0

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: برای بازگشت نخبگان به ایران برنامه‌های خاصی داریم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: برای بازگشت نخبگان به ایران برنامه‌های خاصی داریم
بازدید 194


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور بازگشت نخبگان به ایران را شرط شناسایی وطن‌پرستی آن‌ها نمی‌داند بلکه عقیده به همکاری با هر روشی با آن‌ها دارد.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در روز شنبه طی جلسه‌ای با محوریت ایرانیان خارج از کشور در محل برگزاری نشست‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بیان داشت:« ما مسائل نخبگان را شنیدیم و باید به جرأت بگویم صددرصد مسائل این نخبگان و استعدادهای برتر را در جلسات مختلف مطرح می‌کنم».

او همچنین ضمن اشاره بر تبدیل بنیاد نخبگان به یک نهاد تماماً ملی، افزود:« نخبگان باید بنیاد ملی نخبگان را بچرخانند. از این رو نخبگی محدود به نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیستند بلکه همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. در واقع نخبه کسی است که ایده و فکر و حس تعهد نسبت به کشور دارد و خسته نشدن و اصرار در اجرای کار، جز ویژگی آن به شمار می‌رود».

او همچنین بر زوایای مختلف نگرانی‌های این نخبگان بعد از بازگشت به این شرح تاکید داشت:« بزرگترین مسئله ما در دستگاه‌های اجرایی است و مخاطب ما مسئولان کشور هستند».

براساس بیانات دهقانی، در واقع نگرانی بسیاری از افراد خواهان برگشت به کشور، دغدغه اقتصادی نبوده؛ و در اصل غالب نگرانی‌های آن‌ها به بحث تأثیرگذاری در طرح‌ها و ایده‌های کشور برمی‌گردد. این مسئله توانایی تلقی به عنوان یک کلید طلایی در کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: مهاجرت استارتاپ‌ها برای اینترنت به کشورهای همسایه

راه‌های متفاوت همکاری به‌جای بازگشت نخبگان به ایران

دهقانی فیروزآبادی ضمن تاکید بر اینکه نباید عشق به وطن را صرفاً منوط به بازگشت به کشور قلمداد کنیم، افزود:« کار معاونت علمی، توسعه بازار است و برای این مهم با دولت در شوراها، کمیسیون‌ها و… رایزنی می‌کند».

وی از این جلسه به عنوان سرآغازی به منظور سلسله جلساتی برای افرادی دانست که به کشور بازگشتند، او در این مورد افزود:« این نشست‌ها می‌تواند به آنها کمک کند تا با حمایت ما برای ارتقا کشور فعالیت کنند».

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تأکید داشت:« این افراد نکاتی را ارائه می‌دهند و که ما در معاونت علمی بر مبنای خواسته‌های آنها تصمیماتی می‌گیریم؛ این موضوع کاربردی است».

او همچنین به کمبود وجود یک رایزن فناوری در وزارت امورخارجه اعلام داشت:« سامانه جذب ایرانیان مقیم خارج در مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی به خوبی فعالیت می‌کند اما اگر فردی در وزارت امور خارجه یا سفارتخانه‌ها حضور نداشته باشد برنامه‌های ما مغفول می‌ماند».

بنابر اعلام دهقانی فیروز آبادی، ما باید توانایی تعامل با عملیات جدی‌تری را با ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده تا برخی از این نیروهای وطن‌پرست به بازاریابی و انتقال تکنولوژی به ایران در همان کشور بپردازند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها صحبت‌های خود را به این شکل آغاز کرد:« متأسفانه در بسیاری از حوزه‌های فناوری نوظهور رشته نداریم و رشته‌های قدیمی ارائه می‌شود».

دهقانی همچنین افزود: « قبول داریم که رشته‌هایی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که از صد سال پیش تدریس کردیم ولی باید رشته‌هایی تدریس شود که فرصت‌های اقتصادی کشور در همان رشته هاست؛ به نظر می‌رسد این یکی از آسیب‌های توسعه علم در کشور ما بوده است. مزیت کشور ما در همه حوزه‌ها نیست و توسعه رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس مزیت‌های کشور باشد».

بازگشت نخبگان به ایران
دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی

او همچنین ضمن تایید وجود تحریم‌ها به عنوان یه مانع در سر راه استارت‌آپ‌ها افزود:« این عامل نباید باعث شکست شرکت‌ها شود؛ باید برای این اقدام آموزش بیزینس، آموزش استارت اپی و… داشته باشیم».

بیشتر بخوانید: تقلای دولت برای جلوگیری از مهاجرت استارتاپ‌ها ؛ وضعیت استارتاپ‌ها بحرانی شده است؟

دهقانی اضافه کرد:« باور داریم با این حمایت‌ها در مقایسه با اعداد و ارقامی که برای حقوق آنها وجود دارد نمی‌توان انتظار بازگشت داشت اما فرصت تأثیرگذاری را در قالب فردی و گروهی در قالب استخدام و جذب در دستگاه‌های دولتی و تأثیرگذاری جمعی مانند ایجاد استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان‌ها فراهم می‌کنیم».

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ادامه داد:« در ایران نیروی انسانی ارزان است و رقبا کمتر و این می‌تواند برای کسب و کارهای این افراد خوب باشد. لذا عمده مأموریت ایجاد تأثیرگذاری در کشور و موانع را هدف گذاری کردیم».

او در مورد لزوم نوآوری صنایع کشور گفت:« از این رو یکی از مأموریت‌های معاونت علمی، توسعه بازار است و به عنوان نمایندگان نخبگان در کمیسیون‌های دولت، نظرات شما را برای حل مسائل ارائه می‌دهیم».

دهقانی همچنین سیاست حمایت «هل دادنی» را جهت دستیابی به امر مهم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان را مناسب قلمداد نکرد و در این مورد بیان داشت:« معتقدم بهترین راه حل در این زمینه ایجاد اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ابرشرکت‌های فناوری و دانش بنیان است».

دهقانی فیروزآبادی درباره تعریف واژه نخبه افزود:« ما در زمینه نخبگان واژه‌ای با عنوان نخبه تعریف کردیم ولی در بسیاری از مواقع این کلمه آسیب‌رسان شده است. به نظرم نخبه کسی است که کلیه صفات انسانی را داشته باشد».

او همچنین تاکید بر توصیف نخبگان ایرانی خارج از کشور به عنوان سفیران کشور داشته و خاطرنشان کرد:« این افراد ضد ایران و گریخته از کشور نیستند و منظور از بازگشت آنها به کشور، بازگشت فیزیکی نیست بلکه کمک آنها در حل مسائل کشور است».

دهقانی فیروزآبادی در پایان اعلام کرد:« وطن پرست بودن نخبگان خارج کشور منوط به بازگشت نخبگان به ایران نیست و لازم است از هر روشی برای همکاری با آنها برای مسائل کشور بهره ببریم».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بازگشت نخبگان به ایران و راه‌های دیگر همکاری این افراد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید