0

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 کدامند؟

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 کدامند؟
بازدید 66


معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 یکی از موضوعات بسیار مهمی است که قبل از مهاجرت به هر کشور باید از آن اطلاع داشته باشید. رده‌بندی معتربرترین پاسپورت‌ها براساس میزان قبولی پاسپورت کشورها بدون نیاز به ویزا در نظر گرفته می‌شود که قدرت کشور موردنظر را نشان می‌دهد.

اعتبار و قدرت پاسپورت هر کشور را تعداد کشورهایی مشخص می‌کند که شهروندان آن می‌توانند بدون نیاز به ویزا، به آن سفر کنند. کشورهای زیادی از پاسپورت‌های معتبر برخوردار هستند. برای مثال، کشورهایی مانند امارات، متحده عربی، ژاپن، سنگاپور و آلمان جزو کشورهایی هستند که معتبرترین پاسپورت‌های جهان را دارند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که ایران در رتبه‌بندی، بالاتر از 100 قرار دارد.

مستر بلیط

پاسپورت معتبر می‌تواند بر قدرت یک کشور تکثیر بگذارد. به همین دلیل هم ما در این نوشتار از مجله خبری آی تی و دیجیتال، قصد داریم رده‌بندی بهترین و معتبر‌ترین پاسپورت‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویزای تحصیلی آمریکا 2022 ؛ شرایط و هزینه‌ها

قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت های جهان ؛ از یونان تا سنگاپور

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

به نظر شما، معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 مربوط به کدام کشورها هستند؟ در حال حاضر، به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ و جنگ میان روسیه و اوکراین، محدودیت‌های بسیار زیادی در سفر به سایر کشورها به وجود آمده است. اما باوجود تمامی این محدودیت‌ها و مشکلات، برخی از کشورها توانستند پاسپورت‌های بسیار معتبری داشته باشند و در اختیار شهروندان خود قرار دهند. در میان این کشورها، امارات متحده عربی با دسترسی به ۱۷۰ مقصد بدون نیاز به ویزا، در صدر بهترین پاسپورت های 2022 قرار می‌گیرد و از قدرت بسیار بالایی برخوردار است.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره پاسپورت‌های معتبر در سال گذشته کسب کنید، می‌توانید نگاهی به مقاله بهترین پاسپورت دنیا ۲۰۲۱ بیاندازید. در این فهرست، شما می‌توانید لیست معتبرترین و باارزش‌ترین پاسپورت‌ها در جهان در سال ۲۰۲۱ را مشاهده کرده و با مقاله امروز مقایسه نمایید. اگر هم می‌خواهید امسال را با سال‌های قبل مقایسه کنید، می‌توانید سری به فهرست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۱۹ بزنید.

بسیاری از کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، می‌خواهند بدانند که وضعیت پاسپورت کشور ما چگونه است تا بتوانند سفر راحت‌تری به کشور موردنظر خود داشته باشند. بدین منظور، مقاله مربوط به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. با مطالعه این نوشتار، می‌توانید مطمئن شوید که با پاسپورت ایران به چه کشورهایی بدون ویزا می‌توان سفر کرد؟ این موضوع می‌تواند در شناخت معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 نیز به شما کمک کند.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

تأثیر کرونا و جنگ روسیه و اکراین بر صدور پاسپورت

همان طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، ویروس کرونا در دو سال اخیر باعث شد که مرزهای زیادی بسته شود؛ درنتیجه، سفر به سایر کشورها نیز با محدودیت‌های بیشتری انجام شد. البته امسال با بهتر شدن این شرایط، این محدودیت‌ها نیز کمتر شده و راحت‌تر می‌توان به بسیاری از کشورها سفر کرد.

از سوی دیگر، از فوریه 2022 که روسیه به اوکراین حمله کرد، این محدودیت‌ها شدت گرفت و حتی برخی از کشورها شرایط داشتن ویزا برای شهروندان اوکراینی را کنار گذاشتند. این شرایط تا حدی بود که حتی بسیاری از کشورها صدور ویزا برای شهروندان روسیه را متوقف و از ورود روسیه به خطوط هوایی خود خودداری کردند.

امارات متحده عربی قدرتمندترین پاسپورت جهان را دارد

با در نظر گرفتن همه مواردی که در بالا ذکر کردیم، متوجه می‌شویم که امارات متحده عربی در حال حاضر یکی از کشورهایی است که قدرتمندترین پاسپورت جهان 2022 را دارد. با استفاده از پاسپورت این کشور، شهروندان آن می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۷۰ کشور سفر کنند.

این امر باعث می‌شود که امارات متحده عربی از این منظر، قدرتمندترین کشور در سراسر جهان به نظر برسد. لازم به ذکر است که این رده‌بندی بر اساس وب‌سایت Arton Capital در نظر گرفته شده است. کشورهایی که به‌عنوان بهترین و معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 شناخته می‌شوند، به شهروندان خود این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به دریافت ویزا، به کشورهای تعیین شده‌ای سفر کنند.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

برخلاف رده‌بندی وب‌سایت Arton Capital، شاخص پاسپورت هنلی مشخص می‌کند که پاسپورت کشورهای ژاپن و سنگاپور در صدر قوی ترین پاسپورت های دنیا در سال 2022 قرار می‌گیرند. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل تغییر رده‌بندی در میان این دو وب‌سایت چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، باید بدانید که رده‌بندی وب‌سایت Arton Capital، بدون در نظر گرفتن تغییرات و به‌روزرسانی‌های جدید در جهان مانند کووید ۱۹ و جنگ میان اوکراین و روسیه بود. این بدان معنی است که این وب‌سایت، به‌روزرسانی خوبی نداشته و رده‌بندی خود را بر اساس اطلاعات گذشته قرار داده است.

نکته دیگری که درباره امارات متحده عربی باید بدانید، این است که این کشور در سال‌های اخیر با سقوط زیادی در این رتبه‌بندی مواجه شد. بااین‌حال، این کشور توانست در سال 2022 با رشد چشمگیری از این منظر وارد میدان شود.

باز شدن مرز کشورها به دلیل بهتر شدن وضعیت کووید ۱۹، یکی از دلایل این موضوع بود. علاوه بر این، امارات متحده عربی به دلیل یارانه دادن به کشورهای کم‌درآمد در سال ۲۰۲۰ به‌ازای موافقت‌نامه بدون ویزا، توانست تا حد زیادی از این نظر تقویت شود. درنتیجه، این کشور توانست پاسپورت خود را به یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 تبدیل کند.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

کدام کشورها بعد از امارات متحده عربی قرار دارند؟

در حال حاضر بعد از امارات متحده عربی، ده کشور در لیست بهترین پاسپورت های 2022 قرار می‌گیرند که شهروندان آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۶۷ مقصد سفر کنند که در ادامه،‌ فهرست آن را مشاهده می‌کنید:

  • سوئد
  • فنلاند
  • ایتالیا
  • آلمان
  • لوکزامبورگ
  • اسپانیا
  • فرانسه
  • هلند
  • استرالیا
  • کره جنوبی

از سوی دیگر، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در میان قوی ترین پاسپورت های دنیا در سال 2022 قرار بگیرند. بعد از ایالات متحده عربی و کشورهایی که در بالا ذکر کردیم، ۸ کشور دیگر نیز وجود دارند که با امکان سفر به ۱۶۶ کشور بدون نیاز به ویزا توانسته‌اند از پاسپورت معتبری برخوردار باشند. این کشورها عبارت‌اند از:

  • دانمارک
  • بلژیک
  • پرتغال
  • سوئیس
  • لهستان
  • ایرلند
  • ایالات متحده آمریکا
  • نیوزلند

بعد از این‌که برخی از کشورها با قدرتمندترین پاسپورت های جهان 2022 را شناختید، خوب است اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید. به دلیل محدودیت‌های کنونی که در سفر به سایر کشورها وجود دارد، روسیه حتی نمی‌تواند به سی و ششمین کشور در این لیست هم برسد.

این کشور که تا قبل از سال ۲۰۲۱ امکان سفر بدون ویزا به ۱۱۹ مقصد را به شهروندان خود می‌داد، اکنون دو رتبه کاهش داشته است. بااین‌حال، اوکراین را نیز می‌توان یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 به شمار آورد. این کشور همچنان جایگاه خود را در رتبه بیستم این لیست حفظ کرده است. در همین حین، اکراین توانست دسترسی شهروندان بدون ویزا را از ۱۲۷ مقصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۹ مقصد درسال 2022 افزایش دهد.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

بعد از اینکه بهترین پاسپورت های 2022 را شناختید، وقت آن می‌رسد که با کشورهایی نیز آشنا شوید که جایگاه پایینی در این رتبه‌بندی‌ها دارند. در حال حاضر، کشور افغانستان با دسترسی بدون ویزا به تنها ۳۶ مقصد، در رتبه ۸۹ قرار دارد. سوریه و عراق هم با دسترسی بدون ویزا به ۳۷ مقصد، تنها کمی بالاتر از افغانستان قرار دارند. لازم به ذکر است که کشور ایران با دسترسی بدون ویزا به تنها ۱۲ کشور، در لیست ۱۰۱ این رتبه‌بندی قرار دارد.

قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا در سال 2022

بعد از در نظر گرفتن محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری بیماری کووید 19 که تمام جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داد، وب‌سایت Arton Capital یک دسته‌بندی دیگر را نیز ارائه داد. این رده‌بندی بر اساس تمام محدودیت‌هایی که در حال حاضر قرار دارند، در نظر گرفته شد. پس قوی ترین پاسپورت های دنیا در سال 2022 بر اساس این وب‌سایت، در بخش زیر شرح داده شده است:

  • امارات متحده عربی (۱۷۰ مقصد)
  • سوئد، فنلاند، ایتالیا، آلمان، هلند، اتریش، لوکزامبورگ، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی (167 مقصد)
  • دانمارک، بلژیک، پرتغال، سوئیس، لهستان، ایرلند، ایالات متحده آمریکا، نیوزلند (166 مقصد)
  • نروژ، مالت، ژاپن، جمهوری چک، یونان، مجارستان، بریتانیا، استرالیا (165 مقصد)
  • سنگاپور، لیتوانی، اسلواکی، کانادا (164 مقصد)
  • استونی، لتونی، اسلوونی (163 مقصد)
  • ایسلند، قبرس، لیختن‌اشتاین، کرواسی، رومانی (161 مقصد)
  • بلغارستان (160 مقصد)
  • مالزی (158 مقصد)
  • برزیل، موناکو (156 مقصد)

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

این رتبه‌بندی‌ها که معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 را به نمایش می‌گذارد، در حال حاضر تمام موضوعات مربوط در جهان را پوشش می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال ۲۰۲۰ بهترین و قدرتمندترین پاسپورت‌های موجود هم تنها اجازه سفر بدون ویزا به ۱۱۲ مقصد را داشتند. در آن سال، کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند، اتریش، لوکزامبورگ، اسپانیا، ایرلند، بریتانیا و سوئیس، توانستند رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهند.

هنگامی که محدودیت‌هایی که اکنون وجود دارد را حذف کنیم، آزادی سفر برای دارندگان این پاسپورت‌های معتبر تا حد‌ زیادی تغییر می‌کند و با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. این بدان معنی است که بدون در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، تعداد مقصدهای هر کشور با دیگری تفاوت دارد.

به‌عنوان‌مثال، هنگامی که به شاخص پاسپورت هنلی که در تاریخ ۱۱ ژانویه 2022 منتشر شد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ایالات متحده با اجازه سفر به ۱۸۶ مقصد بدون نیاز به ویزا در رتبه ششمین این لیست قرار می‌گیرد. البته به یاد داشته باشید که  این لیست، محدودیت‌های مربوط به بسته شدن مرز به دلیل کووید ۱۹ یا سایر محدودیت‌های سفر را در نظر نمی‌گیرد.

قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان بر اساس شاخص پاسپورت هنلی

بعد از این‌که قدرتمندترین پاسپورت های جهان 2022 بر اساس وب‌سایت Arton Capital را شناختید، وقت آن می‌رسد که به سمت شاخص پاسپورت هنلی برویم.  بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های سفر به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ و تغییرات ویزا به علت جنگ اوکراین و روسیه، معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 عبارت‌اند از:

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

  • ژاپن، سنگاپور (192 مقصد)
  • آلمان، کره جنوبی (190 مقصد)
  • فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا (189 مقصد)
  • اتریش، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئد (188 مقصد)
  • ایرلند، پرتغال (187 مقصد)
  • بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا (186 مقصد)
  • استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان، مالت (185 مقصد)
  • مجارستان، لهستان (183 مقصد)
  • لیتوانی، اسلواکی (182 مقصد)
  • استونی، لتونی، اسلوونی (181 مقصد)

جایگاه ایران در شاخص پاسپورت هنلی

بعد از این‌که اطلاعات کافی درباره بهترین پاسپورت های 2022 را کسب کردید، وقت آن می‌رسد که بدانید کشور ایران در شاخص پاسپورت هنلی چه وضعیتی دارد. همان طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، کشور ایران در رتبه ۱۰۱ قرار داشت که در سال 2022، به رتبه ۱۰۲ انتقال یافت.

این پاسپورت اجازه سفر بدون ویزا به ۴۲ مقصد را می‌دهد. این بدان معنی است که با استفاده از پاسپورت ایران، شما می‌توانید بدون این‌که نیاز باشد ویزا بگیرید، فقط به ۴۲ مقصد سفر کنید. از مهم‌ترین کشورهایی که با استفاده از پاسپورت ایران می‌توانید به آن سفر کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ترکیه
  • ارمنستان
  • دومینیکا
  • گرجستان
  • اکوادور
  • مالزی
  • هائیتی
  • ونزوئلا
  • نیووی
  • جزایر کوک
  • قطر
  • ایالات فدرال میکرونزی

سایر سرزمین‌های مربوط به کشورها

رتبه‌بندی پاسپورت در Arton Capital، گذرنامه‌های مربوط به ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد به‌علاوه ۶ قلمرو مربوط به آن را در نظر می‌گیرد، اما سایر سرزمین‌های بقیه کشورها را در این لیست قرار نمی‌دهد. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 بگذارد.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

منظور ما از سرزمین‌های مربوط به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، فلسطین و واتیکان است. از سوی دیگر، این مؤسسه سرزمین‌ها و کشورهایی مانند پلی‌نزی فرانسه و جزایر ویرجین در بریتانیا را در فهرست مقاصد بدون نیاز به گذرنامه را در این لیست قرار نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که شاخص پاسپورت هنلی همان ۱۹۹ پاسپورت را رتبه‌بندی می‌کند و بهترین آن‌ها را در میان قدرتمندترین پاسپورت های جهان 2022 قرار می‌دهد. بااین‌حال، تمام ۲۲۷ مقصد احتمالی برای سفر به سراسر جهان را بررسی می‌کند؛ حتی اگر این سرزمین‌ها پاسپورتی برای شهروندان خود صادر نکنند.

به یاد داشته باشید که رده‌بندی شاخص پاسپورت Arton Capital، توجه بیشتری به محدودیت‌های سفر مربوط به کووید ۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022 دارد. زیرا این محدودیت‌ها همچنان ادامه داشته و بر سفر افراد به سایر کشورها تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل هم می‌توانید مطمئن باشید که این رتبه‌بندی‌ها کاملاً معتبر و به‌روز هستند.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022

کلام آخر

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022 شامل موارد متنوعی می‌شوند که ما در این نوشتار از مجله خبری آی تی و دیجیتال، به بررسی آن‌ها پرداختیم. همان طور که در بالا مشاهده کردید، دو مؤسسه با نام‌های شاخص پاسپورت هنلی و Arton Capital، این کشورها را دسته‌بندی کردند.

با مطالعه مقاله بالا، شما می‌توانید به‌راحتی بهترین پاسپورت های 2022 را بشناسید. این موضوع می‌تواند در سفر شما به کشورهای خارجی تأثیر قابل‌توجهی بگذرد.

سؤالات متداول

قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا در سال 2022 از نظر Arton Capital کدام است؟

از نظر این مؤسسه، امارات متحده عربی با اجازه سفر به ۱۷۰ کشور بدون نیاز به ویزا، معتبرترین پاسپورت در جهان را دارد و در صدر این رده‌بندی قرار می‌گیرد.

بهترین پاسپورت جهان در سال 2022 از نظر شاخص پاسپورت هنلی کدام است؟

از نظر شاخص پاسپورت هنلی، کشورهای ژاپن و سنگاپور بهترین جایگاه را در سراسر جهان دارند. این مؤسسه می‌گوید که با در دست داشتن پاسپورت این دو کشور، شهروندان بدون نیاز به ویزا می‌توانند به ۱۹۲ مقصد سفر کنند.

جایگاه ایران در شاخص پاسپورت هنلی چگونه است؟

برخلاف کشورهایی که در این مقاله مشاهده کردید، ایران جایگاه پایینی در این رتبه‌بندی‌ها دارد. بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، ایران در رتبه ۱۰۱ قرار داشته و اجازه سفر بدون ویزا به ۴۲ مقصد را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

منبع: afar

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید