندارد. در اثر علمی–تخیلی نویسنده فکر خود را رها می‌کند تا به آینده برود و آنچه را در اثر پیشرفت علمی امکان‌پذیر شده‌است را به تصویر بکشد.

در اثر علمی تخیلی نویسنده گاهی تمایلات و آرزوهای انسان‌ها و گاهی بیم‌ها و ترس‌های آنها را بیان می‌کند. در این بین ژانر علمی تخیلی ارباب بلامنازع گونه‌ای از سینما شد که بقایش؛ صفر تا ۱۰۰ منوط به پیشرفت سیستم‌های یارانه‌ای و استودیوهای دیجیتال است.

The Book of Eli

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

کتاب الی یک فیلم اکشن پسا آخرالزمانی نئو وسترن آمریکایی محصول سال 2010 به کارگردانی برادران هیوز، نویسندگی گری ویتا، و با بازی دنزل واشنگتن، گری اولدمن، میلا کونیس، ری استیونسون و جنیفر بیلز است. . داستان حول محور الی، یک چادرنشین در دنیای پسا آخرالزمانی می‌چرخد که صدایی به او می‌گوید نسخه‌ای از یک کتاب مرموز خود را به مکانی امن در ساحل غربی آمریکای شمالی برساند. تاریخ جهان پس از جنگ در طول مسیر توضیح داده می‌شود و همچنین اهمیت وظیفه الی توضیح داده می‌شود. فیلمبرداری در فوریه 2009 آغاز شد و در نیومکزیکو انجام شد.

۳۰ سال از پایان تمدن گذشته و تنها عده کمی از انسان‌ها روی زمین باقی‌ مانده‌اند و از میان آن‌ها هم تنها شمار اندکی بازمانده از دنیای قدیم هستند و باقی مردم از همان‌ها و در دنیای جدید به دنیا آمده‌اند و مردم دنیای جدید همگی بی‌سوادند. در این میان کارنگی (گری اولدمنِ عزیز) نام شخصیت منفی اصلی فیلم است که بدنبال بدست آوردن آخرین نسخه کتاب مقدس است تا بواسطه آن بر مردم دنیا سیطره یابد. کارنگی در دنیای قدیم هم زندگی کرده و می‌خواهد از بی‌اطلاعی مردم دنیای جدید سوءاستفاده کند و خود را رسولی از طرف خدا معرفی کند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

او عده‌ای از مردان قوی و مسلح را اجیر کرده تا افراد بی‌پناهی را که در بیابان‌ها سرگردانند بکشند یا اسیر خود کند. او کتاب‌هایی که در اینجا و آنجا از دنیای قدیم باقی‌ مانده را توسط افراد اجیرش جمع‌آوری می‌کند تا بلکه شاید یک نسخه از کتاب مقدس را بیابد، اما تلاشش به نتیجه‌ای تا‌کنون نرسیده. تا این که… در سوی دیگر، عیلی (با بازیِ خوبِ دنزل واشینگتن) که شخصیت اصلی و مثبت داستان است آخرین نسخه بازمانده از کتاب مقدس را در کوله‌پشتی خود دارد و می‌خواهد آن را به «غرب» ببرد تا در آنجا از کتاب محافظت شود.

او معتقد است که پس از پایان دنیای قدیم، ندایی معنوی او را فراخوانده و از او خواسته کتاب مقدس را حفظ کند و به غرب ببرد و معتقد است که تحت حفاظت آن ندا قرار دارد. عیلی از همان پایان دنیا یعنی ۳۰ سال قبل در حال حرکت به سمت غرب بوده‌ است و از میان بیابان‌ها و شهرهای ویران گذر می‌کند بدون اینکه راه‌ها را تشخیص بدهد و بداند کجاست.

او اعتقاد دارد نیرویی معنوی او را به مقصد یعنی غرب هدایت می‌کند و نیازی به استفاده از چشم بصری نیست. تا اینکه عیلی و کارنگی به یکدیگر می‌رسند. کارنگی که از وجود کتاب مقدس نزد عیلی باخبر شده از او می‌خواهد کتاب را به او بدهد اما عیلی قبول نمی‌کند در نتیجه نیروهای کارنگی به عیلی شلیک می‌کنند اما تیرها به نقاط آسیب‌پذیر او نمی‌خورد گویی که ازو محافظت می‌شود. عیلی در این درگیری پس از شلیک به پای کارنگی به راهش ادامه می‌دهد. دختری بنام سولارا نیز (میلا کونیس) همسفر او می‌گردد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

پس از مدتی کارنگی و نیروهایش با ماشین به جستجوی عیلی می‌روند و او را می‌یابند اما عیلی در برابر آن‌ها مقاومت می‌کند. کارنگی هم کوتاه نمی‌آید و از ترفندی استفاده می‌کند، و سولارا را تهدید به مرگ می‌کند تا از این طریق احساسات عیلی را برانگیزد در نتیجه عیلی تسلیم می‌شود و کتاب را به کارنگی می‌دهد، کارنگی هم همان کاری را می‌کند که عیلی با او کرد یعنی تیری به او شلیک کرده و می‌رود، عیلی هم نقش زمین می‌شود.

اما عیلی مصدوم سفر خود را از سر گرفته و به سمت غرب می‌رود. از سوی دیگر در میانه راه سولارا باز به او می‌پیوندند و همراهش می‌شود. در نهایت هر دو به «غرب» یعنی بقایای شهر سانفرانسیسکو می‌رسند و به پیرمردی دانا که در جزیره آلکاتراز از آثار دنیای قدیم نمونه برداری کرده‌است می‌رسد.

پیرمرد می‌گوید نمونه همه چیزها را دارد و فقط کتاب مقدس را کم داشته، عیلی می‌گوید کتاب را همراه ندارد ولی آن را از حفظ است و می‌تواند آن را آیه به آیه بخواند تا پیرمرد بنویسد. اما کارنگی هم پس از گشودن کتاب مقدس می‌فهمد که این کتاب به خط بریل نوشته شده و نمی‌تواند آن را بخواند و اینجا مشخص می‌شود که عیلی در واقع تمام این مدت نابینا بوده‌ است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

کارنگی در اینجا رویاهای خود را خراب شده می‌بیند، و در آخر چون کارنگی تمام افرادش را در مسیر بدست آوردن کتاب از دست داده مورد هجوم مردم فقیر قرار می‌گیرد و اموالش غارت می‌شود و در همان آشوب‌ها محو می‌شود… عیلی که از فرط زخم گلوله در حال ضعف جسمانی است موفق می‌شود دیکته کتاب مقدس را به‌اتمام برساند و سپس از دنیا می‌رود.

پیرمرد کتاب را در قفسه‌ای می‌گذارد و سولارا هم پس از نشستن کنار قبر عیلی به سمت خورشید و ماجراهای جدید عازم می‌شود… هرچند که محوریت فیلم بر کتاب مقدس و آموزه‌های آئین‌های بنی اسرائیلی بنانهاده شده‌است، اما در پایان کتاب مقدس در کنار کتاب مقدس مسلمانان قرآن درون قفسه‌ای قرارداده می‌شود تا رساننده این پیغام به مخاطب باشد که کتب آسمانی حیات بخشند نه عامل جنگ و کشتار.

Looper

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

لوپر عنوان فیلمی اکشن علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۲ ایالات متحده و به نویسنده و کارگردانی ریان جانسون می‌باشد. در این فیلم بازیگرانی همچون بروس ویلیس، جوزف گوردون-لویت، امیلی بلانت، پایپر پرابو و جف دانیلز ایفای نقش می‌کنند.

داستان اصلی فیلم که در سال ۲۰۴۴ اتفاق می‌افتد، دربارهٔ گروه تبهکاری است که برای افرادی از آینده کار می‌کنند. در این زمان مسافرت در زمان هنوز ناممکن است اما در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی سال ۲۰۷۴ مسافرت در زمان ابداع خواهد شد، برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از این ابداع البته در همان زمان بلافاصله ممنوع می‌گردد. همچنین بنا به ابداعات صورت گرفته از بین بردن رد جسد مردگان در آینده غیرممکن خواهد شد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

به همین دلیل گروهای تبهکار افراد مورد نظر خود را انتخاب و به صورت غیرقانونی دست بسته به زمان حاضر (۲۰۴۴) می‌فرستند تا توسط مزدورانی به نام لوپر که در این زمان استخدام نموده‌اند فرد قربانی را از بین ببرند. به این ترتیب قربانی خود به خود از چرخه اتفاقات آینده حذف می‌شود، دستمزد آن‌ها نیز به صورت شمش‌های نقره یا طلا در داخل لباس قربانیان جاسازی می‌شود. جو فردی است که در این میان به دنبال بستن این چرخه است. این فیلم از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس است.

Gattaca

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

گاتاکا عنوان فیلمی در ژانر علمی-تخیلی به نویسندگی و کارگردانی اندرو نیکول و محصول سال ۱۹۹۷ ایالات متحده آمریکا است. این فیلم پادآرمانشهری بسیار به مفاهیم بیوپانک می‌پردازد، و بازیگران مشهوری چون ایثن هاک، اوما تورمن، جود لا، لورن دین و ارنست بورگناین در آن به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

وینسنت فری‌من (ایتان هاوک)، «نامعتبر» ی است که آرزو دارد فضانورد شود. حتی اگر مشکل اعتبار هم نبود قلب او مشکل دار، و عمر او که ۳۰.۲ سال پیش‌بینی شده، به او این اجازه را نمی‌دهد. اما عزم پرواز در او محکم‌تر از این‌هاست. او برای وارد شدن به مرکز آموزش فضانوردی گاتاکا متوسل به حیله می‌شود. حیله‌ای که آن را روش نردبان می‌خوانند: او با استفاده از نمونه‌های خون و ادرار ورزشکار معتبر قطع نخاعی به نام جروم یوجین مورو (جود لا) و چندین جراحی، خود را به جای او جا می‌زند و از گاتاکا پذیرش می‌گیرد.

وینست هر روز بدنش را دستکاری میکند تا پوست و موی اضافه بریزد و باعث لو رفتن او نشود. یوجین هم برای او نمونه‌های زیستی فراهم می‌کند تا همچنان بتواند به جروم بودن وانمود کند. نزدیک به پایان دورهٔ آموزشی وینست، قتلی در مرکز رخ می‌دهد و مژهٔ خود وینست در صحنه یافت می‌شود و شکاری برای یافتن او که اکنون در قالب جروم مورو فرورفته‌است آغاز می‌شود. شکاری که زندگی او را شکل خواهد داد…

Her

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

او فیلمی در گونه کمدی-درام رمانتیک علمی-تخیلی است که اسپایک جونز نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته‌است. در این فیلم ستارگانی چون واکین فینیکس، امی آدامز، رونی مارا، اولیویا وایلد و اسکارلت جوهانسون (صداپیشه سامانتا) حضور دارند. داستان فیلم در سالهای مابین ۲۰۱۷ تا ۲۰۷۷ اتفاق می‌افتد. محوریت داستان در مورد مردی است که با یک سیستم‌عامل هوشمند رایانه‌ای که دارای صدا و شخصیت یک زن است رابطه عاطفی برقرار می‌کند.

این اولین فیلمنامه ایست که جونز به تنهایی نوشته‌است. او نخست در سال ۲۰۱۳ در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش درآمد و پس از آن در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ به صورت عمومی در ایالات متحده اکران شد. در ۴ دسامبر ۲۰۱۳،National Board of Review Awards این فیلم را به عنوان برترین فیلم سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد.

او همچنین در Los Angeles Film Critics Association Awards با فیلم گرانش به صورت مشترک مقام بهترین فیلم را بدست آورد. در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، این فیلم نامزد سه جایزه گلدن گلوب شد: جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی که موفق به دریافت یکی از آن‌ها یعنی بهترین فیلمنامه شد. او نامزد پنج جایزه اسکار شد که از آن جمله‌اند: جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (اصلی، اوریجینال) (برنده).

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

ماجرای فیلم در سال ۲۰۲۵ رخ می‌دهد. تئودور توامبلی (واکین فینیکس) که مردی درون‌گرا و منزوی است، در شرکتی کار می‌کند که نامه‌های زیبا و عاطفی برای متقاضی‌هایی که خود قادر به نگارش چنین نامه‌هایی نیستند، می‌نویسد. او زیاد خوشحال نیست چون در آستانه طلاق از همسرش کاترین (رونی مارا)، زنی که از دوران کودکی با هم بزرگ شده‌اند، قرار دارد. تئودور نرم‌افزاری گویا دارای هوش مصنوعی خریداری می‌کند، نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده تا با صاحب خود تطابق پیدا کرده و به روز شود.

تئودور صدای زنانه را برای نرم‌افزار انتخاب می‌کند و نرم‌افزار (اسکارلت جوهانسون) خود را سامانتا معرفی می‌کند. تئودور از قابلیت‌های سامانتا در شناخت حالت‌های روحی انسان شگفت زده می‌شود. سامانتا در گفتگوهایش با تئودور شخصیتی زنانه از خود بروز می‌دهد، همیشه در دسترس است و با علاقه و دقیق به حرف‌های تئودور گوش فرا می‌دهد.

از او حمایت کرده و زحمتی برای تئودور ندارد. سامانتا تئودور را ترغیب می‌کند که با زنی که از طرف نرم‌افزار معرفی خواهد شد رابطه برقرار کند؛ و البته آن زن (اولیویا وایلد) قبول کرده بود که مطابق نظر نرم‌افزار عمل کند ولی این قرار موفق از کار در نیامد چون اطلاعات زیستی نرم‌افزار از همه جوانب از قبیل نیاز بشر به تنفس و اکسیژن کامل نبود. در گفتگوهای بیشتری که بین تئودور و سامانتا رد و بدل شد کم‌کم سامانتا احساس تجسم کرد. او حس می‌کرد پشتش می‌خارد! و حتی تئودور او را می‌خاراند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

آن دو بیشتر به هم احساس وابستگی می‌کردند که اثر خوبی در کار و نامه نگاری‌های تئودور داشت. امی (امی آدامز) همکلاسی قدیم تئودور پس از یک مشاجره بی‌اهمیت در آستانه طلاق از شوهرش چارلز (مت لتچر) قرار گرفت و به تئودور گفت که با نرم‌افزار مؤنثی که شوهرش از خود بجا گذاشته دوست صمیمی شده‌است و تئودور هم ماجرای سامانتا را به امی گفت.

در ملاقاتی که بین تئودور و کاترین در یک رستوران برای امضا ی برگه‌های طلاق صورت پذیرفت، کاترین از ماجرای دوستی بین تئودور و سامانتا با خبر شد و تئودور را به غیرعادی بودن و ناتوان از برقراری رابطه‌ای انسانی با جنس بشر متهم نمود.

در جای دیگری از فیلم هنگامی که تئودور متوجه می‌شود سامانتا با نرم‌افزار دیگری که از فیلسوفی انگلیسی به نام آلن واتس (برایان کاکس) گرته برداری شده دوست شده‌است، احساس حسادت کرد. وقتی سامانتا برای مدتی از دسترس خارج شد و خاموش بود احساس نگرانی شدیدی به تئودور دست داد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

سامانتا گفت در این مدت در حال ارتقای سیستم خود بوده‌است تا ضمن ارتباط با سایر نرم‌افزارها سبب افزایش کارایی‌های خود شود (فناوری تمرکز داده‌ها technological singularity). تئودور از او پرسید آیا با فرد دیگری هم ارتباط دارد که سامانتا گقت آری با ۸۳۱۶ نفر که با ۶۴۱ نفرشان رابطه عاشقانه دارد. سامانتا تأکید کرد این موضوع نه تنها سبب افت عشق فی‌مابین آن‌ها نشده بلکه آن را مستحکمتر کرده‌است. روز بعد سامانتا دیگر در دسترس نبود، او با اتفاق سایر سیستم عامل‌های مشابه خود به دنیای خود رفته بودند تا توانمندی‌های خود را بهتر بشناسند.

تئودور به سراغ امی رفت، او نیز از رفتن نرم‌افزارش اندوهگین بود. تئودور نامه‌ای زیبا با تمام مهارت حرفه‌ای خود نوشت، این بار برای کاترین، و از عشق گذشته‌شان به نیکی یاد کرد. در نمای آخر فیلم، تئودور و امی بر بام بلند آپارتمان خود کنار یکدیگر طلوع خورشید را به نظاره نشسته‌اند. این از بهترین های نتفلیکس بشمار می‌رود.

Blade Runner 2049

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بلید رانر ۲۰۴۹ فیلمی آمریکایی در ژانر علمی تخیلی نئو-نوآر به کارگردانی دنی ویلنوو و نویسندگی همپتن فنچر و مایکل گرین است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم ۱۹۸۲ بلید رانر و با بازی رایان گاسلینگ و هریسون فورد است و آنا د آرماس، سیلفیا هوکس، رابین رایت، مک‌کنزی دیویس، کارلا یوری، لنی جیمز، دیو باتیستا و جرد لتو در نقش‌های مکمل حضور دارند.

فورد و ادوارد جیمز آلموس نقش‌های خود از فیلم اصلی را بار دیگر ایفا می‌کنند. گاسلینگ در فیلم نقش کِی، یک «بلید رانر» آدم‌وارهٔ Nexus-9 را ایفا می‌کند که رازی را کشف کرده که باعث بی‌ثباتی در جامعه و روند تمدن می‌شود. ایده‌هایی برای دنبالهٔ بلید رانر اولین بار در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد اما مسائل مربوط به صدور مجوز فیلم مراحل توسعه را متوقف کرد.

اندرو کوسوو و برودریک جانسن مجوز حق انتشار فیلم را از باد یورکین گرفتند. ریدلی اسکات در مقام کارگردان اولیهٔ فیلم کنار رفت و در مقام تهیه‌کنندهٔ اجرایی انتخاب شد و در نهایت دنی ویلنوو برای وظیفه کارگردانی فیلم انتخاب شد. بودجهٔ ساخت بلید رانر ۲۰۴۹ از طریق مشارکت الکان انترتینمنت و سونی پیکچرز و همچنین بازپرداخت مالیاتی توسط دولت مجارستان تأمین شد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

 

برادران وارنر به نمایندگی از الکان انترتینمنت، فیلم را در آمریکای شمالی توزیع کرد و سونی وظیفهٔ توزیع در بازارهای بین‌المللی را بر عهده داشت. بیشتر مراحل فیلم‌برداری اصلی در دو صحنه استودیوی صدا در بوداپست طی چهار ماه از جوئیه تا نوامبر ۲۰۱۶ انجام شد. بلید رانر ۲۰۴۹ در ۳ اکتبر ۲۰۱۷ در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۶ اکتبر ۲۰۱۷ در ایالات متحده به صورت دوبعدی، سه‌بعدی و آی‌مکس اکران شد.

این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت؛ اجراهای بازیگران، کارگردانی، فیلم‌نامه، فیلم‌برداری، تدوین، موسیقی، دیزاین تولید، جلوه‌های بصری و وفاداری به فیلم اصلی با ستایش منتقدان همراه بود. این فیلم به‌طور گسترده در میان بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ قرار گرفته شد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

با این حال، عملکرد ناامیدکننده‌ای در گیشه داشت و ۲۶۰٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه تولید بین ۱۵۰ تا ۱۸۵ میلیون دلاری خود فروخت. بلید رانر ۲۰۴۹ برندهٔ و نامزد دریافت چندین جایزه شد: در نودمین دوره جوایز اسکار، این فیلم برندهٔ جایزه بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های تصویری شد و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین صداگذاری، بهترین میکس صدا و بهترین طراحی صحنه شده بود. همچنین در هفتاد و یکمین دوره جوایز فیلمی آکادمی بریتانیا نامزد دریافت هشت جایزه از جمله بهترین کارگردانی شد و در نهایت برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد.

در ۲۰۴۹، یک آدم مصنوعی به نام کِی که برای اداره پلیس لس‌آنجلس به عنوان یک بلید رانر کار می‌کند و مأموریت دارد آدم مصنوعی‌های قدیمی و رده خارج را بازنشسته کند یعنی آنها را بکشد، اتفاقی جعبه حاوی استخوان‌هایی را در زیر یک درخت خشک شده و مرده پیدا می‌کند که در آزمایشگاه معلوم می‌شود متعلق به راشل/ریچل است که ۳۰ سال قبل در ۲۰۱۹، از دکارد حامله شده بود و یک بچه از او به دنیا آورد و در حین زایمان مرد.

Blade Runner (1982)

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بلِید رانر فیلمی پادآرمان‌شهری، نئو نوآر و علمی-تخیلی محصول ۱۹۸۲ آمریکا به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی هریسون فورد و روتخر هاور است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند.

دکارد (هریسون فورد) از طرف نیروهای پلیس کلان-شهر لس آنجلس در سال ۲۰۱۹ مأموریت دارد که آدم مصنوعی‌ها (موسوم به رپلیکانت) را که حضورشان بر روی کره زمین ممنوع است، شناسایی و تعقیب و خطرشان را از جامعه زمینی رفع کند. تا اینکه چند رپلیکانت متواری، مخفیانه وارد لس آنجلس گردیده و سعی در نفوذ به داخل شرکت تایرل کورپوریشن می‌کنند؛ یعنی همان شرکتی که آن‌ها را به وجود آورده‌است. این فیلم نه تنها از جدیدترین فیلم های نتفلیکس نیست بلکه در زمان ساخت این فیلم نتفلیکس نبود. اما اکنون این فیلم روی پلتفرم نتفلیکس است.

Inception (2010)

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

سرآغاز (در ایران با نام تلقین نیز شناخته می‌شود) یک فیلم اکشن علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. نولان تهیه‌کنندگی این فیلم را با همسرش، اما توماس، نیز بر عهده داشته‌است. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو نقش یک دزد حرفه‌ای را ایفا می‌کند که با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه افراد، افکار آن‌ها را می‌دزدد. او، که در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی است، با پیشنهاد پاک شدن سابقه‌اش در ازای یک کار که غیرممکن به نظر می‌رسد، روبه‌رو می‌شود: تلقین یک ایده به ضمیر ناخودآگاه یک شخص.

کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، الیوت پیج، تام هاردی، دیلیپ رائو، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین از گروه بازیگران فیلم هستند. به‌گفتهٔ نولان، او ۱۰ سال بر روی فیلم‌نامه فکر می‌کرده‌است. مدتی پس از ساختن فیلم بی‌خوابی (۲۰۰۲)، نولان پیش‌نویس فیلم‌نامهٔ ۸۰ صفحه‌ای درباره «سارقان رؤیا» را نوشت که در ژانر وحشت و با الهام از رؤیای شفاف بود.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

او طرحش را به برادران وارنر ارائه کرد. اما احساس کرد که برای ساخت این فیلم به تجربهٔ بیشتری در کارگردانی احتیاج دارد. او این پروژه را موقتا کنار گذاشت و بر روی فیلم‌های بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۵)، حیثیت (۲۰۰۶) و شوالیهٔ تاریکی (۲۰۰۸) کار کرد. او شش ماه بر روی فیلم‌نامه فیلم کار کرد و برادران وارنر در فوریه ۲۰۰۹ آن را خرید. فیلم‌برداری سرآغاز ۱۹ ژوئن ۲۰۰۹ در توکیو آغاز شد و در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹ در کانادا به پایان رسید.

فیلم‌برداری این فیلم در شش کشور چهار قاره انجام شد. هزینه تولید فیلم ۱۶۰ میلیون دلار بود که توسط وارنر برادرز و لجندری پیکچرز تأمین شد. مراسم افتتاحیهٔ سرآغاز در ۸ ژوئیه ۲۰۱۰، در لندن برگزار شد و سپس در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۰ به صورت جهانی در سینماهای مرسوم و آی‌مکس به نمایش درآمد.

این فیلم بیش از ۸۲۶ میلیون دلار در جهان فروخت و به چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۰ بدل شد. سرآغاز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دههٔ ۲۰۱۰ در نظر گرفته شده‌است و به‌دلیل فیلم‌نامه، کارگردانی، موضوعات، سکانس‌های اکشن، جلوه‌های بصری، موسیقی و نقش‌آفرینی گروه بازیگران مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

این فیلم چهار جایزهٔ اسکار در دسته‌بندی بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری کسب کرد و در دسته‌بندی بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، طراحی صحنه و بهترین موسیقی فیلم نیز نامزد شده بود.

دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب‌پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می‌کند.

او یک گروه چیره‌دست از روان‌کاوان و معماران زبردست دارد که همراه او مخفیانه وارد خواب‌های دیگران شده و سعی در کشف و ربودن اطلاعات دارند. سایتو (کن واتانابه) یک سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی است که به دنبال حذف رقیبان تجاری خود، به‌خصوص خانوادهٔ رابرت فیشر (کیلین مورفی) است. سایتو خود قبلاً مورد هجوم ناموفق تیم آقای کاب قرار گرفته بود و از توانایی آن‌ها در شگفت است، پیشنهاد یک مأموریت ظاهراً ناممکن را به آقای کاب می‌دهد، و آن این است که به جای این که اسرار ذهن رابرت فیشر جوان را بدزدند، یک اندیشه را درون ذهن ناخودآگاه آقای فیشر بکارند و آن، اندیشه متلاشی ساختن شرکت خودش و پدرش موریس فیشر (پیت پاستویت) بعد از مرگ پدرش است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix

سایتو در عوض قول می‌دهد که با نفوذی که در آمریکا دارد، کاب را از روی لیست سیاه دولت آمریکا بردارد، تا او بتواند به آمریکا بازگشته و دو فرزند خویش را دوباره ببیند. کاب می‌پذیرد. در روند فیلم هنگامی که کاب و آرتور در حال انتخاب و جمع‌آوری اعضای تیمشان هستند، بیننده متوجه می‌شود کاب به اتهام قتل همسر سابقش مال (ماریون کوتیار) در آمریکا تحت تعقیب است، در حالی که کاب به آریادنی (الیوت پیج) توضیح می‌دهد که مال خودکشی کرده‌است، زیرا این ایده که «دنیای حقیقی نیز واقعیت ندارد و باید با خودکشی از آن بیدار شد»، او را به مرز جنون کشیده بود.

سایتو، کاب، آرتور و تیم منتخبشان (یک معمار که فضای خواب را می‌سازد، یک شیمیدان که وظیفهٔ بیهوشی را بر عهده دارد، و یک جاعل هویت که قدرت تغییر چهره در خواب را دارد) جمعاً شش نفر، در یک برنامهٔ از قبل طراحی شده با استفاده از یک داروی بسیار قوی خواب‌آور، وارد خوابِ رابرت فیشر می‌شوند تا اندیشهٔ جدید را در ذهن او بکارند. اما آن چیزی که از آن خبر ندارند این است که رابرت فیشر از قبل در اصول محافظت از ضمیر ناخودآگاهِ خود تعلیم دیده بوده‌است، و لذا مقاومت سرسختانه‌ای از خود در خوابش به نمایش می‌گذارد.

این مقاومت به صورت مقاومت مسلحانه در خیابان‌های لس آنجلس در خوابِ فیشر متجلی می‌شود. سایتو در این میان تیر می‌خورد و مجروح می‌شود و مأموریت در خطر شکست قرار می‌گیرد، یعنی ضمیر ناخودآگاه فیشر تقریباً موفق به حذف عوامل غیر بومی از خواب خود می‌شود. اما در همین موقع، کاب برای این که موفق شود اندیشه را در ذهن فیشر با موفقیت بکارد، و همچنین از مرگ اعضای گروهش و تبعید اجباری همه به برزخ جلوگیری کند، مجبور می‌شود که خودش و بقیه را به یک لایه پایین‌تر بفرستد: یعنی در خوابِ فیشر همگی به خواب روند، و در آن رؤیای درونِ رؤیا، با داشتن زمانی بیشتر آن عملیات را ادامه دهند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix

در آن رؤیا (لایهٔ دوم)، که در یک هتل رخ می‌دهد، کاب این بار برای این که فیشر به چیزی شک نبرد، با او از در دوستی وارد شده و او را متقاعد می‌کند که دارد خواب می‌بیند، و این که دزدانی ماهر سعی در ربودن رمز گاوصندوق پدرش (که در آن وصیت‌نامه‌ای نیز برایش گذاشته شده) دارند. کاب فیشر را فریب داده و او را متقاعد می‌کند که از راه خواب دیدن می‌تواند وصیت‌نامه پدرش (که در واقع اندیشهٔ آغازگر یا تلقینی است که کاب آماده کرده‌است) را دیده و قبل از دزدان به آن برسد؛ بنابراین هر دو (و بقیهٔ تیم به‌طور ناشناس) باز به خواب می‌روند تا فیشر وصیت پدر خود را در خوابِ جدید ببیند (یعنی لایهٔ در واقع سوم).

در لایه سوم (که در کوهستانی اتفاق می‌افتد)، فیشر تیر می‌خورد و می‌میرد، همچنین سایتو نیز به دلیل مجروحیتی که در مرحله اول خواب پیدا کرده بود در لایه سوم خواب وضعیت وخیمی پیدا می‌کند و در شرف مرگ قرار می‌گیرد. در این وضعیت کاب و آریادنی، برای بازگرداندن فیشر از مرگ به لایه سوم، وارد لایهٔ چهارم می‌شوند در حالی که کاب می‌داند در این لایه اسیر مؤلفهٔ همسر متوفای خود خواهد شد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix

مال که تصویری از همسر مردهٔ کاب است، از کاب می‌خواهد تا در همان لایه بماند و به قولی که روزی به او داده بوده (زندگی مشترک تا ابد) وفا کند در عوض به آریادنی و فیشر اجازه می‌دهد که از مرحله چهارم خواب خارج شوند. در این بین کاب به مال توضیح می‌دهد (یا در واقع به ضمیر ناخودآگاه خودش توضیح می‌دهد، زیرا مال واقعی مرده‌است و این مال ساختهٔ ضمیر ناخودآگاه کاب است) که هرگز نمی‌تواند با او زندگی کند، زیرا همواره عذاب وجدان خواهد داشت به این خاطر که خودش (کاب) این ایده را در ذهن مال تلقین کرده‌است که «دنیا واقعیت ندارد و باید از آن با خودکشی بیدار شد».

او این ایده را در ذهن مال تلقین کرده بود زیرا از زندگی در دنیای خیالی در خواب خسته شده بود ولی مال به این زندگی علاقه داشت پس کاب راهی پیدا کرد که مال به بیدار شدن رضایت بدهد، اما هرگز تصور نمی‌کرد که اگر مال با این ایده بیدار شود هرگز نمی‌تواند از آن رهایی پیدا کند. پس در واقع دلیل خودکشی کردن مال، تلقین ایده از طرف کاب بود.

کاب که حدس می‌زند سایتو اکنون در لایه سوم مرده‌است، برای پیدا کردن او در لایه چهارم می‌ماند اما آریادنی را مجبور به سقوط (فرایندی که موجب بیدار شدن از خواب می‌شود) می‌کند. نهایتاً همگی (به غیر از سایتو و کاب) از لایه سوم خارج و به بالا (لایه اول) بازمی‌گردند. اما کاب در جستجوی سایتو، آنجا (در لایه سوم و چهارم) می‌ماند، و به نظر می‌رسد که راه فراری به بیرون از آن رؤیاها ندارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس

بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix
بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس, بهترین فیلم‌های علمی تخیلی نتفلیکس, جدیدترین فیلم های نتفلیکس, بهترین های نتفلیکس, سریال های علمی تخیلی نتفلیکس, فیلمهای netflix

در صحنهٔ نهایی فیلم، کاب (با چهره‌ای کهولت‌بار) با سایتو (در سنین پیری) درون یک کاخ مکدّر اما زیبا با معماری سنتی ژاپنی دیدار می‌کند، و کاب به او می‌گوید که به یاد بیاورند که زمانی دور، هر دو به این دنیا وارد شدند، و این دنیا در واقع یک رؤیا است. یکی از خواص رؤیاها در این فیلم این است که بینندگانِ درون خواب، به راحتی گذشته خود را فراموش می‌کنند، و لذا فراموش می‌کنند که در رؤیا هستند، ویا از کجا آمده‌اند. سایتو تپانچه‌ای را بلند می‌کند، اما فیلم نشان نمی‌دهد که با آنچه می‌کند.

ناگهان کاب خود را بیدار (در لایهٔ ظاهراً صفر و بیرون از خواب) می‌یابد و همه چیز را پایان‌یافته می‌بیند: کاب و سایتو طوری به یکدیگر نگاه می‌کنند که انگار بعد از قرنی از خواب بیدار شده‌اند، سپس سایتو یک تماس تلفنی برقرار می‌کند تا سابقهٔ کاب را از لیست سیاه دولت آمریکا پاک کند. پدر مالوری (بازیگری مایکل کین) در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس به استقبال او آمده و او را به نزد نوه‌هایش (فرزندان خردسال کاب و مالوری) می‌برد.

در آن منزل، کاب، که هنوز باور ندارد که دارد به دیدار بچه‌هایش می‌رود، فرفره را روی میز انداخته و به چرخش درمی‌آورد، انگار شک دارد در دنیای واقعی است. اما هنگامی که فرزندانش را می‌بیند، فرفره را به همان حال رها کرده و به سمت آن‌ها می‌رود. اما در واقع معلوم نمی‌شود که او در رؤیا به سمت فرزندانش می‌رود یا در واقعیت. تلقین از فیلمهای netflix نبود ولی اکنون روی این پلتفرم قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

پیشتر بهترین سریال های علمی تخیلی نتفلیکس را بررسی کرده بودیم و درین نوشتار بخشی از فیلم هایش را. از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.



[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید